A ještě pohled pedagogů

Vydáno:

Zřídkakdy se podaří učiteli reflektovat svou práci pohledem na práci jiného kolegy. Má to hned několik důvodů. Tou jednou je vytíženost v době vyučování a tou druhou, zásadnější, je fakt, že ne všem kolegům je přítomnost jiného pedagoga ve vyučování příjemná. Někteří učitelé z městské části Praha 7 měli možnost v říjnu loňského roku nahlédnout na práci znojemských kolegů.

A ještě pohled pedagogů
 
Základní škola JUDr. Josefa Mareše, se kterou naše městská část navázala už před časem užší spolupráci, se z našeho pohledu diametrálně odlišuje od všech škol Prahy 7. Je to škola nepoměrně větší, takřka stoprocentně vybavená nejmodernějšími technologiemi, škola s více pracovišti, což vyžaduje specifický způsob vedení celého subjektu. Pohledem pod pokličku někomu tolik odlišnému jsme měli možnost srovnání s naší ZŠ Tusarova a objektivně zhodnotit vlastní práci.
Na fungování organismu spřátelené školy jsme spolu s kolegy nahlíželi hned z několika úhlů. Jedním z nich byla celková
vzdělávací koncepce a pozice moderních technologií
v hierarchii metod při výuce. Běžnou pomůckou žáků jsou v tamní škole interaktivní tabule (plus příslušenství, které nabízejí), mobilní telefony a notebooky. Přes všechny výhody, které moderní didaktické pomůcky poskytují, jsme naznali v ukázkových hodinách snad až přespřílišné využívání práce s technikou, která nemusí vždy všem žákům (a jejich rodičům) vyhovovat. Vzhledem k náplni odpoledního volného času, který děti převážně opět tráví u počítačů a tabletů, není třeba vést výuku pouze v technologickém pojetí. Je však pravděpodobné, že nám pedagogové chtěli předvést v krátkém časovém úseku co nejvíce způsobů využití ICT ve výuce. Interaktivní tabule jsou však každopádně pro výuku obrovským přínosem a krokem kupředu.
Objektem druhého úhlu pohledu při porovnávání znojemské školy s naší byla komunikace. Nejen ta se zákonnými zástupci žáků, ale také vzájemná komunikace mezi kolegy na pracovišti, respektive komunikace vedení školy s pedagogy. Pro znojemskou školu se stal v podstatě jediným komunikačním prostředkem e-mail. Jakkoli se v současné době komunikace prostřednictvím internetu jeví jako stěžejní, po návštěvě Znojma si mnohem více uvědomujeme
význam osobních setkání
při předávání informací mezi kolegy či při přijímání pokynů od vedení školy. Také při komunikaci s rodiči se jistě při osobním setkání buď umocní radost nad pozitivním hodnocením dítěte, případně zmírní podráždění nad zprávou negativní.
Největší přínos pro náš kolektiv vzešel paradoxně nikoli z oblasti ICT, ale z nastavení pravidel chování ve školním řádu. Náš pohled na fungování organismu znojemské školy třetím úhlem obdivně utkvěl na přístupu „nulové tolerance“ vůči špatnému chování žáků a jeho zapracování do školního řádu. S nárůstem problémů v rodinách samozřejmě všude přibývají problémové děti a zvládnout jejich výkyvy v chování není snadné. Z přísného, avšak evidentně efektivního přístupu kolegů ze Znojma jsme si odvezli do Prahy obrovskou inspiraci.
Městské části Praha 7 tedy patří naše poděkování. Jednak za možnost práce s interaktivními tabulemi na škole, dodávají naší výuce patřičnou dávku atraktivity a velkou měrou pomáhají dětem ve vzdělávání, jednak za možnost inspirace a zároveň konfrontace s jiným školním prostředím. Dostalo se nám možnosti zauvažovat nad zefektivněním vlastní práce, které nás rychleji dovede ke stanoveným výchovným a vzdělávacím cílům.