Stávka ano, ale…

Vydáno: 5 minut čtení

Českomoravský odborový svaz pracovníků školství vyhlásil na středu 6. 11. stávku učitelů. Prozatím není jasné, kolik škol se do stávky zapojilo. Podpora stávky není jednoznačná, kdo a proč stávku ne/podporuje?

(Přečtěte si 3 zásadní důvody, proč vyhlásit stávku i 3 zásadní důvody, proč stávku nepodporovat.)

3 zásadní důvody, proč vyhlásit stávku

Za Českomoravský odborový svaz uvádí jeho místopředsedkyně Markéta Seidlová:

  1. Bylo slíbeno 15 % objemu finančních prostředků na růst platů pedagogických pracovníků. Po všech jednáních to bylo 10 % objemu na rok 2020 a 9 % na rok 2021. Z objemu, který umožňuje 12,5 % růst tarifů. Pan ministr Plaga na školské tripartitě v červnu veřejně deklaroval, že pokud bude růst byť o 1 % nad 2 % objemu mzdových prostředků pro ostatní v rozpočtové sféře, jak navrhovala ministryně financí, bude na jednáních požadovat další navýšení rozpočtu MŠMT. Bohužel zůstalo jen u slibu.
  2. Požadujeme zaručený nárůst tarifních platů o 10 % od 1. 1. 2020 pro pedagogy. Ministr rozhodl bez projednání se sociálními partnery o 8% navýšení tarifů.
  3. Učitelé ministrovi nevěří, dost bylo slibů. V letošním roce měly platy učitelů vzrůst o 15 %, ministr Plaga v únoru slíbil, že peníze do škol doputují a ředitelé je budou mít průběžně k dispozici. Opět zůstalo jen u slibů, průměrně vzrostl plat pouze o 11,4 %. Argumentace, že do roku 2021 vzroste plat o 50 %, může být pravda, ale neříká se, že plat v rozpočtové sféře vzrostl v současné době v průměru více než o 30 %. Kde je tedy proklamovaná priorita? O dalším navýšení kapitoly školství pro regionální školství jsme připraveni jednat s poslanci a poslankyněmi PS ČR v průběhu projednávání státního rozpočtu na rok 2020.

Stávku podporuje poslankyně a bývalá ministryně školství Kateřina Valachová:

  1. Učitelé nechtějí nic, co by jim nebylo již dříve a opakovaně slíbeno. Požadavek odborů zní 10 % tarif + 2 procenta do nadtarifních složek, a pokud vím, tak rozpočet na příští rok tyto peníze má k dispozici. Řada doporučení Poslanecké sněmovny i sliby politických stran včetně vládních obsahovaly opakované zvyšování platů učitelů o 15 % v tarifní složce, případně 10 % do tarifů +5 % do netarifní části. Programové prohlášení vlády slibuje zvýšení platů učitelů oproti roku 2017 o padesát procent. Alespoň těch 10 + 2 je cesta ke splnění těchto slibů. To je racionální argument.
  2. Teorie přidání „lepším více a horším méně“, se kterou operuje ministr Plaga, není nikde jinde ve státní správě uplatňována. Nicméně skutečně vůbec nejsem proti tomu, aby výborní učitelé brali více než průměrní, třebas i výrazně. Naopak. Avšak v současné době máme celkovou úroveň platů ve školství tak nízkou, že celý obor prohrává soutěž ve srovnání se soukromou sférou a dalšími oblastmi státních zaměstnanců, kde je požadováno vysokoškolské vzdělání. Těžko si představit, že na škole, kde potřebujeme třeba 50 učitelů, nám zůstane těch lépe zaplacených 15 a zbylých 35 odejde na městské úřady, do kanceláří ministerstev nebo do bank či pojišťoven či kamkoliv jinam za vyšším a mnohdy podstatně vyšším platem. Co tam těch 15 zbylých bude dělat? To je druhý racionální argument.
  3. Učitelé dlouhodobě a historicky prokazují neuvěřitelnou trpělivost s politickou reprezentací. Vůbec se jim nedivím, že tuto trpělivost po letech ztrácejí. A toto je třetí argument – i když spíše emotivní. Mají moje sympatie, protože ukázali velkou vůli počkat, až bude stav státu lepší. A nyní, když tomu tak je, se s nimi ministerstvo nedůstojně handrkuje? To není férové jednání.

3 zásadní důvody, proč stávku nepodporují

Za MŠMT se vyjádřila Aneta Lednová, tisková mluvčí

  1. Vyhlášení stávky v době, kdy se platy učitelů razantně zvedají, považujeme za nelogické.
  2. Vláda plní své programové prohlášení o růstu platů, kdy budou v roce 2021 na 150% jejich úrovně z roku 2017. Jde tedy o nárůst o 50 % za 4 roky. Poprvé v historii se ministrovi školství podařilo dojednat navýšení na dva roky dopředu – 10 % v roce 2020 a 9 % v roce 2021.
  3. Znovu opakujeme, že platy se v roce 2020 učitelům navyšují o vyjednaných 10 procent. Celá debata s odbory se vede pouze o rozdělení tarifních a nadtarifních složek platu. Odbory ke své argumentaci používají špatná čísla, což jim bylo již několikrát vysvětleno.

Za Asociaci ředitelů základních škol její viceprezident Jaroslav Jirásko, ředitel ZŠ K. V. Raise, Lázně Bělohrad:

  1. Dlouhodobě podporujeme nárůst nenárokových složek a cíl této stávky je v rozporu s našimi cíli.
  2. Školské odbory selhaly při vyjednávání o 15 % růstu mezd a teď se snaží získat ztracenou reputaci, ale termínově i organizačně akci zpackaly.
  3. Chceme tímto podpořit i ministra Plagu a budovat tím, že mu věříme, atmosféru důvěry.

Za Asociaci ředitelů gymnázií její předsedkyně Renata Schejbalová, ředitelka Gymnázia Nad Štolou:

  1. Stávku za to, zda 1/2 % půjdou do nadtarifů neboli o pár stovek, považuji za malichernou a pověsti učitelů neprospívající.
  2. Stávka byla vyhlášena velmi zmateně, na poslední chvíli.
  3. Rozuměla bych stávce za přidání slibovaných 15 %. Nebo za zvýšení HDP, které jdou do školství, na průměr zemí OECD, což je 5,2 %. Česká republika dává na školství sotva 4 %. Nebo za trvalý růst platů ve školství. Každoroční handrkování o procenta je nedůstojné.

 Zdroj: Aktuality - 6. listopadu 2019, Řízení školy online