Návrh vyhlášky o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních

Vydáno: 6 minut čtení

Návrh vyhlášky o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních, která je prováděcím právním předpisem k § 32 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění zákona č. 82/2015 Sb.

Dokumenty pro jednání Vlády ČR ke stažení:

I.
Předkládací zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy předkládá návrh vyhlášky o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních.

Dle § 32 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon), se ve školách a školských zařízeních zakazuje reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání, a reklama, která nabízí k prodeji nebo prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj dětí, žáků a studentů nebo přímo ohrožujících či poškozujících životní prostředí, a dále reklama, která nabízí k prodeji nebo prodej potravin, které jsou v rozporu s výživovými požadavky na zdravou výživu dětí, žáků a studentů. Ustanovení § 32 odst. 2 zmocňuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví stanovilo výživové požadavky na potraviny a nápoje nabízené ve školách a školských zařízeních. Návrh vyhlášky stanovuje výživové požadavky na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních.

Propracovaný systém školního stravování v rámci vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů, má nejen sytící, preventivní, ale i výchovný potenciál k zajištění adekvátní výživy naší mladé generace. Uvedený systém narušuje nekoordinované prostředí doplňkového prodeje potravin a nápojů ve školních automatech a bufetech. Zde nabízené potraviny a nápoje svým obsahem často nepříznivě ovlivňují energetickou a nutriční vyváženost potřeb výživy dětského organismu, což může aktivovat rozvoj dětské nadváhy, obezity i řady dalších metabolických onemocnění v dospělosti. Je proto vhodné snažit se o stanovení nutriční nabídky nejen pro školní jídelny, ale i pro úpravu volného prodeje potravin a nápojů ve školních automatech a bufetech, jak je tomu i v některých jiných vyspělých zemích.

Ředitel školy a školského zařízení bude mít povinnost zajistit dodržování požadavků na výživové normy stanovené touto vyhláškou. Tím se sníží celkové „obezitogenní“ prostředí, které na děti v současné době intenzivně působí a jehož důsledky se v plné míře projevují. Snadná dostupnost vysoce kalorických potravin a nápojů, které jsou z hlediska zdravé výživy naprosto nevhodné, nepochybně přispívá k rozvoji a posilování nezdravých výživových návyků, které jsou spolu s nedostatkem pohybu hlavní příčinou dětské obezity. Její pandemie zachvátila dle zprávy Světové zdravotnické organizace z roku 2010 mnoho vyspělých zemí. Pití slazených nápojů a časté pojídání sladkostí také podstatně zvyšuje riziko zubního kazu.

V souvislosti s bojem proti obezitě již delší dobu probíhá v mnoha zemích debata o nutnosti regulace potravin a nápojů ve školách a školských zařízení. Česká republika dosud patřila k těm zemím, které tuto oblast regulovaly pouze částečně, a to prostřednictvím školního stravování. Přitom nevhodnost podávání některých nápojů a potravin ve školách mimo oblast školního stravování zcela narušuje odpovědnost školy za vytváření zdraví prospěšného životního stylu u dětí a mládeže. Navíc žáci ve věku, kdy plní povinnou školní docházku, jsou mnohem vnímavější na nové podněty než starší osoby, a to, co si v dětství vštípí do paměti, se může uchovat na delší dobu nebo i natrvalo.

Návrh vyhlášky je výsledkem odborné diskuse vedené mezi zástupci Ministerstva zdravotnictví, Státního zdravotního ústavu, krajských hygienických stanic, Lékařské fakulty Karlovy univerzity, Plzeň, Společnosti pro výživu a Fakulty potravinářské a biochemické technologie Vysoké školy chemicko-technologické, Praha. Návrh byl projednán mezi Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem zemědělství. Návrh vyhlášky byl dále konzultován s pracovníky krajských hygienických stanic, České školní inspekce a s metodičkami školního stravování. Návrh byl konzultován se zástupci výrobců potravin reprezentovaných Potravinářskou komorou ČR, kteří v rámci přípravy návrhu vyhlášky předložili připomínky, které byly při zpracování vzaty v úvahu.

Školám a školským zařízením bude poskytována metodická pomoc formou školicích akcí.

Návrh
VYHLÁŠKA
ze dne ……….. 2016,
o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo zdravotnictví stanoví podle § 32 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 82/2015 Sb.:

§ 1
Vymezení pojmů

Pro účely této vyhlášky se rozumí

  • prodejem prodej nebo nabízení potravin k prodeji) v prostoru školy nebo školského zařízení, a to včetně s prodejem související nabízení potravin zdarma, zejména jako součást reklamy,
  • nezpracovaným ovocem a zeleninou ovoce a zelenina, které neprošly žádnou úpravou, jejímž důsledkem je podstatná změna původního stavu; za takové úpravy se nepovažuje omytí, loupání, okrajování, dělení, krájení, blanšírování, drcení, mělnění nebo balení.

§ 2
Požadavky na potraviny

(1) V prostoru školy a školského zařízení lze nabízet k prodeji a prodávat potraviny anebo umísťovat reklamu na potraviny
a) neobsahující sladidla nebo kofein, nejde-li o čaj),
b) neobsahující trans mastné kyseliny) pocházející z částečně ztužených tuků, a
c) které nejsou energetickým nebo povzbuzujícím nápojem nebo potravinou určenou pro sportovce nebo pro osoby při zvýšeném tělesném výkonu).
(2) Požadavky na potraviny podle odstavce 1 jsou stanoveny v příloze této vyhlášky.
(3) Odstavec 2 se nevztahuje na

  • nezpracované ovoce a zeleninu,
  • ovocné a zeleninové šťávy),
  • neochucené mléko s obsahem tuku do 3,5 %.

§ 3
Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení.

ministryně školství, mládeže a tělovýchovy

ministr zdravotnictví