Otevřený článek: Individualizovaný wellbeing (aneb nedívejme se na všechny stejně)

Vydáno: 10 minut čtení

Wellbeing je termín, který se začíná objevovat ve slovníku vedoucích pracovníků, a tedy i ředitelů škol a školských zařízení. Co wellbeing představuje? A jak dosáhnout jeho naplnění u dovednostně, zkušenostně i věkově rozdílných pracovníků? Zapojením age managementu? Pojďme se na wellbeing podívat individuálně a zajistit si jeho prostřednictvím spokojené zaměstnance.

S
větová zdravotnická organizace (WHO) wellbeing definuje jako „Stav životní pohody, v níž každý jedinec realizuje svůj vlastní potenciál, dokáže se vyrovnat s běžnými stresy života, dovede pracovat produktivně a užitečně a je schopen přispět k rozvoji své komunity.“ Podíváme-li se na tuto definici pohledem vedoucího pracovníka, který chce podporovat wellbeing u svých kolegů, je jasné, že musíme:Řízení školy online
1.
Napomáhat rozvoji potenciálu každého pracovníka
2.
Podporovat jeho produktivitu a užitečnost
3.
Zvyšovat odolnost vůči stresu

Představme si nyní složení našeho pedagogického sboru (a klidně i nepedagogické kolegy) a zamysleme se, jak je možné u nich tyto tři aspekty wellbeingu efektivně a smysluplně podpořit. Určitě si nejpozději teď uvědomíme, že rozhodně nepomůže jednotný přístup. Ve škole máme totiž velmi heterogenní skupinu zaměstnanců z hlediska jejich věku, pracovních zkušeností, životních potřeb, ale třeba i jazykových nebo zdravotních omezení. Chceme-li skutečně své kolegy podpořit na cestě ke spokojenému, a nejen pracovnímu, životu, potřebujeme akceptovat jejich specifické potřeby, které často vychází z konkrétních životních fází. Takto individualizovaný přístup k zaměstnancům popisuje age management (Novotný et al., 2014), který stanovuje principy umožňující zaměstnavatelům akceptovat proměňující se životní okolnosti pracovníku. Age management není jenom o aktivním stárnutí, ale i o slaďování rodinného a pracovního života a celkově o akceptování rozdílných potřeb jednotlivce, které nastávají v průběhu aktivního pracovního života. Zavést principy age managementu do vedení školy nemusí být vlastně žádná složitá věda a nepotřebujeme na něj ani vynakládat žádné
extra
finanční prostředky. V podstatě „stačí“, když se budeme skutečně zajímat o potřeby našich pracovníků a reagovat na ně. V rámci tohoto příspěvku představujeme devět různých období a životních situací, které mohou pedagogičtí pracovníci v průběhu své kariéry prožívat, a nabízíme k zamyšlení klíčové oblasti potřebné k tomu, aby se v takovém období v naší škole cítili podporovaní, užiteční a neměli žádný zbytečný stres - tj. mohli zažívat opravdový a individualizovaný wellbeing.
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Životní okolnosti I Důležité principy                                      I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Pedagog absolvent I - Uvědomme si, že ho vysoká či jiná škola na spoustu   I
I                   I   věcí nepřipravila, a tyto věci mu dávkujme postupně  I
I                   I   a optimisticky.                                      I
I                   I - Přidělme mu uvádějícího učitele, kromě důrazu na     I
I                   I   odbornost pečlivě zvažujme přístup tohoto            I
I                   I   zkušenějšího kolegy k práci i jeho hodnotový systém. I
I                   I - Oceňujme nápady začínajícího kolegy a opatrně je     I
I                   I   korigujme. Podpořme jeho nadšení a chuť do práce.    I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Studující pedagog I - Dohodněme se. Nezavírejme oči nad potřebou času na   I
I                   I   studium a nastavme si rovnou na začátku školního     I
I                   I   roku harmonogram a kritická období.                  I
I                   I - Podpořme studujícího pedagoga a umožněme mu          I
I                   I   neúčastnit se jiných vzdělávacích aktivit po dobu    I
I                   I   jeho studia.                                         I
I                   I - Ujistěme ho, že si vážíme jeho vzdělává se pro       I
I                   I   školu, a komunikujme tento postoj i ostatním - on    I
I                   I   sice nyní studuje, ale pak nám díky tomu může lépe   I
I                   I   pomoci.                                              I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Pedagog z jiné    I - Oceňme jeho odbornost a využijme kontakty, které     I
I profese           I   umožní přemostit svět školy a svět práce.            I
I                   I - Vysvětleme mu, že neučí svoji odbornost, ale žáky    I
I                   I   a něžně mu ukažme jejich limity (a doporučme,        I
I                   I   ať v hodinách na spoustu odborných věcí zapomene).   I
I                   I - Vykomunikujme s rodiči jeho odbornost a zdůrazněme   I
I                   I   přínosy pro školu. A buďme - nejen v komunikaci -    I
I                   I   nápomocni.                                           I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Indisponovaný     I - Kolega, který je dlouhodobě nemocný, určitě nechce   I
I pedagog           I   být odložen a zapomenut. Udržujme s ním kontakt,     I
I                   I   ponechme ho v mailing listu.                         I
I                   I - Respektujme jeho přání, jak chce o svých             I
I                   I   zdravotních problémech hovořit, a pomozme mu v       I
I                   I   komunikaci s kolegy a žáky.                          I
I                   I - Pokud jeví zájem o práci, dejme mu ji a zapojme      I
I                   I   ho. Řada věcí se dá dělat i doma a přiměřená         I
I                   I   pracovní zátěž může pomoci cítit se užitečný.        I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Pedagog rodič     I - Mít svoje dítě ve škole je určitě nejen              I
I                   I   komunikačně náročné a konfliktu rolí se nevyhneme.   I
I                   I   Otevřeně o něm mluvme a nedělejme, že žák našeho     I
I                   I   kolegy je jako každý jiný. Není.                     I
I                   I - Pokud jsou s dítětem kolegy nějaké problémy,         I
I                   I   nastavme si způsob komunikace a otevřeně pojmenujme, I
I                   I   že teď s ním musíme mluvit jako s rodičem. Zeptejme  I
I                   I   se ho na jeho potřeby v dané situaci.                I
I                   I - Umožněme mu učit v jiné třídě a nenuťme ho chodit    I
I                   I   na třídní schůzky, dejme přednost individuálním      I
I                   I   konzultacím. Nechtějme po něm roli prostředníka mezi I
I                   I   učiteli a rodiči nebo nějaké další funkce ve třídě   I
I                   I   jeho dítěte.                                         I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Pedagog s malým   I - Školka zavírá stejně jako škola, bude tedy nutné     I
I dítětem           I   akceptovat, že odpolední vyučování nebude pro toto   I
I                   I   životní období vhodné. Možná ale udáte díky tomu     I
I                   I   všechny nulté hodiny.                                I
I                   I - Malé děti jsou často nemocné a vedení školy nemá     I
I                   I   možnost, jak tuto skutečnost ovlivnit. Bude lepší    I
I                   I   počítat s častějšími absencemi a připravit se na ně  I
I                   I - například vhodně rozepsanou suplovací pohotovostí    I
I                   I   nebo u třídního učitele zvolením vhodného zástupce   I
I                   I   apod.                                                I
I                   I - Výjezdy a odpolední akce jsou pro učitele s malým    I
I                   I   dítětem často obtížně proveditelné, pokud si ale     I
I                   I   na akci může vzít svoje dítě, s ošetřeným dohledem i I
I                   I   financemi, problém zmizí.                            I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Pedagog pilíř     I - Střední věk, zkušenosti, dobré zdraví a              I
I                   I   optimistická nálada - to je pedagogický pilíř naší   I
I                   I   školy.         Pečujme o něj co nejvíce a hlavně tak, jak on I
I                   I   si péči představuje. Základy práce s interaktivní    I
I                   I   tabulí už po páté skutečně slyšet nemusí.            I
I                   I - Nabídněme možnost vybrat si vzdělávání dle           I
I                   I   vlastních potřeb.                                    I
I                   I - Nepřetěžujme ho rutinou, dávejme pilíři skutečné     I
I                   I   kritické úkoly. Na méně kritických se mohou vycvičit I
I                   I   další budoucí pilíře.                                I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Odcházející       I - Nezavírejme dveře - ujistěme pedagoga před           I
I pedagog           I   důchodem, že pokud bude chtít, počítáme s ním na     I
I                   I   záskoky, doučování, asistenci. Některé z nich je     I
I                   I   možné nasadit i jako podporu pro začínající pedagogy I
I                   I   a skvěle tak předat identitu naší školy další        I
I                   I   pedagogické generaci.                                I
I                   I - Dejme ostatním kolegům jasně najevo, že zkušený      I
I                   I   kolega je pro nás k nezaplacení a že jeho zkušenosti I
I                   I   jsou jedinečné.                                      I
I                   I - Dopřejme mu prostor pro přijímání novinek,           I
I                   I   netlačme zbytečně a neočekávejme rychlost. Rychlost  I
I                   I   nahrazují tito lidé spíše stabilitou, akceptujme     I
I                   I   tuto skutečnost.                                     I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
I Rodilý mluvčí     I - Jaký bude mít pro kolegu bez znalosti českého        I
I                   I   jazyka smysl sedět na poradách v češtině? Žádný.     I
I                   I   Pošleme ho domů a dejme mu místo toho jinou práci -  I
I                   I   například korekturu cizojazyčné části webu apod.     I
I                   I - V rámci školního jazykového projektu přeložme        I
I                   I   náplně práce a zásadní směrnice do jazyka, kterým    I
I                   I   mluví naši kolegové. Usnadníme jim i dalším          I
I                   I   příchozím adaptaci na naše pracovní zásady.          I
I                   I - Pomozme jim zdolat českou byrokracii. Představme     I
I                   I   si, co pro ně musí znamenat vyplnění českého         I
I                   I   formuláře, se kterým má řada českých vysokoškolsky   I
I                   I   vzdělaných lidí problémy. Pomoci mohou starší žáci   I
I                   I   nebo jazykem vládnoucí kolegové.                     I
I-------------------I--------------------------------------------------------I
Výše uvedené příklady nám ukázaly, že pedagogové rozhodně nejsou homogenní skupinou se stejnými potřebami, naopak. Možná byste mohli namítnout, že nelze dělat úlevy v rozvrhu učitelce s malými dětmi, protože se nejedná o spravedlivý přístup a jak k tomu přijdou ti, kteří malé děti nemají. Při hlubším zamyšlení se ale zjistíme, že každý máme „něco“, někdo malé děti, a proto nemůže mít odpolední výuku. Někdo staré rodiče, o které se musí postarat, a někdo jiný zase musí ráno chodit pravidelně na injekce a bude rád za výuku odpoledne, aby si ráno mohl vyřídit lékaře. Někdo má zkušenosti, ale chybí mu rychlost, jiný je rychlý dost, ale zkušenosti musí ještě nabrat a další a další. Respektováním a individualizováním se naopak spravedlivému přístupu přibližujeme, stačí se jen skutečně zamyslet. Učitelé, kteří budou ve svém wellbeingu lépe usazeni, budou určitě spokojenější, z čehož pak budeme těžit úplně všichni. K promýšlení individuálního přístupu ke kolegům (a také k sobě) vám přejeme hodně elánu a také - a hlavně - odpočinkové léto!
ZDROJE
-
NOVOTNÝ, P. et al. 
Age management: jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat: možnosti uplatnění age managementu v České republice: průvodce pro jednotlivce, organizace a společnost
. Plzeň: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2014. ISBN 978-80-904531-7-3.
autorky blogu skolaroduzenskeho.cz
 
Zdroj: Pro Letní speciál Mgr. Zuzana Svobodová a Mgr. Irena Trojanová