Aktuality - strana 261
V prostorách Ruského střediska vědy a kultury v Praze 6 se ve dnech 10. a 11. dubna 2017 konalo Ústřední kolo konverzační soutěže v ruském jazyce. Své znalosti poměřilo 31 studentek a studentů středních škol, kteří uspěli v krajských kolech. Soutěž uspořádalo Talentcentrum Národního institutu pro další vzdělávání ve spolupráci s Českou asociací rusistů a s Ruským střediskem vědy a kultury v Praze.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Centrum) požádalo právní zastoupení o posouzení případu neoprávněného zveřejnění zadání didaktických testů prvního termínu jednotných přijímacích zkoušek pro čtyřleté obory vzdělání konaných dne 12. dubna 2017. Zveřejnění se dopustila iniciativa Maturitní data – odtajněno na svých webových stránkách dne 13. dubna 2017 po třetí hodině odpoledne.
Platforma Comenius, která sdružuje zástupce všech úrovní českého školství a sociálních partnerů, dnes podpořila snahu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové periodicky navyšovat školský rozpočet v příštích třech letech.
CERMAT, organizace řízená ministerstvem školství, jež je odpovědná za přípravu jednotných přijímacích zkoušek a státních maturit, uveřejnila na svých stránkách informaci o tom, že zadání z obou řádných termínů konání přijímaček zveřejní až 12. 5. Důvodem je údajně snaha zabránit zvýhodnění uchazečů v náhradním termínu, kteří by – na rozdíl od uchazečů v řádných termínech – věděli předem aspoň přibližně, co můžou čekat. Postup Cermatu ovšem znamená, že k utajovaným zadáním se dostanou pouze ti uchazeči, kteří si je dokážou obstarat: díky kontaktům svých rodičů na středních školách nebo někde na internetu.
„Roky společného vzdělávání mi přinesly velkou sociální flexibilitu a nadhled, i když to byl často bolestný proces“, říká Petra Fridrichová, která vystudovala bez jakýchkoliv speciálních podpůrných opatření běžnou základní školu a gymnázium, přestože jí byla v raném dětství diagnostikována dětská mozková obrna (DMO).
11.4. 2017 byla zahájena společná část maturitní zkoušky písemnými pracemi z českého jazyka a literatury. Zkouška byla zahájena podle jednotného zkušebního schématu ve 12:00 hodin. Zkoušky se konaly v 6 470 učebnách. Po jejich ukončení čekalo na školní maturitní komisaře skenování 6 470 digitalizačních dávek (sad záznamových archů z učeben).
Rozsáhlý průzkum společnosti Microsoft ukazuje, že máme pouhé dva roky na to, abychom české dívky nadchli pro vědu a technologie. Ve srovnání s jinými evropskými státy je zájem dívek v Česku o matematiku, fyziku, chemii, přírodovědu a informatiku od počátku nižší a mnohem rychleji opadá. Průzkum nazvaný „Proč evropské dívky nemají rády vědu a technologie?“ provedl Microsoft v jedenácti evropských zemí mezi 11 500 dívkami ve věku 11-18 let, z toho 500 z Česka. Průzkum hledá odpověď na otázku, proč se ženy věnují přírodovědným a technickým oborům1 v mnohem menší míře než muži.
Zpět na 1, tudydál nebo Na Mamuta! jsou názvy tří z devatenácti projektů, se kterými se mladí lidé přihlásili do druhého ročníku soutěže hledající budoucí politiky. V ní by měli během jednoho měsíce prokázat schopnost reagovat a vést projekt i lídrovský potenciál. O jejich postupu v soutěži bude rozhodovat porota, která v průběhu čtyř kol vybere finální dvojici, jež se utká v duelu moderovaném Václavem Moravcem. O letošním vítězi pak rozhodne hlasování veřejnosti. Pořad vysílá ode dneška internetová televize Stream.cz.
Letošní, v pořadí druhý ročník vzdělávací konference BE IN KARLÍN, která proběhne 2. 6. 2017 v prostorách Karlínské obchodní akademie a VOŠE, představí současné trendy, metody a inovace v pedagogice. Inspirujeme se zážitkovou pedagogikou, metodami konstruktivismu a konektivismu. Tradiční formát konferencí je přežitý. Lázně BE IN KARLÍN budou prožitkové, praktické, inspirující i relaxační. Mottem konference je inspirace a relaxace. Cílem je ujasnit si lépe vizi učitele, studenta a rodiče ve škole 21. století. BE IN KARLÍN proběhne ve spolupráci s Magistrátem Hl. města Prahy, Konsorciem pro Karlín a VOŠE, EDUin, Ashoka a dalšími.
Persona Dolls jsou panenky s osobností. Mají stejně jako děti svoje jméno, rodinu, domov, svůj příběh. Panenky přicházejí do kolektivu dětí, sdílejí s nimi svůj životní příběh a vybízejí děti, aby s nimi sdílely ten svůj. Panenky fungují jako prostředníci mezi učitelkami a dětmi i mezi dětmi navzájem, pomáhají dětem mluvit o sobě a bránit se, když se jim někdo posmívá kvůli odlišnosti, chudobě nebo jinému mateřskému jazyku.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy dnes na Smíchovské střední průmyslové škole zahájila první ročník jednotných přijímacích zkoušek na střední školy. Zkoušky se se konají celkem na 1087 středních školách v České republice. Sjednocení přijímacího řízení má ověřit studijní předpoklady uchazečů o studium a dát ředitelům jednotné kritérium pro přijímání.
3. ročník soutěže Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC), jejíž tuzemské finále se konalo 8. dubna v areálu Kampusu Dejvice, zná svého vítěze. Stal se jím tým Střední odborné školy Třineckých železáren, který v šestihodinovém vytrvalostním závodě dálkově ovládaných modelů aut s hybridním vodíkovým pohonem porazil devatenáct družstev středoškoláků z celé ČR.
Návrh novely zákona o pedagogických pracovnících a souvisejících zákonů, kterým se vytváří nový kariérní řád, je v současné době projednáván Poslaneckou sněmovnou jako sněmovní tisk č. 959.
V období květen – listopad 2016 provedl Nejvyšší kontrolní úřad (dále „NKÚ“) výše vymezenou kontrolní akci u tří kontrolovaných subjektů – Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání a České školní inspekce.
Vláda vzala na vědomí Soubor opatření Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti školství a vzdělávání, který shrnuje cíle MŠMT v následujícím období a opatření k jejich naplnění.
„Za základní předpoklad Zuzčiny inkluze považuji její vnímání sebe samé jako samozřejmé součásti světa dětí, v němž se pohybuje ,“ říká Jana Jarošová, matka dvou dcer, učitelka klavíru a speciální pedagožka, která svou dceru od malička vychovává jako plnohodnotného člena většinové společnosti.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy začne s vědomím vlády České republiky vyjednávat s Evropskou komisí o podpoře dvou tzv. velkých projektů. Projekty budou financovány z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, jehož řídicím orgánem je právě MŠMT.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vypracovalo přehled o tom, jak věda napomáhá řešit výzvy související se stárnutím populace. „ Zpráva o vyhodnocení potenciálních možností účasti ČR v projektech mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji v kontextu stárnutí populace “ mapuje možnosti zapojení a finanční podpory mezinárodní spolupráce České republiky ve výzkumu a vývoji v oblastech zaměřených na zlepšení zdraví a životních podmínek pro seniory.
Dlouho očekávaný kariérní řád učitelů poslanci ve třetím čtení schválili. Pedagogové tak mají šanci dočkat se systému, který jim umožní perspektivu profesního rozvoje, zlepšení jejich finančních podmínek i postavení ve společnosti. Novela zákona o pedagogických pracovnících, která kariérní řád zavádí, nyní zamíří do Senátu.