Konference k vícejazyčnosti sklidila velký ohlas

Vydáno: 3 minuty čtení

Ve dnech 5.–7. října 2016 se uskutečnila 5. mezinárodní konference k podpoře vícejazyčnosti, která byla letos věnována tématu Využívání digitálních technologií ve výuce cizích jazyků

Samotná konference, kterou pořádaly MŠMT, NIDV, Evropská komise ve spolupráci se zahraničními kulturními instituty a dalšími partnery, přivedla do prostor ministerstva školství na 150 účastníků, mezi nimiž byli i zahraniční hosté ze Slovenka, Francie, Německa a Velké Británie. Jak se shodla většina z nich, letošní jubilejní 5. ročník zazářil jak kvalitou prezentovaných příspěvků, tak zajímavým doprovodným programem. Samotné konferenci předcházel mezinárodní kulatý stůl odborných pracovníků a lektorů k metodě CLIL, zaměřený na systematickou podporu učitelů při popularizaci a zavádění této metody do škol. Třetí den konference pak patřil seminářům a workshopům, které probíhaly jak v prostorách NIDV, tak na MŠMT, Goethe Institutu a Francouzském institutu. Celkem se letos všech aktivit souvisejících s konferencí zúčastnilo na 400 pedagogů, studentů, odborníků a zástupců institucí, kteří se zabývají jazykovým vzděláváním a využíváním cizích jazyků včetně překladatelských profesí.

Jak řekla ve své uvítací řeči při zahájení samotné konference ředitelka Národního institutu pro další vzdělávání Helena Plitzová, hlavním principem jazykového vzdělávání, který již řadu let prosazuje ministerstvo školství i NIDV, je podpora vícejazyčnosti ve školách, tedy diverzita cizích jazyků, které jsou ve školách vyučovány. Nikoliv jen proto, že je to jedno z doporučení Rady Evropy, ale především proto, že vícejazyčnost vychází z naší kultury a historické tradice a v současné době je nezbytností pro úspěšnou ekonomiku a pracovní i společenské uplatnění občanů této země.

Digitální technologie a cizí jazyky – to jsou dvě průřezové oblasti, které prostupují všemi stupni vzdělávání, všemi typy škol i některými vzdělávacími obory či předměty (např. pokud hovoříme o dalších prioritách jazykového vzdělávání, jako jsou např. využívání metody CLIL či výuka odborných cizích jazyků).

Digitální technologie v cizích jazycích – to je jedna z aktuálních priorit, která se týká jak výuky a osvojování cizích jazyků, tak jejich praktického využívání. Je tedy přirozené, že tomuto tématu, ale i otázkám účinné motivace žáků a měnící se role učitele v kontextu s technologickým a digitálním průlomem počátku 21. století byl věnován i 5. ročník této odborné konference. S vývojem technologií a změnami pojetí výuky a školy jako takové se zásadně změnily také potřeby a požadavky učitelů na formy dalšího vzdělávání a na metodickou a informační podporu. Proto chce NIDV spolu s MŠMT  rozšířit dopad či dosah celostátních odborných platforem, jako je tato jazyková, až do jednotlivých krajů a škol, a to prostřednictvím připravované sítě metodických kabinetů. 

 NIDV