Aktuality - strana 299

Metodická informace k diagnostice rozumových schopností dětí, žáků a studentů ve školských poradenských zařízeních je souhrnem základních principů, které je vhodné respektovat při diagnostice rozumových schopností v ŠPZ. Značná pozornost je věnována rozhodování ve složitějších situacích, například při posuzování lehkého mentálního postižení a diagnostice žáků sociálně znevýhodněných.
Vydáno: 08. 06. 2015
V rámci předsednictví České republiky v systému Evropských škol uspořádala Česká školní inspekce ve středu 3. června 2015 odborný seminář, jehož cílem bylo poučit se o zkušenostech se vzděláváním předškolních dětí ve specifickém prostředí Evropských škol a prodiskutovat možné přístupy, které by bylo možné implementovat do systému předškolního vzdělávání v České republice.
Vydáno: 08. 06. 2015
DYS-centrum Praha® o. s. zve na tradiční prodejní výstavu a odbornou konferenci 2015 aneb dyslexie od dětství po dospělost - co nám bere, co nám dává. Výstava a konference se konají 26. 11. 2015 od 9.00 do 17.00 na adrese Karlínské náměstí 7, Praha 8 (Karlínské spektrum – DDM hl. m. Prahy).
Vydáno: 08. 06. 2015
Ministerstvo zveřejňuje Dodatek k vyhlášení pokusného ověřování organizace a průběhu modelu vzdělávání umožňujícího dosažení středního vzdělání s výučním listem a středního vzdělání s maturitní zkouškou podle vybraných rámcových vzdělávacích programů oborů středního vzdělání kategorie stupně dosaženého vzdělání L a H ve vybraných středních školách, č. j. MSMT-18477/2012-23 ze dne 4. června 2012. V dodatku je uvedeno dalších 6 škol, které se zapojí do pokusného ověřování. Zařazení škol uvedených v dodatku umožní pokusné ověření navrženého systému v dalších oborech vzdělání. Ministerstvo  vzhledem k termínům stanoveným na pokusné ověřování nepředpokládá zapojení dalších škol.
Vydáno: 04. 06. 2015
Data vývoje vzdělanostní a oborové struktury žáků potvrzují, že pokles nově přijatých žáků středních škol se postupně zmenšuje. Ve školním roce 2014/2015 nastoupilo do prvních ročníků jen o 800 mladých lidí méně než v předešlém roce. V meziročním srovnání tedy ubylo 0,8 % žáků. Před čtyřmi lety byl meziroční pokles největší: 11,5 % čili o 14 700 žáků a studentů bylo přijato méně než v předchozím roce. To vyplývá z výsledků jedné z analýz, které shrnuje publikace Uplatnění absolventů škol 2014, nyní vydaná Národním ústavem pro vzdělávání.
Vydáno: 04. 06. 2015
Květnový Kulatý stůl SKAV a EDUin byl věnován tématu, které dlouho rezonuje mezi odbornou veřejností české vzdělávací branže: standard učitelské profese. Dlouhodobě panuje shoda na tom, že aby bylo možné učitele hodnotit, je nutné stanovit k tomu potřebná kritéria. S novým kariérním řádem, jenž by měl vstoupit v platnost v roce 2016, byl takový standard vytvořen. Jak však vyplynulo z diskuse, přináší zároveň několik problémů: vznikl paralelně vedle jiných pokusů o vytvoření standardu učitelské profese, jeho struktura vzbuzuje pochybnosti vzhledem k jeho uchopitelnosti v praxi a implementace kariérního řadu počítá s tím, že všichni učitelé, kteří učí déle než je stanovené adaptační období, se automaticky stanou „seniorními“, tedy postoupí do druhé kategorie standardu.
Vydáno: 03. 06. 2015
Univerzita Karlova dnes představila výsledek spolupráce s úspěšným českým startupem – společností Corinth. Výsledkem je mezinárodně oceněná výuková aplikace v oblasti přírodních věd pro žáky a studenty základních a středních škol Corinth Classroom.
Vydáno: 02. 06. 2015
Včera byli v pražském kině Lucerna slavnostně vyhlášeni laureáti ceny Gratias Tibi pro mladé lidi do 30 let, kteří pozitivně ovlivňují život ve společnosti. Z 233 nominovaných projektů z celé České republiky zvítězilo dobrovolnictví v hospicu, umělecká skupina, která aktivně vstupuje do veřejného prostoru a přispívá tak k budování místní komunity, a dobročinná pomoc konkrétním cílovým skupinám. Laureáti si z rukou významných osobností společenského a kulturního života převzali jako hlavní cenu studijní cestu do Norska a Štrasburku od Norského velvyslanectví v Praze a Poslaneckého klubu ELS a také finanční odměnu na další rozvoj svých projektů.
Vydáno: 02. 06. 2015
Podle nedávno přijaté novely školského zákona jsou všechny školy vyučující učební obory povinné připravit své závěrečné zkoušky na základě jednotného zadání. V průběhu června se budou konat na 478 školách, které mají žáky ve třetím ročníku. Konkrétní termíny si školy určují samy.
Vydáno: 01. 06. 2015
Program je pojat jako komplex optimálních poznatků a reflexí k problematice provázanosti MŠ a 1. stupně ZŠ tak, aby docházelo k funkční a efektivní kontinuitě preprimárního a primárního vzdělávaní. Program je dále věnován rozvoji pregramotností a gramotností dětí/žáků, Jednotlivé dílny jsou vedeny interaktivně.
Vydáno: 29. 05. 2015
Uveřejňujeme  Metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga , které schválila porada vedení M ŠMT na konci května 2015. Na metodickém doporučení se podílela pracovní skupina složená z pracovníků NÚV, MŠMT, zástupců krajských úřadů odborníků z praxe. Předkládaný materiál byl projednán s Asociací pracovníků pedagogicko-psychologických poraden a s Asociací ředitelů základních škol, dále s představiteli pracovníků ve speciálně pedagogických centrech a se zástupci krajských úřadů. Metodické doporučení vypracoval Národní ústav pro vzdělávání na základě požadavku MŠMT. Je určeno primárně pro pracovníky školských poradenských zařízení a pro ředitele škol, dále i pro pedagogy škol, asistenty pedagoga a pracovníky krajských úřadů.
Vydáno: 28. 05. 2015
MŠMT vyhlašuje dotační program Podpora polytechnické výchovy v mateřských a základních školách, a to v souvislosti s vyhlášením roku 2015 Rokem technického vzdělávání. Vyhlášením programu MŠMT podporuje polytechnické vzdělávání v mateřských a základních školách prostřednictvím vybavení škol polytechnickými stavebnicemi, vybavení nebo obnova vybavení škol učebními pomůckami pro technické vzdělávání, zajištění metodických materiálů a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků přímo související s používáním vybavení škol pořízeného v rámci projektu.
Vydáno: 27. 05. 2015
Ministerstvo vyhlašuje 2. kolo rozvojového programu na podporu odborného vzdělávání v roce 2015. Cílem rozvojového programu je poskytnutím finančních prostředků zajistit zlepšení kvality a úrovně středního odborného vzdělávání ve vybraných oborech vzdělání.   Program zajistí podporu vzdělávání žáků vybraných oborů vzdělání ve třídách, v nichž je realizována výuka několika oborů vzdělání a žáků oborů vzdělání ve třídách jednooborových s nižším průměrným počtem žáků v daném oboru na 1 třídu, než je hodnota stanovená krajským úřadem v krajském normativu pro daný obor vzdělání na rok 2015 podle ustanovení § 2 odst. 2 písm. a) vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, ve znění pozdějších předpisů.
Vydáno: 27. 05. 2015
Zveme vás na mezinárodní konferenci Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem: výzvy a inspirace, která se bude konat ve dnech 15. a 16. června 2015. Registrace je možná přes on-line přihlašovací formulář (https://docs.google.com/forms/d/1LPANCdr9rzd6YNybgLYQqGDSjxKfiHty9Jdi2xs_D9k/viewform). Kapacita míst je omezená.
Vydáno: 26. 05. 2015
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyčlenilo na podporu polytechnického vzdělávání v mateřských a základních školách 42 milionů korun. Každému kraji tak pošle pro příští rok 3 miliony korun. Do podpory se zapojí třetinově ministerstvo školství, třetinově zřizovatel školy nebo kraj a poslední třetinou regionální zaměstnavatel.
Vydáno: 25. 05. 2015
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává pomůcku určenou ředitelům škol jako obecné doporučení, které má usnadnit proces tvorby školního řádu, jenž by splňoval nároky na funkčnost, úplnost a vnitřní konzistenci a byl konformní s obecně závaznými právními předpisy. Pomůcka je společná pro všechny druhy škol s tím, že některá témata jsou využitelná pouze pro některé druhy škol. Nejedná se o závazný předpis nebo nařízení.
Vydáno: 25. 05. 2015
Ve středu 20. května 2015 se v kongresovém sále hotelu Olšanka v Praze sešli účastnící závěrečné konference projektu „K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání“. Projekt na podporu kvality zájmového a neformálního vzdělávání realizoval Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Vydáno: 22. 05. 2015
Letos již popáté zve společnost Microsoft aktivní učitele na oblíbený vzdělávací týden nazvaný Letní škola moderních učitelů.
Vydáno: 21. 05. 2015
V období od 4. do 11. května 2015 probíhaly na 1152 středních školách didaktické testy a písemné práce společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2015. Od 15. května mají ředitelé škol výsledky didaktických testů svých žáků zpřístupněny v informačním systému prostřednictvím výpisů výsledků didaktických testů společné části maturitní zkoušky. Následně školy výpisy předaly svým žákům, kteří mají rovněž možnost nechat si zaslat svůj výsledkový dokument e-mailem přes tzv. výsledkový portál žáka na adrese vpz.cermat.cz. Souběžně probíhá hodnocení písemných prací. Výsledky písemných prací z českého jazyka a literatury sdělí ředitel školy maturantům vždy nejpozději do začátku ústních zkoušek příslušné třídy, nejpozději však do 29. května. Výsledky písemných prací z cizích jazyků bude mít ředitel školy k dispozici rovněž nejpozději do začátku ústních zkoušek příslušné třídy, nejpozději do 29. května.
Vydáno: 20. 05. 2015
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje informaci o sadě metodických materiálů pro praktické využití při výuce první pomoci, které vznikly v grantovém projektu financovaném z OP VK „První pomoc prožitkem – PAMATUJ – POSKYTNI – PŘEDÁVEJ“. Na jejich tvorbě se podíleli přední odborníci z oblasti urgentní medicíny a všechny výstupy byly ověřeny recenzním řízením.
Vydáno: 20. 05. 2015