Václav Klaus předsedou Národní rady pro vzdělávání je cestou zpátky

Vydáno: 2 minuty čtení

EDUin vítá ustavení Národní rady pro vzdělávání jako důležitého prvku vzdělávací soustavy, který pomůže udržet kontinuitu vzdělávací politiky při změně na místě ministra. Mělo by ale jít o nepolitický orgán, který bude umožňovat otevřenou diskusi a zohledňovat názory širokého pléna odborníků. Stávající složení Národní rady pro vzdělávání ale považujeme za nevyvážené, v Radě dostávají příliš velký prostor zájmové skupiny na úkor nezávislých odborníků.

  • Nejdůležitější funkcí Národní rady pro vzdělávání je udržení kontinuity a dlouhodobé vize vzdělávací politiky. Národní rada by také měla zvyšovat povědomí veřejnosti i regionálních politiků o tom, co je ve vzdělávání důležité. Podrobnosti o tom, co může MŠMT udělat pro rozvoj regionálního školství, ZDE.
     
  • Složení Národní rady pro vzdělávání. Prozatímní složení rady dává prostor zástupcům zájmových skupin (Svaz průmyslu a dopravy, Agrární komora, Hospodářská komora) a několika akademikům. Mělo by ale jít o nepolitický orgán složený ze širokého spektra zástupců odborné veřejnosti, který umožní skutečně otevřenou diskusi o kvalitě vzdělávání.
  • Václav Klaus předsedou Národní rady pro vzdělávání. Tímto výběrem se rozhodl ministr Chládek nasměrovat české školství ke krajně konzervativnímu a nemodernímu pojetí vzdělávání.

Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, řekl: „Jsme překvapeni tím, kterého z Klausů si ministr Chládek vybral jako předsedu Národní rady pro vzdělávání. Bylo by srozumitelné, kdyby jím byl Václav Klaus mladší, jeho otec se však o vzdělávací politiku nikdy výrazně nezajímal. Připomeňme si například, jak celkem nepochopitelně chválil ministra Dobeše, který málem zlikvidoval české školství.“