Názor jednoho ředitele školy do mozaiky

Vydáno: 5 minut čtení

Michal Musil, ředitel Gymnázia Jana Palacha

V příštím roce tomu bude 30 let, co působím ve vedení gymnázia. Samozřejmě pečlivě sleduji dění v českém školském terénu a snažím se s celým svým pedagogickým týmem vyrovnat s nástrahami „koronavirové“ doby. Po částečném otevření dva měsíce uzavřených škol, kdy jsme s úsměvem na tváři a neskrývanou radostí přivítali naše maturanty, pozoruji v médiích jednu reportáž za druhou, která se týká nespokojenosti některých ředitelů škol a pedagogů s výstupy MŠMT, manuály, vyhláškami apod. Seznámil jsem se i s výsledkem průzkumu jednoho školského spolku, který nám sděluje, že více než polovina učitelů, předpokládám členů spolku, by již v tomto školním roce brány škol neotevírala.

Nestačím se divit. Vím velmi dobře, že v ČR je zároveň velké množství učitelů a především ředitelů škol, ke kterým se hrdě hlásím, kteří vidí situaci poněkud jinak.

Následující věty uvádím s důrazem na fakt, že rozhodně nejsem voličem ANO a ČSSD. Rád bych ocenil věcný, přiměřený a informačně zcela postačující přístup současného vedení MŠMT vedeného ministrem školství Robertem Plagou. Pokud se nemýlím, je to „můj“ již 21. ministr školství, co jsem ve funkci ředitele školy. Možná bych i pana ministra pochválil za to, že nás ušetřil chaotických, často i v průběhu jediného dne měněných výstupů, které nám v přímém přenosu ukazovali jiní členové vlády. Rozhodně od MŠMT, troufám si říci podobně jako řada mých kolegů, ředitelů škol, neočekávám podrobné a detailnější manuály, přípisy a instrukce. Od čeho bych v té funkci byl? Mám respekt k neznámému viru, ale zároveň nechci být zbytečně vystrašený.

Mám řadu přátel mezi kolegy napříč Evropou. Na pravidelných video setkáních představitelů asociací nebo ředitelů škol z cca 20 zemí EU, Ukrajiny a Turecka společně konzultujeme současnou situaci v našich školách, opatření vlád, sdílíme zkušenosti a nápady. Bývám někdy hodně překvapen, jak se liší informace od nich a od těch, které nám někdy servírují média a vrcholní představitelé našeho státu.

Jsem rád, že od ministra školství slyším pochvalu na adresu kantorů. I já bych se chtěl připojit. Jsem přesvědčen, že učitelé dělají opravdu vše, co je v jejich silách, aby zvládli složitou dobu. Myslím si, že je v ČR řada škol připravených otevřít ještě v tomto školním roce brány i žákům jiných než posledních ročníků. I kdyby to mělo být u středních škol třeba na jeden týden v době mezi přijímacími zkouškami a maturitami. Vím, že mnozí naši studenti a učitelé by to uvítali, protože s nimi každý den hovoříme.

Zároveň jsem přesvědčený, že rodičovská veřejnost obecně neočekává od škol pasívní přístup, ale očekává od ředitelů, že budou připraveni přesvědčivě zvládnout režim ve školách a ne oddalovat plošně nástup do školy až v září. Rodiče nezajímají naše důvody, proč něco nejde nebo je to složité. Někteří ředitelé škol si možná neuvědomují, že když se takto prezentují před kamerou, mnoho lidí jim netleská. Nikoho do ničeho netlačím, ale chtěl jsem zdůraznit či připomenout, že existují školy, které nemají potřebu každodenně kritizovat ministra školství a výstupy MŠMT ve složité době.

V těžkých dobách bychom se měli všichni ve školském prostoru semknout v zájmu našich žáků, studentů a učitelů.

S velkým očekáváním vyhlížím iniciativy a koncepční návrhy od vedení MŠMT, např. předložení nadějné „Strategie 2030+“. Trapná epizoda s povinnou maturitou z matematiky, která zaměstnávala celý rok PS, snad již končí. Měli bychom velmi vážně zahájit širokou diskusi o maturitě obecně. Ta se postupně dostala do velmi nelichotivé a nedůstojné pozice. Maturitní vysvědčení se stalo dokumentem, který dnes již nezajímá téměř nikoho. Každá krize vždy přinesla problémy, ale i naději k potřebným a pozitivním změnám. Těším se na další období a věřím, že se v českém školství posuneme opět blíže ke světu, který je v oblasti vzdělávání přeci jen dále.

Zdroj: Michal Musil, ředitel Gymnázia Jana Palacha v Praze 1