Školy i žáci znají výsledky didaktických testů společné části maturitní zkoušky

Vydáno: 3 minuty čtení

V období od 4. do 11. května 2015 probíhaly na 1152 středních školách didaktické testy a písemné práce společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2015. Od 15. května mají ředitelé škol výsledky didaktických testů svých žáků zpřístupněny v informačním systému prostřednictvím výpisů výsledků didaktických testů společné části maturitní zkoušky. Následně školy výpisy předaly svým žákům, kteří mají rovněž možnost nechat si zaslat svůj výsledkový dokument e-mailem přes tzv. výsledkový portál žáka na adrese vpz.cermat.cz. Souběžně probíhá hodnocení písemných prací. Výsledky písemných prací z českého jazyka a literatury sdělí ředitel školy maturantům vždy nejpozději do začátku ústních zkoušek příslušné třídy, nejpozději však do 29. května. Výsledky písemných prací z cizích jazyků bude mít ředitel školy k dispozici rovněž nejpozději do začátku ústních zkoušek příslušné třídy, nejpozději do 29. května.

ako v každém zkušebním období maturitní zkoušky, i letos prošly didaktické testy společné části maturitní zkoušky pečlivou kontrolou validačních komisí CZVV a nezávislé odborné komise MŠMT. Oba kontrolní orgány shledaly didaktické testy v souladu s platnými Katalogy požadavků k maturitní zkoušce. Testy i jednotlivé úlohy vykázaly dobré psychometrické parametry, ani jedna úloha nebyla identifkována jako invalidní. Úlohy v testech byly, dle závěrů komisí, jednoznačně formulovány a měly vždy jedno správné řešení. Náročnost didaktických testů odpovídala nárokům na maturanty stanoveným Katalogy požadavků.

Maturitní zkouška bude pokračovat ústními zkouškami společné části maturitní zkoušky a zkouškami profilovými a potrvá až do 10. června 2015.

Výsledky didaktických testů SČ MZ 2015 – jaro

K didaktickým testům povinných zkoušek společné části se přihlásilo celkem 80 281 žáků, z toho 74 696 žáků v řádném termínu. Ke všem přihlášeným testům se dostavilo 70 002 maturantů, což odpovídá 87,2 % z celkového množství maturantů přihlášených k této dílčí zkoušce. Z přihlášených prvomaturantů (74 696) se ke všem didaktickým testům dostavilo 65 270 žáků, 12,6 % žáků tedy nekonalo alespoň jeden z přihlášených testů. Důvodem neúčasti přihlášených žáků u zkoušek je z velké části neukončení studia v řádném termínu.

Souhrnné výsledky didaktických testů v rámci povinných zkoušek

Celková čistá úspěšnost v didaktických testech u maturantů v řádném termínu maturitní zkoušky byla 84,3 %.

ČESKÝ JAZYK A LITERATURA

K didaktickému testu z českého jazyka se celkem dostavilo 66 985 maturantů, včetně těch, kteří test konali v opravném či náhradním termínu. Těch, kteří test absolvovali úspěšně je 61 877, což odpovídá 92,4% úspěšnosti u zkoušky. Neúspěšnost v didaktickém testu z českého jazyka je tak v letošním roce 7,6% - za všechny žáky. Mezi žáky nastupujícími letos k maturitě v řádném termínu neuspělo 6,5 % žáků z celkem 65 374 konajících. Tento údaj je oproti loňskému roku o 3,8 procentního bodu vyšší.

MATEMATIKA

Didaktický test z matematiky konalo letos celkem 21 968 žáků, z toho 19 298 byli „prvomaturanti“. Ti si letos matematiku volili o něco méně než v loňském roce – celkem se pro ni rozhodlo 30 % z nich, loni byl tento podíl o 6 procentních bodů vyšší. Neúspěšnost v didaktickém testu z matematiky je v letošním jarním zkušebním období celkem 30,1 % (odpovídá 6 604 žáků), v řádném termínu pak neuspělo 24,0 %, tj. 4 622 žáků. Oproti loňskému roku se mezi prvomaturanty zvýšila úspěšnost o 0,1 procentní bod.

CIZÍ JAZYK

Didaktického testu z anglického jazyka se zúčastnilo celkem 42 143 žáků, z toho 41 228 bylo v řádném termínu. Celkově neuspělo 7,4 %, v řádném termínu pak 6,3 %. Neúspěšnost prvomaturantů je o 1,9 procentní body vyšší než v loňském roce.

V případě didaktického testu z německého jazyka pak uspělo 2 606 žáků, což odpovídá 77,4 % z 3 366 konajících zkoušku. V řádném termínu se této dílčí zkoušky zúčastnilo 3 139 žáků, a nezdarem skončila pro 19,8 % prvomaturantů.

Francouzský jazyk se týkal celkem 139 maturantů a neúspěšnost u didaktického testu je 2,2 % (3 žáci).

Didaktický test z ruského jazyka konalo 1 140 žáků (1 118 žáků v řádném termínu), přičemž 2,7 % (31 žáků) test nevykonalo úspěšně.

U zkoušky ze španělského jazyka uspělo v didaktickém testu 130 žáků, což odpovídá 94,9 % těch, kteří zkoušku konali. Neúspěšnost u zkoušky je tak 5,1 %.