Výuka dějepisu se mění, děti se budou historií více bavit.

Vydáno: 4 minuty čtení

Způsob výuky dějepisu na základních školách se mění. Děti se nebudou jen učit nazpaměť jednotlivá data, ale budou „bádat“ – pod vedením vyučujících zkoumat historické prameny. Budou tak o dějinách a historických souvislostech více přemýšlet i debatovat. Badatelská metoda se nejdřív uplatní při výuce moderních dějin, nové metody se však postupně rozvíjejíi u starších období.

Dějepis na českých školách se postupně mění. Děti se přestávají učit nazpaměť jednotlivá data významných událostí. „Místo toho se budou snažit pochopit příčiny vzniku těchto historických milníků. Budou porovnávat podklady z různých zdrojů, ověřovat si je a diskutovat o nich. Cílem je, aby přemýšleli o tom, proč k jaké historické události došlo, jaké byly příčiny vzniku i následky,“ vysvětluje Jaroslav Pinkas z Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR).

Za změnou ve výuce stojí projekt Dějepis+, který pod záštitou ministerstva školství propojil ÚSTR, Nakladatelství Fraus a další instituce aktivně pracující na vývoji nových metod výuky dějepisu. Badatelský způsob výuky podpoří
i originální učebnice soudobých dějin, kterou Nakladatelství Fraus představí již koncem března.

Dějepis+ od začátku školního roku běží v pilotním programu a zkouší jej zhruba 300 vyučujících dějepisu po celé České republice. Je jedním z prvních konkrétních projektů, které mají podpořit vzdělávání vyučujících a reálné zavedení nových metod výuky. „První reakce jsou pozitivní. Vyučující oceňují, že žáci i žákyně se dokáží přenést do historických okamžiků, stávají se jejich účastníky a díky tomu je dějepis více baví a dokáží vzniku jednotlivých událostí lépe porozumět,“ dodala vedoucí redakce Radka Šmahelová z Nakladatelství Fraus.

„Doposud výuka nejen v dějepisu probíhala tak, že žáci dostávají odpovědi. Teď v nich naopak chceme vyvolávat otázky. A na tyto otázky budou odpovědi sami hledat, proto novou metodu nazýváme badatelskou,“ dodává Jaroslav Pinkas.

Děti se tak budou učit nejen o příčinách jednotlivých událostí, ale zároveň si je budou propojovat. Naučí se, jak minulost ovlivňuje naši současnost. „Právě proto jsou nedílnou a důležitou součástí nové metody i vzpomínky pamětníků nebo dobové fotografie. Zároveň se však pracuje i s prvky, digitálními zdroji, které jsou dětem velmi blízké – např. s ukázkami či citacemi ze známých filmů, z nichž většina pochází ze vzdělávacího projektu Dějepis v 21. století (D21). Klíčovým zdrojem jsou pak cvičení v aplikaci HistoryLab, ve kterých si žáci hravou formou osvojují dovednosti a principy historického myšlení“ dodává Pavel Brejcha, ředitel obchodu a marketingu z Nakladatelství Fraus.

Nová metoda tak pomůže dětem utvářet a pochopit vztah jednotlivců
i společnosti k minulosti, rozpoznávat příčiny a důsledky historických dějů. Zároveň umožní vnímat historii z dobové perspektivy lidí žijících v minulosti a přemýšlet, jakým způsobem dochází k jednotlivým historickým změnám. Žáci a žákyně tedy budou hledat odpovědi na otázky typu:

  • Příčiny a důsledky: Proč se události dějí a jaké mají dopady?
  • Trvání a změna: Jak najít logiku ve složitých historických procesech?
  • Dobové perspektivy: Jak lépe porozumět lidem, kteří žili v minulosti?
  •  Vztah k minulosti: K čemu jsou nám dějiny?

Děti zároveň získají prostor pro ověřování historie z různých pramenů. „Otevřou se jim tak obzory, zjistí, co vše je možné při bádání využít jako pramen informací. Zároveň se naučí rozlišovat mezi důvěryhodnými zdroji
a těmi, kterým je vhodné se vyhnout. I to je v dnešní době plné fake news a hoaxů nesporná výhoda nové metody,“
uzavřela Radka Šmahelová z Nakladatelství Fraus.

Ministerstvo školství v současné době připravuje rozsáhlou revizi toho, co a jak se děti učí. Nová vláda se v programovém prohlášení zavázala ke zlepšení výuky na základních a středních školách a revizi rámcových vzdělávacích programů do konce roku 2023. Zároveň chce upřednostnit porozumění před „šprtáním“ se učiva nazpaměť. „Promění se výuka dějin 20. století s důrazem na nedemokratické režimy a společenský extremismus,“ uvádí se rovněž v programovém prohlášení vlády.

Zdroj: Tisková zpráva ze dne 28. 2. 2022, Nakladatelství Fraus a ÚSTR v blízké době představí učebnici moderních českých dějin