Adaptační proces

Vydáno:

Adaptační proces je neopomenutelnou součástí vstupu nového pracovníka do organizace. Článek se zabývá obecným vymezením adaptačního procesu, následně se zaměřuje na adaptaci začínajícího učitele a v závěru je uveden příklad adaptačního plánu.

Adaptační proces
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Termín adaptace znamená
přizpůsobování
se něčeho něčemu, je to
„... proces aktivního přizpůsobování člověka životním podmínkám a jejich změnám.“
1)
Adaptace na určité pracovní místo
pak představuje
„...vyrovnání se jedince s prací a vlivy okolí.“
2)Adaptaci je vždy nutné sledovat ze dvou stran – pracovníka (lidé jsou různě adaptabilní a mají různou potřebu adaptace) i organizace. Základním cílem adaptace je
zkrátit období nestandardního výkonu pracovníka a pomoci mu překonat překážky
vyplývající ze vstupu na nové pracoviště. Dále je to
podpora jeho ztotožnění se s vizí organizace
a ovlivnění kladného postoje k organizaci a následná stabilizace, tedy snížení rizika odchodu pracovníka. Z hlediska organizace se jedná o:
 
snižování nákladů,
 
zajištění efektivity práce,
 
stabilizaci zaměstnanců.
Z hlediska pracovníka je tedy cílem adaptace:
 
zvládnutí požadavků kladených na jeho pracovní místo,
 
začlenění do sociálního systému organizace.
Proto se adaptace dělí na:
 
pracovní adaptaci
(konkrétní pracovní činnosti) – souvisí přímo s účelem, pro který byl pracovník na dané pracovní místo přijat, tj. s plněním pracovních úkolů obsažených v pracovní náplni,
 
sociální adaptaci
(vztahy na pracovišti), neboť
„... dobré pracovní vztahy pozitivně ovlivňují výkonnost jednotlivců i skupin, špatné je ovlivňují negativně.“
3)
Kocianová (2010) dodává ještě třetí oblast, a to kulturu organizace, která představuje očekávané chování a hodnoty uznávané na pracovišti.
Adaptaci pracovníka ovlivňují dva druhy faktorů, vnější a vnitřní.
Vnější faktory
se týkají organizace:
 
umístění pracoviště,
 
fyzikální vlivy,
 
technické vybavení,
 
organizace práce,
 
organizační kultura,
 
osobnost vedoucího pracovníka,
zatímco vnitřní faktory samotného pracovníka:
 
odborná připravenost,
 
výkonová připravenost,
 
hodnotová orientace,
 
motivace,
 
sociální zralost.
Adaptace se uskutečňuje prostřednictvím adaptačního procesu, který v sobě zahrnuje řadu aktivit. Vzhledem k tomu, že mnohé z těchto aktivit mají vzdělávací charakter, bývá adaptační proces zařazen i do systému dalšího vzdělávání organizace. Tato skutečnost pak podporuje učící se organizaci, tedy organizaci rozvíjející se prostřednictvím svých pracovníků. Článek popisuje formální adaptační proces, zajišťovaný podle plánu schváleného vedoucím pracovníkem. Za zmínku však stojí, že existuje i adaptační proces neformální, intuitivní a náhodný, který probíhá spontánně ze strany spolupracovníků. Tento proces (zvláště při nezvládnuté formální adaptaci) může být efektivnější, ale může zároveň vést i k negativnímu ovlivnění pracovníka.
Fáze adaptačního procesu
(podle Kocianové, 2010) jsou následující:
 
přednástupní fáze
– představuje rozhodnutí se pracovníka pro dané místo, ale zároveň v sobě obsahuje i jeho předchozí pracovní zkušenosti, které se při adaptačním procesu budou uplatňovat;
 
nástupní fáze
– vlastní adaptační proces, konfrontace očekávání pracovníka a organizace;
 
integrační fáze
– začlenění pracovníka do organizace, úplné zvládnutí zapracovanosti, plná identifikace s organizací a jejími cíli.
Řízení adaptačního procesu je součástí řízení organizace.
„Vytvoření uceleného systému řízení adaptačních procesů v organizaci je vysoce žádoucí. Procesy pracovní a sociální adaptace a míra jejich úspěšnosti mají značný význam pro formování vztahu pracovníků k vykonávané práci, pracovní skupině a organizaci jako celku a bezprostředně se promítají i do výsledků práce a výkonnosti pracovníků.“
4)Řízení adaptačního procesu představuje sestavení
adaptačního plánu
(činnosti, termíny, osoby) i určení garanta odpovědného za celkovou adaptaci. Je nutné zdůraznit, že odpovědnost za zdárný průběh adaptačního procesu má nejen odpovědná osoba určená organizací, ale především pracovník sám.
Adaptační proces je
zaměřen na:
 
Nové pracovníky
Zvláštní péče (povinnost deklarovaná i zákoníkem práce) by měla být věnována absolventům škol, kteří vstupují do svého prvního zaměstnání a u kterých se formuje vztah k práci. „Žádná vysoká škola nemůže připravit dokonalého a ,hotového’ odborníka. I přes stále sílící tendence přiblížit vysokoškolské vzdělání potřebám profese, dochází k,dotváření’ odborného (ale i lidského) profilu absolventa až v prvních letech praxe, která pak výrazně ovlivňuje i celý další profesní vývoj.“5) U nových pracovníků, kteří již prošli určitou pracovní zkušeností, lze tyto zkušenosti využít a adaptační proces nemusí být tak obsáhlý.
 
Pracovníky vracející se po delší době
na původní pracoviště (práce v zahraničí, mateřská nebo rodičovská dovolená, nemoc) Tyto pracovníky je nutné seznámit především s „technickými novinkami“ na pracovišti, popř. se změnami v organizační struktuře, které se uskutečnily za jejich nepřítomnosti. Důležité bývá i utvrzení o jejich přínosu pro organizaci, a tím zvýšení pracovního sebevědomí.
 
Pracovníky měnící pracovního zařazení
(Koubek, 2006, používá termín reorientace) Při změně pracovního zařazení se většinou jedná o kariérní postup, ale může jít i o změnu útvaru nebo změnu z důvodu zdravotního stavu. Adaptační proces se pak bude odlišovat podle druhu příslušné změny.
 
Pracovníky měnící pracovní skupiny nebo týmy
Většinou se nejedná jen o změnu pracovní skupiny nebo týmu, ale i o změnu role. V rámci adaptačního procesu je nutné soustředit se na skupinu nebo tým jako celek a zvláště u týmu popsat propojení jednotlivých rolí a návaznost činností.
Adaptační proces se uskutečňuje prostřednictvím následujících
kroků:
 
Nástupní pohovor
Nástupní pohovor obvykle zajišťuje některý z vedoucích pracovníků organizace a je stejný pro všechny pracovníky bez ohledu na jejich pracovní zařazení. Obsahem pohovoru jsou
cíle organizace, její vize, personální a sociální politika.
Součástí bývá i předání písemné informace o organizaci, „orientačního balíčku“, který obsahuje kromě základních informací i organizační strukturu, příslušné kontakty, směrnice, zaměstnanecké výhody a další důležité skutečnosti.
 
Určení garanta adaptace
Garant adaptace je důležitý pro
zdárný průběh adaptace.
Obvykle se jedná o pracovníka na stejném nebo obdobném místě, který má zkušenosti s vedením lidí.
 
Zařazení pracovníka na dané pracovní místo
Seznámení s umístěním pracovního místa, podmínkami, úkoly, které bude pracovník plnit, a směrnicemi, které se týkají daného místa.
 
Seznámení s pracovní skupinou nebo týmem
Pracovník je seznámen s charakteristikou pracovní skupiny nebo týmu, profesemi a rolemi členů, normami, zvyklostmi i tradicemi. Zároveň je představen i pracovník, jeho předchozí pracovní zkušenosti, vzdělání i očekávání.
 
Další aktivity adaptačního plánu
Jedná se o činnosti rozložené do delšího časového období, např. rozhovory, mentoring, koučink, rotace práce, shadowing, hospitace. I když se jedná o delší časové období, je nutné určení termínů i zodpovědných pracovníků.
 
Zpětná vazba
Pravidelné sledování činnosti pracovníka je důležité pro případné
korekce jeho pracovního výkonu
a celkové závěrečné hodnocení.
Celý proces uzavírá
závěrečné hodnocení
pracovníka, ve kterém většinou převažuje oblast pracovní adaptace, ale mělo by obsahovat i oblast adaptace sociální.
ADAPTAČNÍ PROCES ZAČÍNAJÍCÍHO UČITELE
Stejně jako každá jiná adaptace, má i adaptační proces
začínajícího učitele
svá specifika. Nároky na něj nejsou kladené postupně, ale od prvního dne je vystaven
plnému pracovnímu nasazení
(nikoliv postupnému zvyšování náročnosti úkolů, jak je obvyklé v jiných profesích) a kromě výchovy a vzdělávání žáků musí často řešit i
nepředvídatelné situace
(úraz, jednání s rodiči apod.). Přitom
„... nástup do práce je obdobím, které je klíčové pro procesy hledání a utváření profesionální identity, učitelova pojetí výuky a první rok ve škole je jednou z kritických fází v profesionální dráze učitele.“
6)
V současné době neexistuje žádná školská legislativa upravující adaptační proces začínajícího učitele. Lze využít § 164 zákona č. 561/2004 Sb.(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, který v odstavci 1 písmeno a) konstatuje, že
„ředitel školy a školského zařízení rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak.“
7)Mimo školskou legislativu je uplatnitelný zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, kde v části věnované odbornému rozvoji zaměstnanců je v § 229 uvedená odborná praxe absolventů škol:
(1) „Zaměstnavatelé zabezpečují absolventům středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol a vysokých škol přiměřenou odbornou praxi k získání praktických zkušeností a dovedností potřebných pro výkon práce; odborná praxe se považuje za výkon práce, za který přísluší zaměstnanci mzda nebo plat.
(2) Absolventem se pro účely odstavce 1 rozumí zaměstnanec vstupující do zaměstnání na práci odpovídající jeho kvalifikaci, jestliže celková doba jeho odborné praxe nedosáhla po řádném (úspěšném) ukončení studia (přípravy) 2 let, přičemž se do této doby nezapočítává doba mateřské nebo rodičovské dovolené.“
8)
Pro úplnost uveďme dnes již neplatnou vyhlášku č. 79/1977 Sb., o jednotném systému dalšího vzdělávání učitelů škol poskytujících základní, střední a vyšší vzdělání a ostatních pedagogických a výchovných pracovníků, která obsahovala i část uvádění učitelů, začleněné do dalšího vzdělávání učitelů. Toto další vzdělávání mělo tři stupně a uvádění začínajících učitelů do praxe představovalo první stupeň. Bylo určeno pro všechny začínající učitele a mělo překonat počáteční těžkosti v praxi, napomoci uplatnit získané vědomosti a prohloubit pedagogické dovednosti. Uvádění do praxe začínalo hned po nástupu do pracovního poměru, trvalo rok (v případě nedostatků ho ředitel školy mohl prodloužit o další rok) a končilo komplexním hodnocením, které ředitel školy přeposílal příslušné fakultě. Fakulty tak získaly potřebnou zpětnou vazbu a mohly reagovat na případné nedostatky. Vyhláška byla doplněna podrobnou Instrukcí MŠ ČR k uvádění začínajících učitelů do praxe, která obsah uvádění rozdělovala do tří složek:
 
ideově politické,
 
pedagogicko-psychologické,
 
odborně předmětové.
Ačkoliv vyhláška a instrukce měly silný ideologický podtext, lze v nich nalézt některé oblasti použitelné i pro současné uvádění.
Při tvorbě adaptačního plánu (viz tabulka) je
nutné vycházet ze specifických potřeb
začínajícího učitele, potřeb konkrétní školy, popř. potřeb vycházejících z aktuální situace. Plán je stejně jako u ostatních organizací zaměřen na oblast profesního růstu a osobnostního rozvoje a kromě přiděleného
uvádějícího učitele
(garanta adaptačního procesu) se na něm podílí i vedení školy, výchovný poradce, metodik prevence a koordinátor školního vzdělávacího programu. Uvádějící učitel musí mít pro svou funkci odborné, manažerské i osobnostní předpoklady, být komunikativní a být schopen sebereflexe. Ideální je postup ve spirále – garant (popř. další pracovníci zajišťující uvádění) začíná na pozici tutora, dohlížitele, postupně přechází do role mentora, rádce, a končí rolí kouče, který pouze probírá se začínajícím učitelem zvolenou cestu.
Nejvýznamnější v průběhu adaptačního procesu je pro uvádějícího učitele role mentora. Uvádějící učitel jako
mentor
(Pol, 2007) představuje pro začínajícího učitele:
 
inspirující model odborný i osobnostní,
 
pomocníka při vstupu do organizace,
 
průvodce pomáhajícího najít vztahy ke správným lidem,
 
zdroj emoční podpory,
 
vychovatele vyhledávajícího příležitost pro učení začínajícího učitele.
Adaptační plán se uskutečňuje převážně vzájemnými
hospitacemi a následnými diskuzemi
nad průběhem hodiny – hospitace jsou tak určeny pro hledání možných cest výuky, pro posouzení pedagogické práce, ale také jako východisko k hledání cest, jak pedagogickou činnost zlepšit.
Rozdíl mezi kvalitně pojatým adaptačním procesem v organizaci obecně a ve škole spočívá v tom, že kromě školy a začínajícího učitele dopadá výsledek adaptace i na každého jednotlivého žáka. Žák se po skončení docházky stává svými znalostmi a dovednostmi živou vizitkou školy a přitahuje další potencionální zájemce. Proto je adaptační proces nesmírně důležitý a dobře provedený je investicí do budoucnosti školy.
PLÁN UVÁDĚNÍ ZAČÍNAJÍCÍHO UČITELE DO PRAXE
Adaptační plán obsahuje základní oblasti uvádění, které je možné měnit či upřesňovat podle potřeby. Na
doladění adaptačního plánu
by se měl podílet nejen uvádějící učitel, ale také vedení školy, popř. výchovný poradce a metodik prevence a samozřejmě i začínající učitel. On sám musí vědět, na které oblasti je nutné dát větší důraz, které doplnit, nebo naopak – které omezit nebo úplně vypustit.
Tabulka na straně 14 představuje jednu z možných variant adaptačního plánu začínajícího učitele. Sloupec „poznámka“ může být nahrazen „hodnocením“.
ZDROJE
 
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. 3. rozšířené a doplněné vydání. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-169-0.
 
KOCIANOVÁ, R.
Personální činnosti a metody personální práce.
Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2497-3.
 
PÍŠOVÁ, M. Novice teacher. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999. ISBN 80-7194-205-7.
 
ŠIMONÍK, O. Začínající učitel: Některé pedagogické problémy začínajících učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 1994. ISBN 80-210-0944-6. 94 s.
 
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
 
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
1 Bedrnová, Nový, 2007, s. 519
2 Kociánová, 2010, s. 130
3 Kocianová, 2010, s. 181
4 Bedrnová, Nový, 2007, s. 526
5 Šimoník, 1994, s. 8
6 Píšová, 1999, s. 75
7 Zákon č. 561/2004 Sb.
8 Zákon č. 262/2006 Sb.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
262/2006 Sb. zákoník práce