Česká školní inspekce opět diskutovala s řediteli škol

Vydáno: 4 minuty čtení

V pořadí již druhé kolo diskusních setkání s řediteli základních škol a víceletých gymnázií ze všech krajů České republiky uspořádala v termínu 27. 2. – 4. 4. 2013 Česká školní inspekce.

V rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) zorganizovala inspekce celkem 7 regionálních informačních setkání (27. 2. pro Zlínský a Jihomoravský kraj ve Zlíně, 6. 3. pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj v Olomouci, 13. 3. pro Karlovarský a Plzeňský kraj v Chebu, 14. 3. pro Liberecký a Ústecký kraj v Liberci, 21. 3. pro Královéhradecký a Pardubický kraj v Hradci Králové, 3. 4. pro Jihočeský kraj a kraj Vysočina v Českých Budějovicích a 4. 4. pro hl. město Prahu a Středočeský kraj v Praze). Zástupci inspekce se tak setkali s téměř tisícovkou vedoucích pedagogických pracovníků, s nimiž diskutovali o obsahu projektu i o jednotlivých projektových výstupech.

V rámci každého panelu připomněli zástupci České školní inspekce obsah projektu NIQES a jeho vazbu na systém inspekčního hodnocení, přiblížili postup prací v jednotlivých klíčových aktivitách a jejich dopady do segmentu regionálního školství, odprezentovali některé dílčí výsledky z 1. celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol včetně přiblížení metodologie práce s těmito výsledky, poskytli komplexní informace k přípravě a pojetí 2. celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol a vysvětlili účastníkům také principy přípravy a instalace aplikací systému testování ve škole a jejich následné využití. Setkání bylo vždy zakončeno společnou diskuzí.

Také při letošních výjezdech za řediteli škol získala inspekce řadu cenných podnětů, s nimiž bude v další fázi realizace projektu důsledně pracovat. Ohlas na jednotlivé regionální informační panely byl také letos pozitivní a ředitelé škol, s nimiž se zástupci inspekce setkali, v drtivé většině proces vývoje nových metod, postupů a nástrojů pro Českou školní inspekci včetně procesu elektronického ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání podporují. Právě problematika elektronického testování žáků byla hlavním tématem všech informačních setkání.

Zástupci České školní inspekce opakovaně vysvětlovali, že vývoj testovacího nástroje je realizován proto, že inspekci dosud chyběl adekvátní nástroj pro hodnocení výsledků vzdělávání, které ukládá školský zákon. Metodu ověřování výsledků žáků pak Česká školní inspekce považuje pouze za jeden z mnoha nástrojů, s nimiž pracuje, jako nástroj, který inspekci dosud chyběl a který vhodně doplní komplexní portfolio nástrojů pro hodnocení jednotlivých škol i vzdělávací soustavy jako celku. Pro potřeby České školní inspekce je do budoucna počítáno primárně s realizací šetření výběrových, přičemž systém umožní elektronické ověřování výsledků žáků v jakémkoli ročníku a v jakémkoli předmětu.

S ohledem na programové prohlášení vlády ČR, která se zavázala zavést pravidelné zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, je systém aktuálně pilotován celoplošně právě v uvedených ročnících a o jeho zavedení do ostrého režimu pro realizaci pravidelného plošného zjišťování výsledků žáků bude rozhodnuto po ukončení vývoje a po vyhodnocení závěrečné zprávy a všech poznatků. Česká školní inspekce začne systém využívat pro své vlastní potřeby a zejména pro šetření výběrová již od školního roku 2014/2015. Elektronickou testovací platformu také budou moci využívat zcela zdarma přímo školy pro realizaci testování žáků pro vlastní potřeby, včetně možnosti tvorby vlastních e-learningových kurzů i přístupu do centrální databanky testových úloh.

Cílem České školní inspekce je s podporou projektu NIQES vytvořit nový, modernější, flexibilnější a dynamičtější systém pro inspekční hodnocení škol a vytvořit sadu nových metod, postupů a nástrojů pro inspekční činnost. Další informace jsou k dispozici na www.niqes.cz.