Učitelé by mohli v budoucnu procházet čtyřmi kariérními stupni

Vydáno: 3 minuty čtení

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravuje nový kariérní systém pro učitele mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol. Cílem je umožnit učitelům celoživotní zvyšování kvality jejich práce, propojené s atestacemi a navázané na motivující systém odměňování.

„Od kariérního systému si slibujeme zvýšení prestiže učitelského povolání ve společnosti a zvýšení zájmu o učitelské povolání mezi mladými lidmi. Chtěli bychom dát začínajícím i zkušeným učitelům perspektivu odborného růstu během jejich profesního života,“ říká 1. náměstek ministra Jindřich Fryč.

Učitel má mít možnost vydat se po jedné ze tří kariérních cest:

1. Cesta rozvoje profesních kompetencí
2. Cesta směřující ke specializovaným pozicím ve školách
3. Cesta směřující k funkčním pozicím

Právě první z navrhovaných cest v připravovaném kariérním systému je nová. V rámci této kariérní cesty by měl mít učitel možnost postupovat čtyřmi kariérními stupni, přičemž s postupem do druhého stupně po ukončení dvouletého adaptačního období se počítá jako s povinným.

Výchozím bodem pro první z uvedených cest má být tzv. standard učitele, který celistvě popíše nejen očekávanou vzrůstající kvalitu práce učitele v každém kariérním stupni, ale také nároky na zvětšující se rozsah učitelova působení v profesní komunitě.

Standard učitele bude strukturován do tří oblastí:

1. Učitel a jeho profesní „Já“
2. Učitel a jeho třída
3. Učitel a jeho okolí

„Kariérní systém by měl přinést předevšímkvalitnější výuku pro žáky, ale i možné změny v odměňování učitelů s důrazem na kvalitu jejich práce. Naším cílem, aby vznikající kariérní systém byl pro učitele srozumitelný a přijali jej za svůj. Proto považujeme za zásadní veřejnou diskuzi, kde budou parametry a jednotlivé části připravovaného kariérního systému představeny a široká odborná veřejnost bude mít možnost se k nim vyjádřit. Pak se řešitelé projektu znovu k připravovanému nastavení jednotlivých částí připravovaného kariérního systému vrátí a relevantní podněty vzešlé z veřejné diskuze do kariérního systému promítnou,“ vysvětluje Fryč.

„Od nového kariérního systému očekávám rychlý růst kvality škol. Změní se zcela jistě priority v práci ředitelů a pedagogické řízení školy se dostane na jedno z prvních míst. Jinak se budou na svou práci dívat i učitelé. Předávání zkušeností uvnitř škol a síťování škol se stane běžnou praxí. Stejně tak propojení přípravy učitelů na fakultách vzdělávajících učitele a škol, na nichž čerství absolventi působí, bude pro podporu učitelů velkým přínosem,“ komentuje chystaný kariérní systém předseda Asociace ředitelů gymnázií ČR a ředitel Gymnázia Nymburk Jiří Kuhn.

Kariérní systém vzniká v rámci individuálního projektu národního, partnerem MŠMT je Národní institut pro další vzdělávání.

V nejbližší době bude připravovaný kariérní systém postupně představen na odborných seminářích v jednotlivých krajích ČR, které bude organizovat NIDV ve spolupráci s dalšími partnery. Po těchto seminářích se budou odborné skupiny vytvořené v rámci projektu znovu zabývat jednotlivými částmi kariérního systému a hlavní doporučení vzešlá ze seminářů.

Aktuální materiály a informace k projektu najdete zde: http://www.nidv.cz/cs/projekty/projekty-esf/karierni-system/standard-ucitele-a-jeho-misto-v-kariernim-systemu-pedagogickych-pracovniku.ep/.