Agrese - hrozba na našich školách?

Vydáno:

Agrese je v současnosti velmi diskutované téma. Lze na ni pohlížet z různých pohledů - od toho medicínského přes psychologický, psychiatrický až po pohled pedagogický. V sérii článků věnovaných agresi a agresivitě ve školách se budu věnovat všem pohledům vzniku agresivního chování a možnostem školy při řešení problémového chování žáka.

Agrese - hrozba na našich školách?
Mgr.
Marika
Kropíková
 
speciální pedagožka, lektorka DVPP, lektorka primárních programů
Agrese a agresivita žáků ve školách je diskutovaným a ve světě stále častěji sledovaným tématem. A to nejen kvůli medializaci několika případů násilného chování ve školách ve Spojených státech, Německu nebo Velké Británii, ale hlavně z pohledu pedagogů a jejich obav z možnosti výskytu agresivního chování ve škole.
Násilné chování dětí
negativně ovlivňuje interpersonální vztahy
ve třídě, potažmo ve škole, ovlivňuje kvalitu výchovně-vzdělávacího procesua v neposlední řadě negativně ovlivňuje školní klima. Ten, kdo je dlouhodobě vystaven sociálně patologickému chování skupiny agresivních vrstevníků nebo agresivního jedince, má tendenci stáhnout se do sebe, odklonit se od školní práce a mimoškolních aktivit, čímž se zhoršuje jeho školní úspěšnost.
Než se vůbec začneme ve škole zaměřovat na prevenci, diagnostiku nebo intervenci agresivního chování, je nutné zvládat alespoň základní teorii agrese, agresivity, agresivního chování. Tedy etiologii vzniku, symptomy, typy, prognózu. Není totiž agrese jako agrese. Vznik agresivního chování má mnoho příčin, variant a osvědčený pedagogický postup neplatí u všech dětí. Správná pedagogická diagnostika žáka učitelem velmi pomůže při diagnostice odborné. Tím upřesní etiologii vzniku a
specifikaci projevů agrese v chování dítěte
a nastavení forem práce, metod a technik, které vedou ke zkvalitnění chování dítěte, klimatu školy a třídy a ke zkvalitnění výchovně-vzdělávacího procesu.
Aby mohl pedagog začít s diagnostikou agresivního chování u dítěte a aby mohl zaujmout vhodné výchovné postupy, je potřeba mít alespoň základní teoretické znalosti. Jednou z nejčastějších chyb je záměna pojmů agrese a agresivita, agrese a hněv, frustrační a emoční agrese, instrumentální nutná agrese a instrumentální žádoucí agrese.
AGRESE
Agrese pochází z latinského slova aggressio a značí výpad, útok. Je to vlastně jednání, pomocí kterého se projevuje násilí vůči některému objektu nebo nepřátelství a útočnost s výrazným záměrem ublížit. Jedná se o projev agresivity v chování jedince. Celkově zahrnuje agrese široké spektrum projevů. Může se jednat o násilné narušení práv jiného člověk, ale také o asertivní chování. Je třeba si uvědomit, že agresivní jednání je běžnou reakcí na frustraci. Jedná se o zákonitý důsledek frustrace. Ne každá frustrace však vede k agresi.
Tady je nutné zmínit, jak velkou frustrací prochází žák v době školní docházky.
Je zde viditelná paralela mezi školní neúspěšností a zvýšenou agresí.
V souhrnu lze konstatovat, že žák, který nemá od třetí třídy v žákovské knížce v daném předmětu občas jedničku, bude mít zvýšenou tendenci k agresivnímu chování v hodinách, kdy se tento předmět učí.
Ono je to jednoduché. Pokud mne, jako dospělého, bude okolí stále hodnotit nedostatečně při nějaké činnosti nebo mi sdělí „to se ti to povedlo, za tři“, potom budu mít tendenci vyhýbat se dané činnosti, vinit za svůj neúspěch zadavatele práce. Zkusím zničit nástroj, kterým mám práci vykonat, půjdu do úniku - do nemoci. Každý z nás chce být chválen a ne hnán do frustrace na základě neustálého porovnávání mezi dvěma vrstevníky s různými dispozicemi, socioekonomickým statusem rodiny, vrozenými vlohami a nadáním.
Ve škole
dítě bojuje se všemi svými vrozenými dispozicemi
včetně konstituce těla, úrovní mentálních schopností, rodinného prostředí a proti stojícím školním požadavkům a nárokům, které jsou velmi často postaveny na vzájemném porovnávání dvou jedinců, kteří se náhodou sešli v jedné třídě.
U agrese rozeznáváme čtyři stupně
(podle Edelsbergera):
 
navenek se neprojeví, korově je zvládnuto (někdy zčervenání nebo zblednutí, zatnutí zubů);
 
projevy slovními nadávkami, případně klením;
 
projevy destrukce, například rozbíjení předmětů;
 
projevy fyzického násilí i zabití.
Fromm rozděluje agresi následujícím způsobem:
1.
Benigní agrese
 
pseudoagrese, kterou se rozumí agresivní činy, jejichž cílem není způsobit nějakou škodu, ale které ji mohou způsobit. Sem je možné zařadit hravou agresi, která slouží k procvičování dovedností (kluci boxují, šermují, hra na vojáky), a agresi jako sebeprosazení (tzv. ostré lokty);
 
obranná agrese
- lidé jsou naprogramováni tak, aby reagovali ve chvíli ohrožení útokem nebo útěkem. Sem zařadíme například agresi vedenou za účelem ochrany svobody, agresi za účelem ochrany sebepojetí (když někdo útočí na mé ego, je zraněn můj narcismus), agresi spojenou s odporem a instrumentální agresi.
2.
Maligní agrese
3.
Zhoubná agrese
 
zdánlivá destruktivita, a to jak ve smyslu
pomstychtivé destruktivity, kdy jde o typ ničivosti, který je spontánní reakcí na intenzivní a neodůvodněné utrpení působené nějakému člověku nebo skupině, se kterou se ztotožňuji, tak ve smyslu
extatické ničivosti, která přechází do transu (agresivní chování pod vlivem party);
 
sadismus, masochismus, nekrofilie.
Agresi lze také rozdělit podle Cimického. Toto dělení je z pohledu výchovně-vzdělávacího procesu asi nejpřesnější a nejlépe slouží k přesné diagnostice pedagogem. Jeho dělení je doplněno o praktické ukázky.
1.
Agrese myšlenková, ale potlačená. Neprojeví se navenek, ale na dítěti je znatelná. Dítě si myslí o pedagogovi své, velmi často o něm smýšlí vulgárně. Ve chvíli, kdy na něj kantor zaútočí, tzv. jde do něj, tak dítě přechází do verbální agrese.
2.
Agrese verbální, kdy začne sprostě nadávat, začne „štěkat“ po učiteli, vyvolá hádku. Učitel se naprosto oprávněně cítí ohrožen. V některých případech, když učitel do dítěte trochu více „rýpne“, přejde do následující agrese.
3.
Agrese proti věcem, případně zvířatům
. Dítě hodí žákovskou na lavici, kopne do židle.
4.
Agrese vůči člověku, tedy útočné jednání proti sobě samému nebo jinému člověku, je nejvyšším stupněm agrese. Pokud jedinec napadl někoho jiného, vždy se v tuto chvíli jedná o porušení zákonných norem.
AGRESIVITA
Agresivita pochází z latinského slova
aggressivus
a znamená útočnost, postoj, vnitřní pohotovost k agresi. V širším slova smyslu je to schopnost organismu bojovat za účelem dosažení cíle, mobilizovat své síly k zápasu, schopnost vzdorovat těžkostem a obtížím. Někdy se jedná o celkové úsilí organismu dosáhnout uspokojení vlastních potřeb.
Každý člověk je vybaven určitou mírou agresivity, jinak by neměl ve společnosti šanci. Mezi dětmi jsou jedinci, kteří se narodili s
vyšší mírou agresivity
a od přírody mají tendenci jednat agresivně. Tyto děti mají ve třídě zhoršené postavení, protože mají problémy v sociální interakci, v mezilidské komunikaci. Impulzivně reagují na podněty, které jiní přejdou. Například dítě nezvládá smích ostatních, jde a někoho bouchne. Na vysvětlenou řekne učiteli:
„Oni se mi smáli.“
Tito jedinci mají také větší sklony k urážlivosti, vztahovačnosti. Okolí se od nich odtahuje, považuje je za neschopné domluvy. Děti, které se narodily s menší mírou agresivity, jsou naopak ve vypjatých chvílích schopny kompromisu, dohody a smíru.
Zároveň ale nesmíme zapomenout, že výchovou, obzvlášť výchovou v rodině, je vše ovlivnitelné. Tedy i z dítěte s vyšší mírou vrozené agresivity lze vychovat dítě, které je přirozeným vůdcem, je schopno vést třídu, má zdravé sebevědomí a se svou agresivitou je schopno pracovat a použít ji ke zkvalitnění svých sociálních dovedností.
Agresivita je do určité míry vrozeným charakteristickým znakem jedince. V nejširším slova smyslu se jedná o dispozici k agresivnímu chování.
Agresivní chování
lze definovat jako porušení sociálních norem, omezující práva a narušující integritu živých bytostí i neživých věcí. Jde o symbolické nebo reálné omezování, poškozování a ničení.
Okolnosti v životě každého člověka nás nutí k tomu, abychom použili agresivitu ve svém chování.
Pokud je tato agresivita přijatelná, může sloužit k posílení autority, sebevědomí, může tedy mít pozitivní vliv.
ROZDÍL MEZI HNĚVEM A AGRESÍ
Obecně vzato je hněv původně vrozenou reakcí na překážku, která se staví do cesty při dosahování nějakého cíle a brání rozvíjení jednání. Proto hněv provází zjevný útok na tuto překážku. Smyslem tohoto útoku je rozbití překážky či násilné odstranění.
Abychom mohli oddělit ve výchovně-vzdělávacím procesu hněv od agrese, musíme mít opětovně dostatek teoretického základu. Je to z toho důvodu, že
pedagogové velmi často zaměňují hněv za agresi
a potom jsou velmi nekompetentní při sdělování závěrů své pedagogické diagnostiky směrem k rodičům. Je nutné nezapomenout na to, že každý z nás má právo na hněv a na to být agresivní. Nikdo však nemá právo ohrozit svým hněvem nebo svou agresí ostatní jedince. Tedy vystavit je sociálně patologickému prostředí.
JAKÉ JSOU VLASTNĚ FORMY HNĚVU?
První formou je rozzlobení. Dítě se zlobí, že se mu nedaří určitá činnost, když mu někdo překáží při jeho činnosti, když mu ji kazí. Silnější formou hněvu je potom vztek, respektive stav zuřivosti. Dítě dostalo špatnou známku. Jde do lavice a je vzteklé, zuřivé. Kopne do lavice, bouchne sešitem. Potřebuje se vybít, potřebuje dostat ze sebe emoce. Na to má plné právo. A v tuto chvíli nastoupí učitel a dá mu dobře míněnou radu: „Uklidni se.“
Zkuste se vžít do představy, že jste spálili oběd. Máte vztek a partner vám ještě oznámí, že oběd nebyl dobrý. Váš vztek podpořil. Jdete do útoku. Boucháte hrncem, vystartujete po vlastních dětech. V tuto chvíli vám partner sdělí:
„Uklidni se.“
Co to s vámi udělá?
Co dělá vámi dobře míněná rada
„uklidni se“
s dítětem?
Z rozzuření přejde do agrese. Hněv zasahuje celé tělo a zintenzivňuje agresi. Dítě se ve stavu hněvu těžko koncentruje a kontroluje, jeho myšlení a verbalizace vykazují inkoherenci a regresi. Myšlení a vyjadřování je velmi primitivní. Hněv a zlost jsou příznakem toho, že něco, co si dítě přeje či chce, neladí s tím, co se děje. Tedy děje se něco, co neočekává. Může jít o nespravedlnost, odlišnost zájmů, názorů, postojů. Může jít o nebezpečí.
Všude tam, kde se setkáváme s hněvem, je potřeba odlišit oblast emocí a oblast způsobu vyjádření. Odlišení emoce od jednání má dalekosáhlý dopad pro výchovně-vzdělávací proces. Emoce jsou dány naší přirozeností, s tím jako pedagogové moc neuděláme. Způsob jednání, vyjádření, výraz, projev, využití nahromaděné energie je však možné
modifikovat.
To znamená, že lze vést druhé lidi ke zvládání emocí, k tvořivému řešení krizových situací, k výcviku v sebeovládání, k výchově v demokratické společnosti, k výchově k řešení problému a ke zkvalitnění sociálních dovedností jedince.

Související dokumenty