Aktuality - strana 42

Chceme se s vámi podělit o zkušenost, kterou jsme dosud získali s formátem učících se skupin v lokalitě KPS1), v níž v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu spolupracuje 11 škol z Moravskoslezského kraje.
Vydáno: 26. 08. 2022
Výuku češtiny i terapeutickou podporu – skupinovou, individuální a rodinnou pro děti a rodiče, kteří utekli před válkou z Ukrajiny, poskytuje v Praze vzdělávací program v rámci projektu iKAP 2 – Inovace ve vzdělávání. Program nabízí kurzy českého jazyka pro děti a dospívající, interkulturní podporu od specialistů i terapie. Od poloviny července se kurzů zúčastnilo už více než 80 dětí a dospívajících. Většina z nich bude od září chodit do českých škol a pokračovat i v těchto specializovaných kurzech. Pořádají se v Pražském inovačním institutu (Pii) v Celetné ulici nebo na pražských základních a středních školách.
Vydáno: 25. 08. 2022
Web Zapojmevšechny.cz zveřejnil tři rozhovory týkající se integrace dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole a dětí s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami.
Vydáno: 23. 08. 2022
Vedení ministerstva školství doporučilo k projednání Monitorovacímu výboru Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK) Individuální projekt systémový (IPS) s názvem Podpora kurikulární práce škol. Ten by měl školám výrazně pomoci k profesnímu rozvoji učitelů v problematice modernizace obsahu, metod a forem vzdělávání. Předpokládaná výše podpory je zhruba 860 milionů korun.
Vydáno: 23. 08. 2022
Následující informace vycházející z dopisu náměstka sekce vzdělávání a mládeže MŠMT vyjadřují poděkování vedení škol a jejich zřizovatelům a upozorňují na 3 kroky navazující na tzv. zvláštní zápisy dětí a žáků cizinců, které právě proběhly. Jde především o: přehled o nepřihlášených cizincích k povinné školní docházce či povinnému předškolnímu vzdělávání, další kroky při nepřijetí cizince či vyřazení z evidence školy.
Vydáno: 23. 08. 2022
Expertní panel dokončil a schválil Hlavní směry revize RVP ZV. Dokument je teď ve vnitřním připomínkovém řízení na ministerstvu školství a následně musí být schválen vedením MŠMT a vydán ministrem školství. EDUin opět upozorňuje, že dokument nabízí možnost rozdělení vzdělávacího obsahu. To by ale v případě přijetí vedlo k nárůstu nerovností. Podobná varianta by navíc byla celosvětovým unikátem.
Vydáno: 22. 08. 2022
Podle platných českých zákonů, které se vztahují i na vás, musí všechny děti, kterým bylo šest a více let do 31. 8. 2022, zahájit povinnou školní docházku nejpozději po 90 dnech od získání povolení k pobytu. Pro pětileté děti pak platí povinný předškolní rok v mateřské škole.
Vydáno: 22. 08. 2022
Adaptační období je rozhodující etapou, která ovlivňuje pedagogickou kariéru každého začínajícího učitele. Významně působí na to, zda začínající učitel zůstane nejen v dané škole, ale také v českém školství. Pravidelná a systematická podpora ve škole pomůže začínajícímu učiteli zorientovat se v roli v učiteli, ztotožnit se s ní, uvědomit si svou vlastní profesní vizi i další směřování.
Vydáno: 22. 08. 2022
Česká školní inspekce se ve školním roce 2021/2022 věnovala také problematice podpory vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. V rámci tohoto tematického šetření se Česká školní inspekce zaměřovala zejména na to, jak mají školy nastaven systém vyhledávání, identifikace a podpory nadání, jaké metody a formy práce uplatňují při výuce nadaných a mimořádně nadaných žáků nebo na to, zda a do jaké míry školy při vzdělávání těchto žáků spolupracují s relevantními externími subjekty s cílem maximalizovat kvalitu péče o nadané a mimořádně nadané žáky.
Vydáno: 21. 08. 2022
Jak usnadnit návrat dětí po prázdninách? Jak všem zaměstnancům zpříjemnit září? Můžete se inspirovat mnoha materiály, které vyšly loni a předloni (nejen) ve spojitosti s návratem žáků a studentů k prezenční výuce. 
Vydáno: 21. 08. 2022
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu s cíli Strategie 2030+ v oblasti snižování nerovností ve vzdělávání výzvu na podporu znevýhodněných škol. Cílem je z Národního plánu obnovy podpořit nejméně 400 škol s vyšším poměrem sociálně znevýhodněných žáků. Vytipované školy budou za metodické podpory MŠMT a Národního pedagogického institutu ČR realizovat své vlastní projekty směřující ke zlepšení vzdělávacích výsledků a wellbeingu žáků. Celková alokace na období 2022 až 2025 jsou 2 miliardy korun.
Vydáno: 20. 08. 2022
Vrátit se po prázdninách do školy může být náročné pro děti i učitele.
Vydáno: 19. 08. 2022
Do 15. září 2022 lze podávat žádosti v rámci výzvy "Adaptační skupiny pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 září - prosinec 2022", která je zacílena na děti cizince od 3 do 18 let.
Vydáno: 16. 08. 2022
Do letošního ročníku akce Pěšky do školy se zatím zapojilo na 200 českých i moravských škol a 60 000 dětí. Školy mohou svou registraci k šestému ročníku akce na podporu chůze...
Vydáno: 15. 08. 2022
Základní a Mateřská škola Ostašov v Liberci   Je středa půl třetí odpoledne a v podkroví jedné základní školy v Liberci se schází 11 pedagogů na setkání tzv. koncepční skupiny. Tento poradní orgán vedení školy dává příležitost k setkání pedagogických lídrů, neboť jejich úkolem je tvorba koncepce a vyhodnocování plnění Plánu pedagogického rozvoje školy, reflexe práce učících se skupin a její dopad nejen na učení učitelů, ale zejména na učení žáků, reflexe ŠVP a plánování společného vzdělávání celé sborovny. Členy jsou zástupci všech pracovišť – vedení školy se tak obklopuje učiteli z 1. a 2. stupně, vedoucí asistentkou pedagoga a vychovatelkou, učitelkou z mateřské školy a externí pedagogickou konzultantkou. Pracovní jednání trvá dvě hodiny, stejně jako každý měsíc.
Vydáno: 12. 08. 2022
Jak správně nastavit komunikaci mezi rodinou a školou? Jaké komunikační kanály využít a jak komunikovat? A co když jsou rodiče z kulturně odlišného prostředí?
Vydáno: 10. 08. 2022
Patrik Buday zažil v dětství několik forem náhradní rodinné péče. Dnes pracuje s dětmi ve škole i v neziskové organizaci. Pro ty, které se nacházejí v podobné situaci jako byl kdysi on, hledá podporu ještě intenzivněji. Přednáší v dětských domovech, má pro děti z domovů vyhrazená místa v kroužcích, které organizuje, plánuje iniciativu „Hrdinové jako ty“. Rozhovorem s Patrikem pokračujeme v sérii příspěvků od dospělých, kteří kdysi patřili do kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. A mají tak poradenským pracovníkům rozhodně co říct.
Vydáno: 09. 08. 2022
Milé čtenářky, milí čtenáři, naše redakce čítá celkem 6 žen. Co kus, to originál. Jedna je machr na češtinu, druhá je hodně "ukecaná", třetí bydlí v krásném mlýně, čtvrtá dokáže zprovoznit wifi i na poušti, pátá zařídí i to, co se zařídit nedá, a šestá stíhá tisíc věcí, a ještě u toho stihne být krásná. Kromě nadšení z naší práce nás spojuje láska k jídlu. Jsme žravé. Na některých to není vidět, ale při každém našem setkání nechybí "dlabanec". Rozhodně nejsme všechny skvělé kuchařky, jedna dokonce opravdu nerada a dost málo vaří (snad nikoho neurazím), ale každá z nás má něco oblíbeného, recept, který rodina vítá, který není náročný a o který se teď rády podělíme:-) Tyto recepty jsou vyloženě do vaší sbírky:-) Krásné prázdniny plné dobrých věcí přeje redakce Řízení školy.
Vydáno: 08. 08. 2022
Který z následujících faktorů podle vás nejvíce zefektivňuje výuku učitelů a zlepšuje výkony žáků? Aktivity pro zlepšení týmové spolupráce a komunikace mezi učiteli, sdílení dobré praxe mezi učiteli, anebo posilování vztahů s žáky a učiteli? Určitým způsobem všechny. Existuje ovšem jeden výrazně účinnější faktor – kolektivní efficacy.
Vydáno: 05. 08. 2022
Rozhovor s Miroslavou Flemrovou, ředitelka Domu tří přání a Luciou Vaškovou, dětskou psychiatričkou.
Vydáno: 05. 08. 2022