ČŠI ke vzdělávání dětí a žáků v bezpečnostních tématech

Vydáno: 3 minuty čtení

Česká školní inspekce provedla v průběhu prvního pololetí 2015/2016 tematickou inspekční činnost zaměřenou na vzdělávání v oblasti bezpečnosti v mateřských, základních a středních školách. Tematická inspekční činnost se skládala ze dvou částí – z inspekčního elektronického zjišťování (týkalo se plošně všech MŠ, ZŠ a SŠ) a z prezenční inspekční činnosti ve vybraných školách.

Na přípravě a realizaci se podílela mezirezortní expertní skupina pro optimalizaci výuky bezpečnostních témat, kterou vedou představitelé Hasičského záchranného sboru ČR která je dále tvořena zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva vnitra, Ministerstva obrany, Ministerstva dopravy, Ministerstva zdravotnictví, Policejního prezidia, Institutu ochrany obyvatelstva, Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a České školní inspekce.

V rámci inspekční činnosti se Česká školní inspekce zaměřovala např. na organizaci, metody
a formy vzdělávání, na vzdělávací pomůcky, na aprobace učitelů a DVPP, na ověřování znalostí dětí a žáků v bezpečnostních tématech nebo na názory a postoje pedagogů a ředitelů škol k těmto tématům.

Vzdělávání v oblasti bezpečnosti je komplexním tématem průřezově zasahujícím více vzdělávacích předmětů či oblastí. Zahrnuje dopravní výchovu, výchovu k ochraně zdraví, vzdělávání k ochraně za běžných rizik a mimořádných událostí a přípravu občanů k obraně státu, přičemž pouze některá dílčí témata jsou obsahem vzdělávání na všech stupních škol.

Výsledky inspekční činnosti jsou podrobně popsány v tematické zprávě zveřejněné na webových stránkách České školní inspekce. Rámcově lze shrnout, že většina škol se více než okrajově věnuje problematice dopravní výchovy a ochrany zdraví a také tématům spojeným s ochranou člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. Z organizačního hlediska výrazně převažuje zařazování obsahu v rámci integrovaných bloků a různých jiných předmětů. Pedagogové se v posledních dvou letech nejvíce zapojovali do DVPP v oblasti ochrany zdraví a ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, podíl pedagogických pracovníků, kteří se věnují výuce bezpečnostních témat a kteří za poslední dva roky neabsolvovali žádné DVPP, je však vysoký. Z metod a forem vzdělávání převažují různé hry, soutěže, exkurze, besedy, praktická cvičení a projektové dny, školy provádí cvičné evakuace a nácviky první pomoci, účastní se také dopravních soutěží. Pro ověřování znalostí a dovedností v tématech bezpečnosti jsou nejčastěji využívány praktické činnosti. Naprostá většina ředitelů škol je přesvědčena, že vysokoškolská příprava budoucích učitelů by měla zahrnovat také bezpečnostní témata.

Výsledky inspekční činnosti zaměřené na vzdělávání v bezpečnostních tématech budou sloužit nejen jako podrobná informace o stavu výchovy a vzdělávání v bezpečnostních problematikách v mateřských, základních a středních školách, ale také jako vstupní informace pro plnění vybraných opatření Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030 a pro návrh opatření směřujících k optimalizaci výuky bezpečnostních témat v počátečním vzdělávání.