Česká školní inspekce zveřejňuje výsledky šetření informační a počítačové gramotnosti ICILS 2013

Vydáno: 4 minuty čtení

Ve čtvrtek 20. 11. 2014 v 10 hod. byly na mezinárodní úrovni zveřejněny výsledky mezinárodního šetření ICILS 2013 zaměřeného na testování informační a počítačové gramotnosti. Do šetření byli zapojeni žáci 8. ročníků základních škol (v ČR také žáci odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) z 19 zemí světa. Kromě žáků z České republiky šlo například o žáky z Austrálie, Dánska, Hongkongu, Chile, Chorvatska, Kanady, Litvy, Německa, Polska, Slovenska, Ruska, Thajska nebo Turecka. V České republice se šetření účastnilo celkem 3200 žáků a 2150 učitelů ze 170 škol.

Žáci z České republiky dosáhli nejlepšího výsledku ze všech zúčastněných zemí, srovnatelný výsledek byl zjištěn pouze u žáků z kanadské provincie Ontario. Čeští žáci svou úspěšností předčili nejen žáky Austrálie, Polska, Norska a Korejské republiky, ale vedli si také lépe než jejich vrstevníci z Německa, Slovenska, Chorvatska nebo Slovinska. Výrazně podprůměrných výsledků naopak dosáhli žáci z Thajska a Turecka.
 
V rámci šetření bylo využito několik testovacích nástrojů. Žákovský test počítačové a informační gramotnosti spočíval v tom, že každý žák vyplňoval dva třicetiminutové testové moduly. Jednotlivé testové moduly sestávaly z přibližně osmi menších samostatných úkolů a jednoho tzv. velkého úkolu, který byl zařazen na konec každého modulu a jehož řešení zabralo minimálně třetinu přiděleného času. Test byl doplněn žákovským dotazníkem, který sestával z otázek zjišťujících informace o zázemí žáka, o používání ICT a postojích vůči používání počítačových technologií. Do šetření byl zařazen také učitelský dotazník, který zjišťoval především to, nakolik učitelé používají počítače ve škole a mimo školu, jak sami učitelé hodnotí své počítačové kompetence a jaké mají názory na používání ICT ve škole. Další dotazník byl určen ředitelům škol a poskytl informace o používání informačních technologií ve školách. Poslední dotazník směřoval ke školním ICT koordinátorům, určen byl k získání doplňujících informací o vybraných školních charakteristikách, o podpoře využívání ICT ve výuce nebo o vybavení škol technologiemi.

Výsledky šetření lze prezentovat dvěma různými způsoby. Prvním je prezentace výsledků šetření ICILS na škále s mezinárodním průměrem 500 bodů (celkový výsledek ČR 553 bodů). Pro jednotlivé země je pak možné určit, jestli je výsledek žáků nadprůměrný, podprůměrný, nebo zda se výsledek od mezinárodního průměru neliší. Zároveň je možné porovnávat země mezi sebou a zjišťovat, vůči kterým zemím je výsledek konkrétní země odlišný a vůči kterým nikoli.

Druhý způsob prezentace výsledků využívá tzv. dovednostních úrovní. V šetření ICILS je škála rozdělena do celkem čtyř úrovní (nejvyšší je čtvrtá úroveň), které vyjadřují různou míru rozvoje počítačové a informační gramotnosti. Žáci nacházející se na určité úrovni ovládají schopnosti a dovednosti na dané úrovni a také na všech úrovních ležících pod ní. Za jednotlivé země je možné porovnávat podíly žáků, kteří dosáhli jednotlivých dovednostních úrovní.

Ze zjištění mezinárodního šetření ICILS 2013 lze odvodit také některá doporučení pro řízení vzdělávací soustavy. Nadále by mělo být podporováno téma využívání nástrojů ICT ve výuce a vzdělávání v rámci operačních programů, měla by být provedena revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie, posilována by měla být nabídka kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřených na efektivní využívání ICT nástrojů učiteli ve výuce a při vedení žáků k využívání ICT při školní práci.

V souvislosti s přípravou standardu učitele a kariérního řádu by se mělo pamatovat na možné stanovení určité minimální úrovně schopností a dovedností využívat ICT nástroje při výuce a vzdělávání. Tento požadavek by měl být zakotven v rámci vzdělávacích programů fakult připravujících učitele a promítnut do nabídky dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Podrobněji budou výsledky komentovány prostřednictvím sekundárních analýz, které Česká školní inspekce vytvoří ve spolupráci s experty na vzdělávání z akademického prostředí.

Národní zprávu z šetření ICILS 2013 a hlavní zjištění z tohoto šetření naleznete v přiložených souborech.
 

Národní zpráva ICILS 2013

Hlavní zjištění ICILS 2013