Aktuality - strana 250

Ředitelé škol, do kterých dorostly silnější populační ročníky, se stále častěji dostávají do obtížně řešitelné situace. K zápisu chodí více prvňáčků a to znamená, že musí otevřít více tříd. Pro nové třídy ale potřebují učitele. Jenže z těch se hned z několika důvodů stalo nedostatkové zboží.
Vydáno: 25. 09. 2017
Stejně jako v minulém školním roce mají středoškoláci i letos možnost poměřit své znalosti v oblasti kybernetické bezpečnosti v rámci soutěže organizované Pracovní skupinou kybernetické bezpečnosti AFCEA a partnery. Hlavním odborným garantem soutěže je nově vzniklý Úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. Záštitu nad soutěží převzala opět celá řada vedoucích představitelů státní, akademické i soukromé sféry. Druhý ročník soutěže podpořila většina krajů.
Vydáno: 22. 09. 2017
Ve dnech 21. – 27. září se v Tallinu uskuteční 29. ročník mezinárodní soutěže European Union Contest for Young Scientists (soutěž nejúspěšnějších projektů mladých vědců). Do soutěže postupují nejlepší studenti z národních kol soutěží se svými projekty. Do letošního ročníku je přihlášeno celkem 89 projektů ze 38 zemí. Kromě států EU se soutěže zúčastní v roli hostů i soutěžící z Kanady, Číny, Nového Zélandu, Jižní Koree a USA.
Vydáno: 22. 09. 2017
Systematicky seřazené tipy a praktická doporučení pro učitelky a učitele, jak zvýšit zodpovědnost žáků a studentů za proces vlastního učení a v důsledku toho pak i jejich výsledky při řešení různých každodenních situací. Metody, jak je přimět k převzetí zodpovědnosti za své pokroky, jak podpořit spolupráci a kreativitu, jak komunikovat s problémovými žáky nebo jak pracovat s třídním kolektivem, to vše najdete v nové publikaci Efektivní výukové nástroje pro učitele: Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka, kterou v těchto dnech vydávají vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB) a Martin Roman.
Vydáno: 22. 09. 2017
Koncipování školních zahrad a hřišť tak, aby se na nich děti učily zvládat riziko, vyvolává ve školách otázky odpovědnosti a v rodičích obavy. Podle zářijového prohlášení, které vydalo mezinárodní sdružení International School Grounds Alliance (ISGA) v Berlíně, je ale zdravá míra rizika pro rozvoj dítěte zásadní. Prohlášení o přínosném riziku při hře a učení podpořilo 54 členů řídící rady ISGA, ze 38 organizací v 16 zemích světa, na šesti kontinentech. Nadace Proměny Karla Komárka je mezi nimi.
Vydáno: 22. 09. 2017
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Stanislav Štech dnes jednal na MŠMT se zástupci školských odborů a vysokých škol. Tématem jednání bylo navrhované navýšení rozpočtu, které by měla v pondělí podpořit vláda. Podle účastníků jednání jsou 3 miliardy korun nepodkročitelným minimem pro fungování vysokých škol v příštím roce.
Vydáno: 22. 09. 2017
Eva Shaw se narodila se ve Velké Británii československým emigrantům. Vzdělání však získala jen na anglických školách, a přestože zná češtinu z domova, upřednostnila pro rozhovor o složitějším a odbornějším tématu angličtinu. Do České republiky se Eva Shaw přistěhovala v roce 2007 s tříletým a šestiletým synem, který v polovině roku nastupoval do první třídy. Podle britské headhunterky s českými kořeny se ve vzdělávání bilingvních dětí odráží kultura českých škol.
Vydáno: 20. 09. 2017
Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni už posedmé vyhlásil komiksovou soutěž Bohouš a Dáša mění svět pro žáky a studenty základních a středních škol. Tématem letošního ročníku je Soutěž nebo spolupráce?
Vydáno: 20. 09. 2017
V pořadí už pátý newsletter vydal v minulých dnech systémový projekt Strategické řízení a   plánování ve školách a v územích (SRP) financovaný v rámci OP VVV. Jubilejní číslo nabízí řadu zajímavých a užitečných článků. Za hlavní téma čtvrtletníku autoři vybrali text o projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi, který stejně jako SRP realizuje Národní institut pro další vzdělávání (NIDV). Nechybí rozhovor o specifikách akčního plánování v druhém největším městě ČR. Poskytla jej vedoucí pedagogicko-organizačního oddělení odboru školství brněnského magistrátu Marie Klusoňová. 
Vydáno: 20. 09. 2017
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Stanislav Štech dnes ráno podpořil před Strakovou akademií doktorandy v požadavcích na zvýšení jejich stipendií, která v současnosti činí 7500 korun. Ministr vyjádřil přesvědčení, že letos se rozpočet pro vysoké školy pravděpodobně zvýšit podaří, chtěl by ale, aby tomu tak bylo i v příštích letech. Kromě navýšení peněz na stipendia doktorandů je nutné výrazně přidat i na investice a rozvoj kvality vysokoškolského vzdělávání. K zastavení propadu financování vysokého školství a postupnému narovnávání finanční situace škol je zapotřebí 4,5 mld. korun, které MŠMT prosazuje do rozpočtu na rok 2018.
Vydáno: 19. 09. 2017
Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání ukončil dne 14. září 2017 další výzvu k předkládání žádostí o podporu. Ve výzvě s názvem Vyšší odborné školy bylo zaevidováno 6 projektů za téměř 300 milionů korun.
Vydáno: 19. 09. 2017
Stres, odcizení ve vztazích, zhoršené zdraví i závislost. Tohle všechno můžou podle psycholožky Lucie Essenzy z institutu Re:Life způsobovat digitální technologie, bez kterých si většina lidí nedokáže svůj život představit. Nejvíce ohroženy jsou přitom děti, jež podle ní mohou lehce podlehnout technologické závislosti. "Závislost na zařízeních je prokázaná a vzniká velmi rychle. Jakmile dítě naučíte, že se na tabletu nebo počítači může dívat na pohádky, bude to vyžadovat víc a víc, takže je těžké mu to potom sebrat," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz
Vydáno: 19. 09. 2017
Finále Středoškolské soutěže ČR v kybernetické bezpečnosti organizované Pracovní skupinou kybernetické bezpečnosti AFCEA a celou řadou státních, akademických a profesní organizací se uskutečnilo 1. června 2017 v rámci mezinárodního veletrhu obranných a bezpečnostních technologií IDET 2017 v Brně. Oficiální výsledky jsou zveřejněny na webu soutěže – http://www.kybersoutez.cz/ks_vysledky.html.
Vydáno: 19. 09. 2017
Jan Voda z Pedagogické fakulty UK se jako první v Česku snaží upozornit na téma vyhledávání lídrů v mateřských školách. Se svými studenty v rámci pedagogické sondy zjistil, že každé dítě ve školce některé znaky lídra má a určitá část má téměř všechny. Chce, aby se učitelé naučili tyto talenty rozvíjet, aby v budoucnu bylo dost schopných manažerů a inovátorů.
Vydáno: 18. 09. 2017
Reakce ministra školství, mládeže a tělovýchovy Stanislava Štecha na výroční zprávu OECD o stavu a rozvoji vzdělávání v České republice
Vydáno: 15. 09. 2017
18. října 2017 v Impact Hub Praha (Drtinova 10, Praha 5)
Vydáno: 15. 09. 2017
2. ročník e-learningového kurzu pro SŠ  Nyní probíhá registrace pro školní rok 2017/2018  
Vydáno: 15. 09. 2017
Posilování sociálních a komunikačních kompetencí učitelek a učitelů mateřských škol a syndrom vyhoření v pedagogické profesi, to jsou hlavní oblasti, kterým se bude věnovat 50 lektorů v 16 Metodických centrech pro předškolní vzdělávání projektu Školka hrou v rámci nových vzdělávacích kurzů. Projekt realizuje již třetím rokem vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB). V minulém školním roce do něj bylo zapojeno 1500 dětí z celé České republiky. Metodických dnů, odborných seminářů a konference se zúčastnilo na 1410 pedagogů.
Vydáno: 15. 09. 2017
Září 2017
Vydáno: 14. 09. 2017