Školy se právě rozhodují, zda budou zkoušet žáky učebních oborů podle jednotného zadání

Vydáno: 3 minuty čtení

Střední školy s učebními obory začaly právě připravovat závěrečné zkoušky, které budou jejich žáci skládat v červnu. V průběhu března a dubna získaly přístup k jednotným zadáním oborů, které vyučují, a teď se rozhodují, zda je při závěrečných zkouškách využijí, nebo budou své žáky i nadále zkoušet podle vlastních představ. Možnost přidat se k jednotným zkouškám dobrovolně budou mít školy do roku 2013/2014. Pak už bude použití jednotného zadání povinné.

Počet škol, které se přidaly k jednotným zkouškám, se stále zvyšuje. V minulém školním roce to bylo 344 škol (80,6 %) s tříletými učebními obory kategorie H a 83 škol (61 %) s obory kategorie E, kam chodí většinou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Novou závěrečnou zkoušku skládalo celkem 24 990 žáků, z toho 23 321 v oborech kategorie H a 1 669 v oborech kategorie E. Mnohé školy využily jednotné zadání u všech oborů, které vyučují. Nová závěrečná zkouška se tak postupně zavádí do praxe, aniž by to někdo školám přikazoval.

Reformu závěrečných zkoušek má na starosti Národní ústav pro vzdělávání a finančně na ni přispívá Evropský sociální fond v rámci projektu Nová závěrečná zkouška 2.

Zadání školám na míru

Aby mohly všechny školy využít jednotná zadání, byl vyvinut nový informační systém, jehož součástí je databáze. V ní nejsou obsažena jednotná zadání jako celek, ale jsou zde k dispozici témata písemných, praktických a ústních zkoušek všech učebních oborů, ta se pak dělí na menší části a konkrétní úkoly. V současnosti obsahuje databáze více než 5 000 témat a jejich počet se bude dále rozšiřovat. „Podrobnější strukturace, kterou umožňuje nově vyvinutý editor, má velkou výhodu – jednotlivá témata i jejich části se dají spolu kombinovat a vzniká možnost vytvořit mnoho variant jednotného zadání. Škola si tedy může vybrat témata podle svého zaměření a připravit tak pro své žáky závěrečné zkoušky opravdu na míru,“ říká hlavní manažerka projektu Ing. Dana Kočková z Národního ústavu pro vzdělávání. Přitom všechna témata jsou koncipována tak, aby měla srovnatelnou obtížnost, a tím je zajištěna také jednotná úroveň zkoušek na všech školách.

Jak se školy rozhodují

Při rozhodování pedagogů, zda se přidat k jednotným zkouškám, hraje velkou roli fakt, že přijetí jednotného zadání ulehčuje přípravu závěrečných zkoušek. Škola už nemusí sama vymýšlet jejich obsah, ale převezme ho z jednotného zadání. Přitom jí zůstává i určitý prostor pro vlastní specifika, protože může zařadit tzv. školní část zkoušky. Kromě toho škola, která se rozhodne použít jednotné zadání, vlastně poměřuje úroveň svých absolventů s úrovní nastavenou zvenku a ověřuje si tím svou vlastní kvalitu.

Ovšem než škola přijme jednotné zadání, musí zvážit, zda má dostatečné technické vybavení a jestli úroveň výuky odpovídá stanoveným požadavkům. Pokud tomu tak není, pak by se měla snažit úroveň vybavení i výuky zvýšit.

S obsahem jednotných zadání se můžete seznámit na adrese: www.nuv.cz/nzz2/aktualita.

Další informace na www.nzz2.cz.