V první části letního čísla jsou zařazeny příspěvky hledající odpovědi v té nejvyšší rovině. Chtěli jsme totiž nejprve nějak celé téma ukotvit, proto byl vytvořen vějíř několika zásadních článků. Snad pohled akademika, inspektora, člověka hledícího zvenčí či pedagoga může mít něco společného a může vytvořit potřebný odrazový můstek pro celé letní číslo.
PRVNÍ ČÁST ANEB POHLED Z VELIKÉ VÝŠKY
Jan Průcha - Vzdělávací systémy v zahraničí
Vím, co si říkáte - doporučovat knížky od pana profesora Průchy je nošením sov do Athén. Přesto zařazuji pro širší publikum impulz vzít do ruky jeho Vzdělávací systémy v zahraničí. Proč to stojí za námahu? V první řadě kvůli zajímavé množině zpracovaných zemí. Více i pro úvahy, co lze či nelze převzít jako inspiraci zvenčí a jak se stavět k černobílým soudům, které jsou o stavu našeho vzdělávání často (zbytečně) pronášeny...
Fareed Zakarya - Obrana liberálního vzdělání
Snad každý den stačí otevřít některou ze sociálních sítí a najdeme úvahy o tom, co se má ve školách učit a co je zbytečné. Často je až vyčerpávající číst, že všeobecné či humanitní oblasti jsou již překonány, že je potřeba vše směřovat k rychlému využití či uplatnění. Útlá knížka Obrana liberálního vzdělání velice zajímavým způsobem přináší svěží vítr a ukazuje, že liberální vzdělání rozšiřuje náš lidský rozměr, zlepšuje naši schopnost být dobrými partnery, přáteli, rodiči a občany. Zkrátka, jak píše autor, na platu nám to nepřidá, ale život nám to vylepší. Je to málo?