Učitelé mají chuť předávat si navzájem zkušenosti

Vydáno: 2 minuty čtení

Starší kantor pomůže začínajícímu učiteli, mladší kolega podpoří staršího - mezigenerační přenos zkušeností se v českých školách dosud odehrává náhodně a spontánně. Organizovaná a legislativně ukotvená podpora chybí. Tzv. mentoring (provázení v profesním rozvoji) je přitom v zahraničí osvědčená cesta seberealizace zejména starších učitelů. Dosavadní výsledky projektu Lektoři a mentoři pro školy ukazují, že zkušení učitelé mají zájem znalosti zhodnotit právě tímto způsobem.

Do projektu se doposud zapojilo na 220 učitelů z 60 mateřských a téměř 140 základních škol, kteří absolvovali od 40 do 60 hodin výuky. Učitelé se mohli zapojit do vzdělávacích aktivit podle svého výběru, a to např. z biologie, fyziky, chemie nebo angličtiny. Proškolení učitelé se pak mohou stát lektory v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Část vzdělávacích aktivit je zaměřena na vysvětlení principů práce mentora - tedy toho, který umí efektivně předávat své zkušenosti a dlouhodobě pomáhat začínajícím kolegům. „Učitelé chtějí zhodnotit svoje zkušenosti – nejenom předávat odborné znalosti, ale také vést mladší kolegy a být jim oporou v každodenní praxi,“ uvádí manažer projektu Matěj Bulant. „Chceme zájemce z řad učitelů v této nové roli mentorů podpořit a vytvořit z nich ideálně síť pokrývající všechny kraje,“ dodává.

Projekt Rozvoj lektorských a mentorských dovedností pedagogů mateřských a základních škol (zkráceně Lektoři a mentoři pro školy - LAMS) je financován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Národní ústav pro vzdělávání projekt realizuje od července 2014 do června 2015.

Zdroj: http://www.nuv.cz/vystupy/ucitele-maji-chut-predavat-si-navzajem-zkusenosti