Založil akademii, kde vzdělává seniory v hudbě, tanci nebo divadle.

Vydáno: 5 minut čtení

Těší mě, jakou mají chuť do života, říká oceněný ředitel.

Nadace Karla Janečka v rámci projektu Laskavec oceňuje lidi, kteří nezištně konají dobré skutky. Lednovým laskavcem se stal ředitel Základní umělecké školy Hostivař Jiří Stárek. Založil uměleckou a kulturní akademii pro seniory.

Řízení školy onlineNikdy není pozdě se seberealizovat, pustit se do nových zálib a ještě více si užívat života. Přesně tak se na svět dívá ředitel Základní umělecké školy Hostivař Jiří Stárek, který vymyslel způsob, jak ukázat seniorům, že být kreativní lze v každém věku. Založil pro ně Akademii umění a kultury, kde se mohou učit hrát na hudební nástroje, zkusit si rytmická cvičení, kurz malování či třeba divadelní skupinu. Stárek nyní za svoje aktivity získal ocenění Laskavec. 

"Děti k nám do umělecké školy chodí až odpoledne. Dopoledne mohou využít senioři," usmívá se muž v elegantním obleku. Babičky a dědečkové do umělecké školy denně doprovázejí svá vnoučata a vzpomínají při tom na dobu, kdy se sami učili hrát na hudební nástroj, tančit nebo zpívat. Ve Stárkově akademii si to mohou zopakovat.

"Celý projekt jsem vymýšlel asi rok a půl. Díky podpoře městské části Praha 15 a hlavního města se navíc povedlo získat peníze, aby se senioři mohli kulturně vzdělávat zadarmo. Chtít po nich peníze by nebylo důstojné a projekt by pak neměl žádný vtip," vysvětluje.

Akademie umění a kultury odstartovala na ZUŠ Hostivař, úspěšně se ale rozšířila na dalších 17 uměleckých škol v Praze a odtud ještě dál do Písku, Plzně a dalších měst. Jejím patronem byla herečka Květa Fialová i kardinál Miloslav Vlk, dnes je jím astrofyzik Jiří Grygar.

Máme vlastní indexy i menzu

"Rozjelo se to moc hezky, máme spoustu spokojených seniorů. Velmi mě těší reakce rodin, které mi píšou, že jejich prarodiče díky akademii zase dostali chuť do života," pokračuje čerstvý držitel titulu Laskavec. Senioři podle něj často nevěří, že by ještě mohli něco zažít, natož dokázat. A najednou jsou tu lidé, kteří o ně jeví zájem a dávají jim novou perspektivu. Velkou oporou je mu jeho pedagogický sbor. "Jsou to úžasně otevření a znalí lidé. A poté co začnou učit seniory, stávají se z nich navíc zralé osobnosti."

Důchodci si ve škole mohou hrát jako děti, učitelé se k nim ale nikdy jako k dětem chovat nebudou. "Bereme to velmi profesionálně a všichni učitelé mají manuál, jak s žáky pracovat. Oslovují je například zásadně titulem," popisuje ředitel umělecké školy. Ta evokuje akademické prostředí: všichni studenti mají indexy s fotografií a absolvují imatrikulaci i závěrečnou promoci v sále AMU. Když se prokážou studentským průkazem, mají navíc také slevu do nedaleké hospůdky Karolínka. "Z legrace říkám, že máme vlastní menzu," usmívá se ředitel.

Název Akademie umění a kultury evokuje, že jeho hranice jsou mnohem dál. "Seniorům v budoucnu nemusíme nabízet jen hraní, zpěv, tanec, malování a divadlo. Pojem kultura znamená mnohem víc – oblékání, gastronomii, prostě cokoliv." Iniciativa navíc otvírá ZUŠ Hostivař lidem a vytváří komunitu. Senioři, kteří od sebe často bydlí jen pár kroků, mají možnost se potkat při společných aktivitách, popovídat si, navázat nová přátelství. "Říkám tomu náš mikrosvět. Hodně vděčím pedagogickému sboru, který je stejně naladěný a má obrovský elán," říká ředitel akademie.

Jiří Stárek vystudoval klarinet a saxofon, dnes už ale na žádný nástroj nehraje. Za léta v oboru však dokáže odhadnout lidi. "Pokaždé když k nám přijde maminka přihlásit dítě, podívám se na něj a v duchu si říkám: jasná trumpeta, klavír, kytara…" Odmítá však, aby rodiče potomky do hraní na nástroje nutili. "V Hostivaři se snažíme provozovat "reformní" školu. Vím, že nemůžu změnit celou republiku, můžu ale změnit aspoň náš mikrosvět. Nechceme školu ambiciózních maminek a učitelů a nešťastných dětí."

Malování a demokracie

Jiří Stárek má se školou další plány. Rád by vnesl demokratické prvky do uměleckého vzdělávání. "Prostřednictvím ZUŠ bych rád pracoval na tom, aby se děti při hraní, malování nebo zpěvu zároveň učily principy demokracie. Mohly by se více zapojit do procesu rozhodování a třeba i správy určitého objemu rozpočtu svého orchestru, aby se učily nést odpovědnost a zažily spoluúčast na výsledku."

ZUŠ Hostivař by mohla být pilotní institucí, kde by se vizionářský projekt otestoval. "V Česku je celkově 480 základních uměleckých škol, které navštěvuje 240 tisíc žáků. Z nich každý má dva rodiče, čtyři prarodiče, přátele a tak dál. To by už republiku změnit mohlo," přemítá s úsměvem Jiří Stárek. Na titul Laskavec ho nominovala jedna ze studentek Marie Haisová, která vzdělávání třetího věku nadšeně navštěvuje.

Nominovat člověka, který by si za dobré skutky zasloužil uznání a podporu, můžete i vy. Všichni ocenění laskavci v rámci komorního setkání obdrží od Nadace Karla Janečka šek na 6⁶ (tedy 46 656) korun, který mohou využít pro libovolné účely.

Zdroj