Projekt NIQES dozná změn, proškoleno bude velké množství pedagogů

Vydáno: 7 minut čtení

Projekt Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) byl zahájen 1. 7. 2011 jako systémový projekt České školní inspekce, jehož cílem je zásadní transformace národního inspekčního systému včetně vývoje, ověřování a následné implementace nových metod, postupů a nástrojů pro výkon inspekční činnosti dle školského zákona a včetně zajištění vzdělávání příslušných cílových skupin.

Naprostá většina klíčových projektových výstupů je konstruována tak, aby byla následně využívána nejen pro potřeby hodnocení vzdělávání Českou školní inspekcí, ale také pro vlastní praxi jednotlivých škol. Projekt je tvořen 4 klíčovými aktivitami, které jsou vzájemně provázány a které společně tvoří ucelený synergický rámec pro aplikaci nových přístupů, metod, nástrojů a postupů pro hodnocení škol a školských zařízení. S ohledem na působnost ČŠI je zřejmé, že kromě zcela zásadního vlivu na podobu ČŠI se projekt a jeho výstupy dotknou prakticky celého segmentu regionálního školství.

V průběhu samotné realizace však došlo k několika podstatným skutečnostem, které ovlivnily plnění původně schválených harmonogramů a naplňování některých výstupů projektu dle schválené projektové žádosti. Šlo zejména o opakovaně vyhlašované a opakovaně ze zákonných důvodů zrušené výběrové řízení (nedostatek zájemců, nedostatek relevantních nabídek) na tvorbu inspekčních metodik a postupů pro hodnocení úrovně podpory a výsledků žáků v klíčových funkčních gramotnostech. Na tuto situaci bylo třeba reagovat. Navíc byly v rámci dosavadní realizace projektu vygenerovány poměrně značné úspory, které je vhodné smysluplně využít v rámci některých nových plnění, která budou mít pozitivní dopad právě na přímý pedagogický terén a jednotlivé školy.

Hlavní cíle projektu NIQES zůstávají zachovány, navrhovanými změnami dochází pouze ke změně způsobu realizace jedné klíčové aktivity, k implementaci několika nových plnění, k rozšíření plánu vzdělávání jednotlivých cílových skupin, k prodloužení realizace projektu a k nezbytným úpravám personálního zabezpečení a rozpočtové skladby. V rámci těchto změn nejsou požadovány navíc žádné finanční prostředky, ani není žádáno o prominutí povinnosti splnit to, co bylo předmětem původně schválené projektové žádosti.

Návrhy změn, které ČŠI předložila, jednohlasně odsouhlasila Expertní skupina MŠMT a schválil je také ministr školství, mládeže a tělovýchovy. Účinnost těchto změn je k 1. 11. 2013.

Konkrétní úpravy

Úprava KA 1


Schválená úprava spočívá ve změně způsobu realizace klíčové aktivity, která je založena na tvorbě projektových výstupů dle původně schváleného záměru prostřednictvím konkrétních odborníků připravených spolupracovat s ČŠI, doplněných o expertní konzultanty a oponenty. Tento způsob je založen na vytvoření speciálních projektových týmů, jejichž členové budou pod metodickým vedením manažera klíčové aktivity a v souladu s pokyny vedení ČŠI vytvářet konkrétní metodiky pro sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání, včetně příslušných nezbytných testových úloh jak pro jednotlivé klíčové gramotnosti, tak pro doplnění databanky předmětových úloh určených pro tzv. školní testování, jehož modul je vyvíjen v rámci KA 4. Následně budou takto vytvořené metodiky podrobeny oponentnímu expertnímu posouzení, které zajistí oponentní pracovní skupina složená z akademických kapacit i odborníků z přímé pedagogické praxe. Vše završí příslušné pilotáže, vzdělávání cílových skupin a následná implementace do hlavní činnosti ČŠI. Stejným způsobem bude postupně vytvářena tzv. Bílá kniha ČŠI do roku 2020. S původním záměrem na dodavatelské plnění se tedy již nepočítá.

Úprava KA 3

K úpravě této aktivity je ČŠI vedena v důsledku zkušeností z dosavadní realizace projektu, ze setkání s více než 1 500 vedoucími pedagogickými pracovníky i z pravidelných jednání s vedoucími představiteli odborných školských asociací (Asociace ředitelů základních škol ČR, Asociace pedagogů základního školství ČR, Asociace ředitelů gymnázií ČR, Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska) i se zástupci zřizovatelů škol (Svaz měst a obcí ČR, Asociace krajů ČR, Sekce církevního školství České biskupské konference). V rámci projektu NIQES dosud byly a následně ještě budou vytvořeny výstupy, které jsou ze strany škol a aktérů přímé pedagogické praxe vnímány jednoznačně pozitivně (např. platforma pro školní testování nebo systém pro práci se školními vzdělávacími programy) a pedagogická veřejnost projevuje velký zájem o možnost seznamovat se s využíváním těchto výstupů mnohem intenzivněji, než předpokládal původní projektový záměr. S ohledem na výše uvedené tak dochází k podstatnému rozšíření plánovaného vzdělávání příslušných cílových skupin v oblasti výstupů projektu a jejich využitelnosti jak v praxi ČŠI, tak v praxi jednotlivých škol. Prezenční školení budou realizována za pomoci mobilních vzdělávacích center s ICT vybavením, které budou objíždět jednotlivé regiony.

Nová plnění

S ohledem na poznatky získané v důsledku velmi intenzivních debat v rámci prezentací obsahu a výstupů projektu v jednotlivých regionech ČR, v důsledku pravidelných jednání s vedoucími představiteli odborných školských asociací nebo ze zkušeností z první a druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol dochází touto změnou k implementaci několika nových výběrových řízení, s nimiž se v původní projektové žádosti sice nepočítalo, ale které velmi dobře a logicky doplní původní záměry a budou také adekvátní reakcí na požadavky škol a pedagogických pracovníků. Níže uvedená nová výběrová řízení budou financována z úspor, které byly v rámci dosavadní realizace projektu vytvořeny. Půjde o následující výběrová řízení:

• Zajištění služby vývoje a provozu e-learningové platformy

• Vytvoření metodické příručky k realizaci, interpretaci a využití výsledků testování

• Tisk a distribuce metodické příručky k realizaci, interpretaci a využití výsledků testování

• Doplnění systému pro ověřování výsledků (KA4) a systému pro hodnocení vzdělávací soustavy a tvorbu ŠVP (KA2) – aplikace pro tablety a chytré telefony

• Videomanuály pro klíčové moduly informačních systémů vznikajících v projektu NIQES

• Zajištění služeb správy, provozu a uživatelské podpory všech informačních systémů projektu

• Tisk příruček pro vzdělávání cílových skupin ve vybraných oblastech

Prodloužení projektu bez navýšení rozpočtu

Zejména s ohledem na zásadní rozšíření prezenčních vzdělávacích aktivit pro pedagogy a na implementaci některých nových plnění dochází touto změnou k prodloužení realizace projektu o 12 měsíců, tedy do 30. 6. 2015. Původní rozpočet projektu nejen že není nijak navýšen, ale je naopak snížen o částku cca 210 tisíc Kč, přičemž výše investičních prostředků je snížena o celých téměř 9 milionů Kč.

Další činnosti v rámci KA2 a KA4

V rámci realizace KA2 a KA4 bude i nadále postupováno v souladu s původní projektovou žádostí, přičemž všechny původně definované projektové výstupy budou zpracovány v původním termínu do 30. 6. 2014. V prodlouženém období se pak činnosti zaměří zejména na následující oblasti:

• Metodická podpora škol v zadávání ŠVP do systému

• Revize šablon RVP v rámci systému

• Supervize vzdělávacích akcí včetně zpracování podnětů pro aktualizaci obsahu kurzů

• Implementace výstupů KA1 do modulu EPIS I (KA2)

• Zajištění a naplnění obsahu pro veřejnou část informačního systému pro šetření výsledků

• Realizace výběrových šetření v součinnosti s KA1 a zpracování výsledků

• Realizace VŘ a řízení vývoje aplikací systému pro šetření výsledků pro platformy tabletů a chytrých mobilních telefonů

• Realizace VŘ a řízení výroby videomanuálů

• Realizace VŘ na zajištění provozu a podpory informačních systémů projektu

• Monitoring vzdělávacích aktivit a úrovně podpory poskytované uživatelům informačních systému projektu