Náměstek Štech o cílech vzdělávání v pařížském sídle UNESCO

Vydáno: 3 minuty čtení

Ve dnech 24. - 25. 10. 2016 se v pařížském sídle UNESCO konala tzv. regionální konzultace zemí Evropy a Severní Ameriky k pojetí cílů vzdělávání v nejbližších 15 letech a k podmínkám jejich dosažení. Cíltohoto programu, o kterém se jednalo, zní „Zajistit spravedlivé, inkluzivní a kvalitní vzdělání všem a vytvořit dobré podmínky pro celoživotní učení“.

Diskuse se věnovala kvalitě vzdělávání a hodnocení jeho výsledků; spravedlivému, inkluzivnímu pojetí vzdělávání; celoživotnímu učení; dále vzdělávání uprchlíků a migrantů (které je z pohledu mimo českou kotlinu zásadním problémem současnost), a také výchově k tzv. globálnímu občanství zahrnující otázky mezikulturního porozumění. Všechna uvedená témata jsou v ČR vnímána a diskutována ve zcela odlišné politické a společenské atmosféře než tomu bylo v prezentacích ostatních zemí západního civilizačního okruhu. Platí to zejména o vzdělávání uprchlíků a migrantů, v němž tyto země vidí spíše organizační a technické problémy než aby oživovaly identitární paniku, a také o výchově ke globálnímu občanství, které je zásadní pro předcházení konfliktům a schopnost soužití vzhledem ke stále se zkracujícím vzdálenostem globalizovaného světa „bez hranic“.

K prvním třem tématům se za Českou republiku  vyjádřil náměstek ministryně školství  Stanislav Štech, který vystoupil v panelu k prioritám národních vzdělávacích politik: Tři základní priority naší vzdělávací politiky představují výrazné navýšení financování regionálního školství, které se promítne do postupného citelného zvyšování platů pedagogických pracovníků a do vytvoření kariérního řádu postaveného na profesním rozvoji učitelů s důrazem na kvalitní systém dalšího profesního vzdělávání. To zatím chybí. Teprve spolu s naplněním těchto priorit směřujících k spravedlivému docenění profese učitele bude možné dále pokročit v prohlubování společného vzdělávání a současně dosažení kvalitních výsledků vzdělání všech žáků. To je možné i při zachování kvalitního speciálního školství pro žáky, v jejichž zájmu není ani při vytvoření lepších podmínek vzdělávání v běžných školách“. Otevřela se tak diskuse o nutnosti vnímat jednotlivé cíle vcelku, ve vzájemné propojenosti při respektování zvláštností historického a kulturního kontextu každé země; tedy úvaha o hranicích a podmínkách univerzální platnosti cílů programu Education 2030.

Zdroj: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/namestek-stech-o-cilech-vzdelavani-v-parizskem-sidle-unesco