Nadace Proměny Karla Komárka uspořádala pro pedagogy 16. února letos první vůbec exkurzi do třech mateřských škol. Zhruba třicet učitelů tam mělo možnost seznámit se s nadačním přístupem k proměňování zahrad. Účastníci ocenili, že mohli přímo v místě zjistit, jaké přínosy pro život školek přinášejí zahrady, s jejichž obměnou nadace finančně a odborně pomáhala.
Příští stanice, MŠ Mnichovice. Tahle stručná věta výborně vystihla návštěvu zahrady, do které učitelé a učitelky na začátku exkurze zamířili. Všechny totiž hned u vstupu zaujal vláček, vytvořený z dřevěných špalků. Ředitelka školky Martina Čermáková účastníkům ukázala nádrže na dešťovou vodu, jezírko, ptačí budku nebo venkovní prostory pro hraní. Připomenula, že všechny prvky tvoří v zahradě jeden funkční celek a že je zároveň děti i pedagogové s radostí využívají.
„Možnost podívat se na řešení přímo v terénu považuji za důležitou cestu, jak přístup naší nadace přiblížit pedagogům a organizacím, uvažujících o obnově zahrady nebo veřejného prostoru. Ze zájmu o exkurzi jsem měla velkou radost. Potvrdilo se, že do zahrad patří řešení, která nejen odrážejí potřeby pedagogů, dětí a rodičů, ale také reagují na nevyhnutelné trendy v oblasti dopadů změn klimatu,“ uvedla ředitelka Nadace Proměny Karla Komárka Petra Lepková Melingerová.
Místo pro praktickou přednášku poskytl Toulcův dvůr v pražském Hostivaři, kam pedagogové následně zamířili poslechnout si, jak konkrétně vypadaly práce na proměně pražské MŠ Na Výšinách. Krajinářské architektky Susanne Spurná a Zuzana Novotná jim objasnily, proč se vyplatilo prostřednictvím anket a akcí zapojit do proměn veřejnost. Hovořily mimo jiné o neotřelém přístupu k tvorbě jednotlivých prvků a o tom, že nechtěly vytvořit úplně nový prostor, ale měly za záměr citlivě navázat na ten původní.
Odpolední program pokračoval krátkým online vystoupením vedoucí učitelky MŠ Větrník v Nymburce Šárky Michlové, která ukázala, jaký význam pro život města má, když se prostor zahrady oživuje komunitními akcemi. V minulém roce se v zahradě školky konal třeba úspěšný řemeslný jarmark.
Poté se učitelé a učitelky přesunuly zpět do terénu, aby se do zahrady MŠ Na Výšinách podívali osobně. Do 16:00, kdy exkurze skončila, si stihli ještě prohlédnout venkovní prostor MŠ U Uranie, který je zajímavý rozdělením do několika zón a tím, že a představuje zmenšenou verzi krajiny.
Zdroj: Nadace Proměny Karla Komárka; www.nadace-promeny.cz