Nejčastější dotazy ke školství a koronaviru

Vydáno: 13 minut čtení

Aktualizovány části týkající se distančního vzdělávání, kroužků, výuky plavání, ZUŠ a praktické výuky a praktické přípravy.  Doplněn odkaz na nařízení krajských hygienických stanic pro všechny kraje. Ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví jsme vydali manuál k provozu škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 vzhledem ke COVID-19. Níže přinášíme přehled nejčastějších dotazů k těmto opatřením. Tyto nejčastější dotazy budou průběžně aktualizovány.

  • Manuál k provozu škol je ke stažení ZDE.
  • Metodiku pro vzdělávání distančním způsobem naleznete ZDE.
  • Doporučení pro vysoké školy najdete ZDE.
  • Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k nošení roušek s účinností od 18. 9. najdete ZDE.
  • Nově vydanou metodiku Ministerstva zdravotnictví pro nařizování karantény ve školách najdete ZDE.
  • Usnesení vlády o přijetí krizového opatření ze 30. 9. najdete ZDE.
  • Nařízení krajských hygienických stanic k režimu od 5. 10. do 18. 10. naleznete ZDE.

Řešení situace, kdy je celý nebo část pedagogického sboru v karanténě – V minulých dnech došlo na několika školách k tomu, že ač byla celému nebo velké části pedagogického sboru nařízena ze strany KHS karanténa, nedošlo ze strany hygieniků k uzavření celé školy. MŠMT těmto školám nabízí následovné řešení: Školám, které nemohou zabezpečit prezenční výuku z důvodu karantény pedagogických pracovníků, MŠMT na žádost školy změní po dobu nezbytně nutnou organizaci školního roku, čímž také zajistí nárok rodičů na ošetřovné. „Jsem názoru, že tato situace splňuje veškeré zákonné podmínky pro vznik nároku na ošetřovné, neboť se jedná o uzavření školy z důvodu nepředvídatelné události,“ říká ministr školství Robert Plaga. Ministerstvo školství je se školami v kontaktu a některým z nich již toto řešení - které platí i pro školy, které situaci již řešily ředitelským volnem - umožnilo.

Roušky – od 18. 9. 2020 je v celé ČR povinnost nosit roušky ve všech prostorách škol a školských zařízení a vysokých škol nově tedy včetně učeben (s výjimkami uvedenými dále). Ochrana dýchacích cest u žáků, studentů a pedagogických pracovníků není vyžadována pro vzdělávací aktivity, jejichž charakter neumožňuje nošení ochranného prostředku (např. tělocvik, zpěv, hra na dechové nástroje). 

Na některé osoby a segmenty školství se tato povinnost neuplatňuje. Výjimka z povinnosti nošení roušek ve společných prostorách škol a školských zařízení a vysokých škol se vztahuje na:
-  děti do dvou let věku,
- děti a pedagogické pracovníky v mateřské škole a děti a osoby o ně pečující v dětské skupině,
- žáky a pedagogické pracovníky 1. stupně základních škol mimo společné prostory škol (tedy např. je povinnost nosit roušku na chodbách, toaletách, v šatnách nebo jídelnách, naopak není povinnost nosit roušku v učebnách nebo tělocvičnách),
- internáty a domovy mládeže, jde-li o zaměstnance nebo ubytované děti, žáky nebo studenty,
- školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školy zřízené při nich a střediska výchovné péče při poskytování služeb internátní formou,
- školy zřízené Ministerstvem spravedlnosti,
- žáky, studenty a pedagogické pracovníky ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona,
- osoby s poruchou intelektu, s poruchou autistického spektra a kognitivní poruchou nebo se závažnou alterací duševního stavu, jejichž mentální schopnosti či aktuální duševní stav neumožňují dodržování tohoto zákazu.

Roušky se musí nosit např. i v kabinetech a jiných prostorech vymezených pro zaměstnance, pokud není zajištěn odstup všech osob minimálně 2 metry. Je-li zajištěn tento odstup a jedná se o „výkon práce na jednom místě“ – tedy stálé pracovní místo osoby, kde nedochází k fluktuaci různých lidí (kancelář, kabinet se stálými místy k sezení), roušky se nosit nemusí. Mimořádné opatření najdete ZDE.

Obecně platí, že ředitel školy nemůže nošení roušky nařizovat dětem/žákům/studentům, kteří tuto povinnost dle výše uvedeného nemají. Ředitel školy může doporučit nošení roušek a komunikovat se zákonnými zástupci, aby takové doporučení podpořili. S jejich souhlasem může nošení roušek vyžadovat (nikoliv však vymáhat výchovnými opatřeními v podobě například třídní důtky atd.). Mohou však nastat specifické situace, kdy je uvnitř školy závazný příkaz ředitele nosit roušku pro děti/žáky/studenty i při absenci povinnosti dle mimořádného opatření krajské hygienické stanice možný a oprávněný. Například, pokud se ředitel školy dozví od krajské hygienické stanice, že byl některý z žáků či zaměstnanců pozitivně testován na COVID-19 a teprve se rozbíhá epidemiologické šetření (takže se vyhodnocuje, s kým ve škole byl žák/zaměstnanec v kontaktu a kdo je potenciálně také ve škole nakažený), je přiměřené po přechodnou dobu, než situaci vyhodnotí krajská hygienická stanice, nařídit nošení roušek všem. V odůvodněných případech může ředitel také nařídit nošení roušek zaměstnancům nad rámec povinností plynoucích z výše uvedeného mimořádného opatření.

V případě, že KHS určí přísnější opatření, uplatní se toto opatření nad rámec výše uvedeného celostátního.

Hromadné akce – Vláda svým usnesením o přijetí krizového opatření ze dne 30. 9. 2020  zakázala hromadné akce konané ve vyšším počtu než 10 osob ve vnitřních prostorech staveb a v počtu vyšším než 20 osob, pokud se akce koná ve vnějších prostorech, s tím, že je nutné dodržet odstup od jiných osob 2 metry. Toto se nevztahuje na členy domácnosti, výkon povolání a podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti. V případě škol a školských zařízení toto usnesení nedopadá na činnosti, které mají školy a školská zařízení dle právních předpisů povinně poskytovat. Dále platí v případě, že bude škola nebo školské zařízení pořádat koncerty, divadelní představení a jiná umělecká představení a slavnosti, při kterých se převážně zpívá, jsou tyto aktivity zakázány zcela bez dalšího. Obecně se nedoporučuje pořádat hromadné akce školou či školským zařízením, avšak v případě pořádání ostatních uměleckých představení, ve kterých se převážně nezpívá, je nutné, aby byly dodrženy podmínky uvedené v bodu II. 1) tohoto usnesení.

 Pravidla a omezení pro konání hromadných akcí se týkají také organizací mládeže, které mají typicky formu spolku.

Chronické onemocnění vykazující známky infekčního onemocnění - U chronicky nemocných dětí/žáků/studentů či alergiků s přetrvávajícími příznaky jako rýma a kašel potvrzuje dětem/žákům/studentům (případně jejich zákonným zástupcům) praktický lékař pro děti a dorost nebo jiný lékař, že se jedná o chronické příznaky (typické například pro alergické onemocnění). Po odevzdání lékařského potvrzení škole je dítěti/žáku/studentovi umožněn vstup do budovy školy. Potvrzení se odevzdává pouze jednou. Pokud výše uvedené vyplývá z dokumentace, kterou má škola již z dřívější doby k dispozici, nemusí vyžadovat nové lékařské potvrzení o chronickém onemocnění.

Distanční vzdělávání - od 1. září se vzdělávání dětí/žáků/studentů vrátilo zpátky k prezenční formě. Distanční způsob vzdělávání bude jen v případech, které stanoví

§ 184a školského zákona. Tj. v případě, kdy je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření nebo z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost většiny dětí/žáků/studentů alespoň jedné skupiny/třídy/oddělení/kurzu. Povinnost distančně vzdělávat podle § 184a se týká všech škol podle školského zákona (MŠ v případě dětí s povinnou školní docházkou, ZŠ, SŠ, VOŠ, konzervatoře a státní jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky). Děti a žáci jsou povinni účastnit se distančního vzdělávání, vyjma žáků základní umělecké školy a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky. Ti se zapojuji pouze dobrovolně, ale škola musí tuto možnost poskytovat. O přechodu na distanční způsob vzdělávání nemůže mimo uvedené případy rozhodovat ředitel školy nebo zákonný zástupce. V případech nepředvídaných § 184a však může škola na základě vzájemné dohody poskytovat distanční vzdělávání na dobrovolné bázi.

Mimořádné finance na ICT vybavení – Tyto prostředky jsou určeny pouze pro veřejné základní školy (bližší informace ZDE) a nižší stupně víceletých gymnázií (bližší informace ZDE). Mateřské školy a střední školy vyjma nižších ročníků víceletých gymnázií tyto speciální prostředky neobdrží. Soukromým a církevním školám se zvýšený objem prostředků projeví ve finančních prostředcích, které obdrží v roce příštím. Při pořizování učebních pomůcek je třeba postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek a podle vnitřních předpisů příslušné organizace. Pokud však zřizovatel nad rámec zákona stanovil organizaci přísnější postup, doporučujeme postup se zřizovatelem konzultovat. Úplné znění vyhlášeného účelového normativu je dostupné ve Věstníku č. 6/2020 na str. 4., viz ZDE.

Kroužky jako vedlejší činnost školy nebo školského zařízení – Dle krizového opatření ze dne 30. 9. 2020 (dostupné ZDE) byly omezeny hromadné akce včetně kroužků tak, jak je uvedeno v kapitole týkající se hromadných akcí.

Družiny a školní kluby - ředitel školy by měl zvážit organizaci oddělení školní družiny či školního klubu tak, aby oddělení, popřípadě skupina byla tvořena žáky jedné třídy, popřípadě několika předem daných tříd. Pokud to není možné, je třeba dodržovat pravidla popsaná v manuálu a hygienická opatření vyhlášená Ministerstvem zdravotnictví. Jak vyplývá z jednotlivých mimořádných opatření místně příslušne krajské hygienické stanice, je v družině zakázán zpěv.

Zpěv a sportovní činnost – mimořádným opatřením místně příslušné krajské hygienické stanice se omezuje provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a vysokých škol tak, že součástí vzdělávání není zpěv ani sportovní činnost uvnitř i venku, vyloučeny však nejsou venkovní aktivity (např. procházky). Zákaz zpěvu a sportovní činnosti se netýká mateřských škol a zákaz sportovní činnosti se netýká prvního stupně základní školy

Škola v přírodě – školy v přírodě nejsou omezeny a nevztahují se na ně zákazy pro konání hromadných akcí.

Výuka plavání – plavecký výcvik není obecně zakázán nebo omezen, doporučujeme řídit se hygienickými a provozními pravidly uvedenými v manuálu. Pokud je zakázána sportovní činnost, pak je zakázáno i plavání.

ZUŠ – provoz ZUŠ se řídí mimořádným opatřením místně příslušné krajské hygienické stanice.

Učitel v karanténě jak píšeme v manuálu, pokud bude učiteli nařízena karanténa, je možné, aby se dohodl s ředitelem školy na tom, aby vykonával práci z jiného místa; pokud toto možné nebude, je učitel z pohledu právních předpisů v obdobné situaci jako v případě nemoci.

Internáty a domovy mládeže – není omezen nebo přerušen jejich provoz, v manuálu uvádíme doporučení vyčlenit prostory pro případné zajištění karantény pro ubytované.

Školní jídelny – provoz školních jídelen se musí řídit pravidly pro provoz stravovacích služeb, jak uvádí usnesení vlády o přijetí krizového opatření ze dne 30. 9. 2020 v bodě II. 4). Především se jedná o rozestupy 1,5 metru mezi jednotlivými stolymaximální počet osob u jednoho stolu je omezen na 6 osob a současně nemůže být ve školní jídelně více osob, než je míst k sezení (jinými slovy není možné, aby čekali žáci v řadě v jídelně na to, dokud se neuvolní místo u stolu). Samozřejmě stále platí požadavky na zvýšená hygienická opatření ve školních jídelnách.

Školní jídelny v případě, že je personál školní jídelny v karanténě - primárně by měl ředitel zajistit, aby byl žákům v rámci hmotného zabezpečení poskytován „dotovaný“ oběd (zajistit chod školní jídelny náhradním personálem atd.). Může však nastat situace, kdy ředitel není z objektivních důvodů schopen zajistit chod školní jídelny s ohledem na personální a technické možnosti a také s ohledem na to, že je stále nutné dbát na protiepidemická opatření. V tom případě doporučujeme, aby ředitel ve spolupráci se zřizovatelem poskytoval žákům oběd alternativním způsobem. Jako nejvhodnější se jeví to, aby přípravu obědu zajistila jiná školní jídelna např. do krabiček. Takto zajištěné obědy žáci konzumovali např. ve třídách či jídelně, pokud by bylo možné zajistit zvýšená hygienická opatření. V případě, že se nepodaří žákům zajistit teplý oběd, je možné zajistit obědy ve formě studených balíčků (to však až v nejkrajnějším případě). Na okraj uvádíme, že žáci mají za každé z uvedených situací nárok na oběd za „dotovanou“ cenu.

Praktická výuka a praktická příprava – v rámci opatření KHS od 5. 10. 2020 v případě, že místně příslušná krajská hygienická stanice omezí provoz středních škol, vyšších odborných škol, konzervatoří a vysokých škol, toto omezení se nevztahuje na praktické vyučování a praktickou přípravu. To dále probíhá (prezenčně).

Praxe studentů pedagogických škol (SŠ, VOŠ i VŠ) na školách je možná, musí být dodržována mimořádná a hygienická opatření.


S ohledem na vydaná nařízení krajských hygienických stanic a Magistrátu hlavního města Prahy upřesňujeme informaci o omezení provozu jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky.

Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky mohou realizovat pomaturitní jednoleté studium dle vyhlášky č. 19/2014 Sb., o zápisu vzdělávacích institucí do seznamu vedeného pro účely státní sociální podpory a důchodového pojištění a o studiu v jednoletých kurzech cizích jazyků s denní výukou a dále mohou realizovat zkoušky dle nařízení vlády č. 31/2016 Sb., o prokazování znalosti českého jazyka pro účely získání povolení k trvalému pobytu. Počet osob v průběhu vzdělávání i zkoušek je omezen na počet nepřevyšující 10 osob ve vnitřních prostorech (třídě/učebně) dle Usnesení vlády České republiky ze dne 30. září 2020 č. 958 o přijetí krizového opatření.

Termín státní jazykové zkoušky základní, původně plánovaný na 16. 10. 2020, se s ohledem na nařízení hygienických stanic nekoná.  Prozatím se přesouvá na termín 23. 10. 2020 původně plánovaný pouze pro konání státní jazykové zkoušky všeobecné. Obě zkoušky by tedy měly proběhnout ve stejný den.  

 

Zdroj: https://www.msmt.cz/nejcastejsi-dotazy-ke-skolstvi-a-koronaviru-1