Výstupy z pilotáže úloh před 2. celoplošnou generální zkouškou ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol

Vydáno: 3 minuty čtení

V rámci vývoje univerzální elektronické platformy pro ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání, aktuálně pilotované na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, se v termínu 13. května 2013 – 7. června 2013 uskuteční 2. celoplošná generální zkouška.

V rámci přípravy na tuto generální zkoušku se v letošním roce uskutečnila také pilotáž testových úloh s cílem validovat obtížnost a srozumitelnost úloh a konstrukci jednotlivých testů (např. s ohledem na čas apod.).

Pilotáž úloh byla provedena ve dnech 25.–27. 3. 2013 a zapojeno do ní bylo celkem 51 škol z různých krajů České republiky, z toho 43 základních škol a 8 víceletých gymnázií (účastnili se žáci na úrovni 6. a 8. ročníků ZŠ). Žáci řešili celkem 1303 testů. Průběh testování byl sledován jednak dohlížejícími školními inspektory, jednak na úrovni příjmu dat na výsledkový server.

Z hodnotících zpráv dohlížejících školních inspektorů i v rámci zpětné vazby od pedagogických pracovníků pilotovaných škol vyplynulo, že nové formy úloh byly pro žáky zcela srozumitelné, a to jak z hlediska formulací zadání, tak z pohledu grafické interpretace úloh – pouze necelá 2 % žáků si vyžádala konzultaci ke způsobu záznamu odpovědi. Na 99,8 % počítačů proběhlo testování bez jakékoli technické komplikace; případy, v nichž došlo k nekorektnímu zobrazení úlohy nebo nestandardnímu běhu programu, byly promptně vyřešeny s pomocí technické podpory a byly podnětem pro odladění testovací aplikace. Pilotáží bylo potvrzeno, že časová dotace jednotlivých testů byla i přes navýšení počtu úloh oproti loňsku přinejmenším dostatečná – více než dvě třetiny žáků byly s prací hotovy za méně než dvě třetiny vyhrazeného času (nejrychleji pracovali žáci v cizích jazycích, nejpomaleji v matematice).

Po analýze podrobných výsledků dojde k definitivnímu stanovení počtu úloh v testech pro použití v rámci 2. generální zkoušky – další mírné navýšení je pravděpodobné u českého jazyka a matematiky (u cizích jazyků by znamenalo odchýlení od struktury testů odpovídající v danou chvíli písemným částem certifikovaných jazykových zkoušek).

Elektronický nástroj pro ověřování výsledků žáků vyvíjí Česká školní inspekce v rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice, spolu s modulem pro tzv. školní a domácí testování. Metoda ověřování výsledků žáků pak v budoucnu doplní portfolio metod, postupů a nástrojů, s nimiž Česká školní inspekce v intencích školského zákona při hodnocení škol pracuje. Elektronický testovací systém je nyní, v souladu s programovým prohlášením Vlády ČR, pilotován celoplošně na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, pro potřeby České školní inspekce se pak počítá primárně s realizací šetření výběrových, a to v různých ročnících a různých předmětech. Celý systém rovněž budou moci využívat přímo školy pro realizaci elektronického testování zcela pro vlastní potřebu.