Řízení školy online Aplikace pro řízení školy
16. 1. 2021 EDU.cz
16. 1. 2021 NPMK
15. 1. 2021 NPI ČR
15. 1. 2021 Řízení školy
15. 1. 2021 EDUzměna
15. 1. 2021 unasveskole.eu
15. 1. 2021 Novinky.cz
15. 1. 2021 Unicorn, Edookit
14. 1. 2021 Řízení školy
14. 1. 2021 MŠMT
Publikováno: 13. 1. 2021 Autor/autoři: Redakce časopisu Řízení školy
Publikováno: 11. 1. 2021 Autor/autoři: Jiří Táborský
Publikováno: 1. 1. 2021 Autor/autoři: PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Publikováno: 21. 12. 2020 Autor/autoři: PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Publikováno: 16. 12. 2020 Autor/autoři: Mgr. Irena Trojanová, Ph.D.
Publikováno: 16. 12. 2020 Autor/autoři: Ing. Karel Klatovský
Publikováno: 9. 12. 2020 Autor/autoři: Ing. Karel Klatovský
Publikováno: 7. 12. 2020 Autor/autoři: Mgr. Martin Kaplán
12. 1. 2021 STEAM Academy
18. 12. 2020 SSSVT
26. 11. 2020 Česká společnost ornitologická
9. 11. 2020 MŠMT
6. 11. 2020 WocaBee
2. 11. 2020 ČSÚ
21. 10. 2020 ING
23. 9. 2020 DidaDiv
9. 9. 2020 ADRA
5. 9. 2020 HZS ČR
Schválený 27. 12. 2004 Účinný 11. 1. 2005 Novelizovaný: 15. 10. 2020
Schválený 10. 6. 2009 Účinný 1. 9. 2009 Novelizovaný: 15. 10. 2020
Schválený 22. 12. 2014 Účinný 15. 1. 2015 Novelizovaný: 15. 10. 2020
Aktuality
18. 3. 2020 Kategorie: Aktuality Autor/autoři: Digikoalice
Víme, že je v současné nabídce online kurzů obtížné se vyznat. Tým DigiKoalice pro vás proto sepsal zajímavé možnosti online vzdělávání.
Domácí samostudium online? Žádný problém!
Díky dnešní široké nabídce online aplikací, e-learningových kurzů, nespočtu naučných videí na YouTube či možnostem komunikovat na dálku se svými učiteli, nemusí být domácí samostudium žádný problém.
Problémem ovšem může být se v této široké nabídce vyznat. I proto jsme pro vás připravili článek o zajímavých možnostech online vzdělávání.
Online příležitosti pro učení žáků
Běžně zdarma je k dispozici Khanova škola, kde najdete přes 3000 videolekcí. Ty se věnují nejrůznějším předmětům od matematiky přes český jazyk až po informatiku. Nedávno navíc Khanova škola spustila mobilní aplikaci v češtině, kde lze studovat i off-line (více na bit.ly/KhanovaŠkola). Khanova škola je ukázkovým příkladem otevřeného vzdělávání, kdy je vzdělávací obsah zdarma dostupný pod otevřenou licencí. Vyhledávání ve výukových zdrojích Khanovy školy i dalších online úložišť nabízí i katalog otevřených vzdělávacích zdrojů pro učitele EMA (Elektronické materiály).
Kvůli řádění koronaviru byly i některé jinak placené produkty zdarma zpřístupněny veřejnosti. K tomuto kroku se rozhodlo například vydavatelství FRAUS, které takto do odvolání poskytuje všechny elektronické učebnice pro základní a střední školy pro všechny žáky. Majitele Office365 účtu se Microsoft rozhodl podpořit ve studiu na dálku bezplatným zpřístupněním Minecraft: Education edition až do 30.6.2020. Do odvolání se i TechAmbition rozhodl zdarma zpřístupnit své služby všem učitelům i studentům. Pedagogogové tak mají k dispozici stovky připravených úkolů z matematiky pro své studenty a zároveň mají možnost sledovat detailně jejich studijní aktivitu. Na výjimečnou situaci zareagovala i Nová škola a rozhodla se své Učebnice online poskytnout bezplatně k využití po dob 30 dní.
K výuce na dálku pak mohou školy využít CISCO Webex, který je celosvětově nejvíce využívaným konferenčním systémem. Účastníkům stačí webový prohlížeč nebo mobil/tablet a připojení na internet. Pro školy je tzv. trial licence zdarma na 90 dní, což je v podstatě do konce tohoto školního roku. CISCO dále pro učitele nabízí i zapůjčení videozařízení. Licence je pak potřeba pouze na straně učitele (organizátora konference), všichni ostatní účastníci – studenti mají do systému přístup zdarma a bez jakékoli registrace. Jak technologie funguje můžete zhlédnout zde.
Většina z výše uvedených poskytovatelů online nástrojů pro vzdělávání je sdružena v DigiKoalici, platformě MŠMT, která dlouhodobě podporuje digitální i online vzdělávání. Seznam všech členů najdete na https://digikoalice.cz/members/.
Jak řídit online komunikaci s žáky?
Pro zadávání úkolů či komunikaci na dálku (nejen) se studenty, můžete využít i služby Microsoft Teams nebo Google Classroom. Školy používající Office365 mohou také využít služby YAMMER a zřídit v ní virtuální “místnosti” pro své třídy v podobě nástěnky, kam mohou žáci vkládat a v bezpečném prostředí sdílet své zážitky ze samostudia. Starší žáci se tak mohou pohybovat na “školní sociální síti” a komunikovat mezi sebou k aktuální agendě, kterou řeší.
Příležitost pro vlastní výzvy k učení
Děti nemusí čekat na pokyny školy k tomu, aby využily internetu jako nástroje k učení. V rámci Strategie digitálního vzdělávání MŠMT podporuje principy otevřeného vzdělávání tedy cesty, kdy vzdělávací zdroje tvořené z veřejných rozpočtů jsou zdarma a volně dostupné online. NPI ČR jako přímořízená organizace MŠMT k tomu provozuje Metodický portál RVP.CZ, na kterém učitelé najdou inspiraci do svých hodin a v již zmíněném modulu EMA (Elektronické materiály) a modulu Odkazy najdou také inspiraci pro podněty do e-mailů žákům i rodičům.
Na situaci reaguje přímo i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spuštěním speciálního webu #NaDalku (https://nadalku.msmt.cz/cs/). Web je rozcestníkem online nástrojů vzdělávání a zmiňuje i 15 zásad on-line pedagogiky.
Internet nabízí i nespočet dalších zdrojů, ve kterých se mohou učitelé v době samostudia začít postupně orientovat a sdílet s kolegy vhodné podněty pro učení dětí. Spomocník Metodického portálu RVP.CZ také dnes aktuálně zveřejnil výzvy pro školy a učitele v oblasti přechodu na online podporovanou výuku ve speciálním článku. Učitelé si v rámci samostudia mohou zjistit své silné a slabé stránky ve využívání digitálních technologií ve výuce v nástroji Profil Učitel 21, také na Metodickém portálu RVP.CZ.
Další přehledný článek o dalších tipech pro online aplikace zveřejnil magazín společnosti SCIO Perpetuum – magazín o vzdělávání. Tipy mezi sebou sdílí i sami učitelé v otevřené facebookové skupině Učitelé+, do které můžete nakouknout. V rámci podpůrné sítě projektu SYPO NPI ČR probíhá také sběr různých nástrojů do online dokumentu v rámci FB skupiny ICT podpora SYPO. Vedle výše uvedených zaznívají v diskusích učitelů také odkazy na nástroje jako jsou (abecedně):
O kvalitě a vhodnosti toho kterého nástroje už musí rozhodnout učitel sám, případně zapojit žáky ve sběru zpětných vazeb k nástrojům.
Závěrem Vám všem přejeme hodně zdraví, a hlavně žádnou paniku.
Článek pro vás připravil tým DigiKoalice z Národního pedagogického institutu ČR. V případě dalších tipů nás neváhejte kontaktovat na digikoalice@npicr.cz.
Zdroj: https://digikoalice.cz/ucime-se-online/