Učitelé politikům: Ke vzdělávání se nemohou vyjadřovat jen vaši poradci, k tomu je potřeba mít expertní tým na vzdělávání

Vydáno: 4 minuty čtení

Prezident Hospodářské komory ČR, Svazu průmyslu a dopravy, guvernér ČNB či zaměstnanci kanceláře prezidenta republiky. To je výčet členů expertního týmu prezidenta republiky. Ten se minulou sobotu sešel a vyjádřil se k inkluzi. Ze třinácti členů lze považovat za experty na vzdělávání pouze dva členy, současného a bývalého ministra školství. Učitelská platforma proto vyzývá politiky, aby vzdělávací politiku brali vážně a pro oblast vzdělávání své týmy rozšířili o skutečné odborníky, kteří tématu rozumí. Např. současný prezidentův expertní tým těžko může posuzovat tak závažné téma, jako je probíhající inkluze.

Dle tiskové zprávy Kanceláře prezidenta republiky (KPR) se expertní tým prezidenta republiky shodl, že inkluze nesmí být útokem a likvidací praktických a speciálních škol v ČR. Učitelská platforma nechce polemizovat s výsledkem jednání, dovoluje si však upozornit, že společné vzdělávání, tzv. inkluze, je velmi složitý problém, který by měla posuzovat výhradně odborná a pedagogická veřejnost. K výzvě se připojuje i Česká středoškolská unie a spolek Otevřeno, jehož cílem je zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost studia s učitelskou praxí.

Podle zjištění redakce České školy byl expertní tým doplněn Robertem Plagou a Stanislavem Štechem, tedy současným a minulým ministrem školství. Překvapením ovšem je, že dosud nebyl v expertní komisi jediný člen, který by se vzděláváním zabýval a rozuměl mu. Členy expertní komise byli dosud jen zástupci zaměstnavatelů, odborů, poradce prezidenta pro zemědělství, guvernér ČNB, právníci a členové prezidentské kanceláře.

Zástupci zaměstnavatelů nebo odborů určitě mají právo se zapojit do diskuse o vzdělávání, ale při vší úctě nejsou experty na vzdělávání. Je dobře, že se současný tým rozšířil o současného či předchozího ministra školství, ale pokud chce mít prezident skutečně expertní tým, který vzdělávání rozumí, tak to nestačí,“ sděluje Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy.

Současná prezidentova expertní skupina by byla dobrým základem pro pracovní skupinu, která se má vyjádřit k odbornému vzdělávání, ale zkušenosti jednotlivých osobností ze skupiny nestačí pro posouzení celé vzdělávací oblasti. Vzdělávací politika je ovšem mnohem složitější, proto by si politici pro vzdělávání měli zakládat vlastní expertní týmy složené z odborné veřejnosti, jako jsou vysokoškolští pedagogové, pedagogičtí výzkumníci, ředitelé škol či zkušení učitelé. Ti by mohli přinášet informace z terénu, výsledky aktuálních výzkumů a dat, bez kterých nelze činit žádná rozhodnutí pro vývoj ve vzdělávání.  “Obávám se, že prezident republiky není z vrcholných politiků jediný, který konzultuje vzdělávací politiky s lidmi, kteří vzdělávání jako celku vůbec nerozumí,” doplňuje Petra Mazancová z Učitelské platformy.

Složení expertní skupiny prezidenta republiky

  • Marie Benešová – právnička
  • František Lukl – předseda Svazu měst a obcí ČR (před tím starosta a právník)
  • František Čuba – agronom, poradce prezidenta republiky pro oblast zemědělství a hospodářství
  • Miroslav Toman – ministr zemědělství ČR (před tím prezident Agrární komory ČR)
  • Vladimír Dlouhý – prezident Hospodářské komory ČR
  • Jaroslav Hanák – prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
  • Rudolf Jindrák – zaměstnanec KPR
  • Vratislav Mynář – zaměstnanec KPR
  • Martin Nejedlý - externista KPR
  • Jaroslav Zavadil – odborový předák
  • Jiří Rusnok – guvernér ČNB
  • Robert Plaga – ministr školství
  • Stanislav Štech – vysokoškolský pedagog a bývalý ministr školství

 

Učitelská platforma je profesním sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ, kteří se spojili s cílem zlepšit podmínky učitelské práce a kvality výuky. Cílem Učitelské platformy je tak aktivně vstupovat do jednání s MŠMT a s dalšími organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v České republice, aby žáci i studenti získávali ve školách co nejlepší vzdělání pro budoucnost. Učitelská platforma podporuje požadavky České středoškolské unie a spolku Otevřeno, který usiluje o zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost s praxí. Učitelská platforma je zároveň členem Aliance pro otevřené vzdělávání.

Zdroj: Tisková zpráva ze dne 17. září 2018, Učitelská platforma