Problém uchytit se na trhu práce má stále více absolventů učilišť

Vydáno: 3 minuty čtení

Novinové titulky o učních byly v posledních letech až monotónní. Hlásaly, že žáků na středních odborných školách je málo, všichni chtějí mít maturitu a do učení se nikomu moc nechce. Počty učňů sice klesly, mnohem větší problém je ale to, že ze škol přicházejí do praxe nepřipravení absolventi.

V království budoucích truhlářů všude voní dřevo a ve dvou velkých místnostech plných strojů poletují mladíci v montérkách a kompletují, co vyrobili. 

„Tady už dělají dveře do šatních skříní. Vidíte, jak kluci dveře ohraňují,“ překřikuje hluk strojů ředitel školy Karel Dvořák. 

Studenti učiliště mají dílny přímo ve škole. Tu si zkrášlují sami. Truhláři vyrábějí skříňky, zámečníci pak do nich zámky. Na svědomí mají třeba i celou počítačovou učebnu. 

Daniel Bláha zde studuje truhlařinu. Obor vybíral dlouho a nakonec se rozhodl na poslední chvíli i proti doporučením otce, který chtěl mít ze syna automechanika. To ale Daniela nebaví. „Udělám si ještě nástavbu, tedy budu se snažit,“ plánuje svoji budoucnost Daniel. 

Škola ale nenabízí jen truhlářské obory. Výuční list tu mohou získat třeba automechanici, zámečníci nebo elektrotechnici. O školu je podle ředitele školy stále zájem.  

„V současné době se nám daří naplňovat počty žáků a počty tříd, které nám povoluje na každý rok magistrát jako náš zřizovatel,“ dodává ředitel Dvořák. 

Problém s nedostatkem učňů je v každém kraji jinak velký. Dobře jsou na tom podle Dvořáka školy, které spolupracují s firmami. 

„Je to kraj od kraje, škola od školy. Je to různé,“ shrnuje Karel Dvořák, který je předsedou Sdružení učňovských zařízení. 

Jenže informace o svých absolventech ředitelé nemají. Zrcadlem jim může být jen smutná statistika Úřadu práce. Bez zaměstnání v září bylo přes 41 tisíc absolventů škol a mladistvých. A nejčastěji hledají práci právě čerstvě vyučení. Při pátrání po důvodech by mohl odpovědět průzkum pro společnost EY mezi podnikateli. Z šetření vyplynulo, že ze škol přicházejí do praxe nepřipravení absolventi. To odhalil i mezinárodní výzkum dospělých PIAAC. 

„Co se týče absolventů učebních oborů, tak ti mají vyšší zastoupení na nízkých úrovních způsobilosti, než je průměr zemí OECD,“ říká národní koordinátora mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC Jana Straková a pokračuje: 

„Oni se prostě potřebují vzdělávat všeobecněji a je potřeba, abychom to vzdělávání modernizovali.“ 

Přesně tento recept má ve svém dlouhodobém plánu i ministerstvo školství. Tím by se eliminovala předčasná specializace ale zároveň posílily předpoklady pro vyšší prostupnost středoškolského vzdělávání. O tom ale budou úředníci ještě diskutovat.