České školství v mezinárodním srovnání

Vydáno: 2 minuty čtení

Organizace pro ekonomickou spolupráci (OECD) dnes zveřejňuje ročenku Education at a Glance 2012, ve které uvádí údaje, jež porovnávají vzdělávací systémy členských zemí.

„Publikace je vydávána každoročně a obsahuje indikátory, které se týkají vstupu do vzdělávání, průchodu vzdělávací soustavou, výstupů ze vzdělávání, ekonomických a sociálních zisků ze vzdělávání, financování vzdělávání, pracovních podmínek a platů učitelů,“ vysvětluje 1. náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jiří Nantl. „Nechybějí ani informace o rozhodovacích pravomocích na různých úrovních řízení a informace o národních zkouškách. Samostatný prostor je věnován i významu předškolního vzdělávání pro další úspěšné studium,“ doplňuje.

V letošním roce je celá publikace zaměřena ve větší míře na dopad ekonomické krize na vzdělávání z pohledu vlastního vzdělávacího procesu i podle vlivu dosaženého vzdělání na uplatnění na trhu práce.

MŠMT uvádí tyto ukazatele v publikaci České školství v mezinárodním srovnání – stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2012. Materiál obsahuje popis všech publikovaných indikátorů, základní výsledky mezinárodního srovnání, vývojové trendy a součástí jsou i základní výsledky za Českou republiku a její postavení mezi ostatními porovnávanými zeměmi.

„Česká republika se mezi zeměmi OECD řadí na jedno z čelních míst s nejnižším podílem obyvatel bez vzdělání. Podíl obyvatel vstupujících do terciárního vzdělávání odpovídá průměru zemí OECD a patříme mezi země, kde v posledních dvaceti letech došlo k výraznému nárůstu počtu studentů terciárního vzdělávání. Podíl výdajů na vzdělávání je však stále pod 5 % HDP,“ konstatuje ředitelka analyticko koncepčního odboru Michaela Kleňhová.

Publikaci České školství v mezinárodním srovnání – stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2012 naleznete ZDE.