Výměna ministra školství postrádá objektivní důvod

Vydáno: 2 minuty čtení

Na veřejnosti se objevily spekulace o možném odvolání ministra školství Roberta Plagy. Z hlediska jeho dosavadního řízení úřadu, kroků ve vzdělávací politice a předložených záměrů lze těžko najít racionální zdůvodnění takového rozhodnutí.

V českém vzdělávání dlouhodobě chybí dovednost postupovat při změnách v politických a exekutivních opatřeních koncepčně, ochota vyhodnocovat dosavadní opatření z hlediska jejich proveditelnosti a dopadů, jakožto ochota bránit takovým zájmovým požadavkům, které by mohly mít závažné negativní dopady.

Robert Plaga se během svého působení na MŠMT projevuje jako ministr, který má velmi detailní přehled o resortu, jenž mu byl svěřen. Snaží se citlivě vyjednávat s aktéry vzdělávání a dokáže jim vyjít vstříc v okamžiku, kdy hrozí, že dobře zamýšlený záměr může vést k neřešitelným situacím (zrušení povinnosti přijímat dvouleté děti do mateřských škol). Zároveň ale nepodléhá tlaku zájmových skupin v případě, kdy existují vážné pochybnosti k dopadu navrhovaných opatření (cut-off skóre v přijímacích zkouškách na SŠ).

Robert Plaga projevil také potřebnou rozhodnost při výměně ředitele Cermat po dlouhodobých a opakujících se pochybeních organizace odpovídající za státní maturity a jednotné přijímací zkoušky. Jako první ministr od zavedení státních maturit otevřeně hovoří o potřebě jejich redesignu. Na stále naléhavější problém s nedostatkem pedagogů reagoval předložením novely, která rozumným způsobem uvolňuje ředitelům ruce při posuzování kvalifikace učitelů. V debatě o obědech zdarma zastává rozumné stanovisko soustředit se na podporu potřebných. Neváhal znovu otevřít diskusi o revizích rámcových vzdělávacích programů. Započal s vytvářením strategie 2030. Naplňuje doposud závazek navyšování platů učitelů.

Za dané situace, při zhodnocení dosavadní práce ministra Plagy, chybí objektivní příčina k jeho nahrazení.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, k tomu řekl: “Nejde pouze o postoj EDUin, jde o shodu napříč odborným spektrem. České vzdělávání má zase jednou dobrého ministra školství, jehož odvolání by způsobilo pouze diskontinuitu a zvýšení míry nejistoty. Jakkoliv si dokážu představit, že budou kroky ve vzdělávací politice progresivnější, současný ministr školství v ničem neselhal. Naopak.”

Zdroj: Tisková zpráva EDUin č. 190118