Dobrá příprava absolventů na praxi

Vydáno: 3 minuty čtení

Osmnáct absolventů učebních oborů bylo v minulých dnech oceněno Hospodářskou komorou ČR za samostatné odborné práce obhájené během závěrečných zkoušek. Šlo o vítěze soutěže, kterou uspořádal Národní ústav pro vzdělávání ve spolupráci s HK ČR v rámci projektu Nová závěrečná zkouška 2. Nejlepší absolventy středních škol, kterých je tentokrát 274, ocenila letos Hospodářská komora už po osmnácté.

„Jsem velmi rád, že jsme mohli ocenit tolik mladých lidí, kteří určitě nebudou mít problém najít uplatnění na trhu práce,“ prohlásil prezident HK ČR Petr Kužel. Také příprava samostatných odborných prací může přispět ke zvýšení prestiže absolventů učebních oborů. V této práci totiž musí žáci ukázat, jestli dovedou pracovat samostatně, zda umí vyhledat a dobře využít potřebné informace a jestli dokáží najít originální řešení úkolu. To všechno pak mohou využít ve své praxi.

Samostatnou odbornou práci připravovali v minulém školním roce žáci třetích ročníků 12 oborů vzdělání, soutěže se zúčastnilo 57 absolventů učebních oborů. Vůbec nejvíc prací poslaly do soutěže školy v oboru Kuchař – číšník, Kadeřník a Cukrář, méně zastoupeny byly další obory, jako Umělecký kovář a zámečník, Kovář a podkovář nebo Umělecký keramik. Hodnoticí komise složená ze zástupců Národního ústavu pro vzdělávání a HK ČR vybrala 18 nejlepších prací z různých oborů.

Samostatnou odbornou práci připravují žáci třetích ročníků ve 2. pololetí a během závěrečných zkoušek ji obhajují. Například kadeřnice dostaly v minulém školním roce téma „společenský účes s prvkem vlny“. Jejich práce má většinou úvod o kladené vlně a popis modelky, kterou si vybraly (obvykle jde o kamarádku). Pak je ukázán postup barvení vlasů i tvorby účesu. Nakonec žákyně modelku vhodným způsobem nalíčí a vlastnoručně zhotoví vlasovou ozdobu, kterou připevní do účesu. Vše sama zdokumentuje fotografiemi.

V oboru Kovář a podkovář najdeme mezi tématy práci o hnilobě kopyta a v oboru Umělecký kovář a zámečník také návrh uměleckého zpracování pásu cudnosti. V oboru Cukrář psala studentka např. o slavnostním dortu k Valentýnu (samozřejmě se srdíčky). V oboru Kuchař-Číšník (v různých zaměřeních) si můžeme přečíst práce s názvy: „Jako na zámku“, „Romantická večeře na zámku Lednice“, „Tradiční valašská kuchyně v moderní úpravě“, „Staročeské Vánoce“, „Výroční schůze mysliveckého sdružení“. Žáci píší ke svým tématům historické úvody i seznamy literatury, z níž čerpali. Práce doprovází nejen fotografie, které dokládají pracovní postup a výsledky práce (např. krásný účes, dort apod.), ale také různé kresby a nákresy.