Česká školní inspekce diskutovala o návrhu nových kritérií pro hodnocení

Vydáno: 6 minut čtení

Příprava modifikovaných kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání je jedním ze stěžejních úkolů České školní inspekce v aktuálním školním roce. První návrh byl představen odborné veřejnosti ve čtvrtek 5. února 2015 v prostorách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Šlo o model tzv. kvalitní školy, v jehož rámci upravená hodnoticí kritéria, podle nichž Česká školní inspekce postupuje při hodnocení všech škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku, vznikají.

Diskusního setkání se zúčastnilo více než sto deset účastníků z řad zástupců Poslanecké sněmovny PČR, Evropského parlamentu, Úřadu vlády ČR, vedoucích představitelů odborných školských asociací, ředitelů škol a školských zařízení, zástupců zřizovatelů z obcí, měst i krajů, zástupců zřizovatelů soukromých a církevních škol, zástupců Svazu měst a obcí ČR a Sdružení místních samospráv ČR, zástupců školských odborů, akademické sféry, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání, Národního ústavu pro vzdělávání, Národního institutu pro další vzdělávání, Domu zahraniční spolupráce, zástupců neziskového sektoru i hostů ze zahraničí reprezentovaných představiteli Stálé mezinárodní konference inspektorátů, Státní školní inspekce Slovenské republiky a Kuratoria Oświaty v polských Katowicích.

S prezentací návrhu modelu tzv. kvalitní školy i dílčích kritérií pro hodnocení v aktuální fázi rozpracovanosti a také s dalšími příspěvky vážícími se k tématu hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání postupně vystoupili představitelé České školní inspekce a Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, zahraniční pohled nabídl prezident Stálé mezinárodní konference inspektorátů a zároveň ředitel Dolnosaského zemského institutu pro rozvoj školní kvality.

Diskusní setkání bylo zahájeno úvodním příspěvkem ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala, který představil základní smysl tvorby modelu kvalitní školy a okomentoval důvody, které vedou Českou školní inspekci k modifikaci dosud užívaných kritérií. Následoval příspěvek Wulfa Homeiera, prezidenta Stálé mezinárodní konference inspektorátů, který představil zkušenosti z transformace inspekčního systému Dolního Saska. Manažer tvorby nových metod, postupů a nástrojů České školní inspekce Petr Suchomel pak představil model kvalitní školy, východiska pro zvolenou koncepci tvorby modelu, jeho celkový popis včetně odůvodnění role jednotlivých úrovní a příkladů rozdílů mezi jednotlivými verzemi modelu kvalitní školy pro různé stupně a typy školy. Ředitel Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy David Greger pak vystoupil s komentáři ke sledování a hodnocení kvality ve vzdělávání z pohledu zahraničních zkušeností a se srovnáním kritérií v rámci inspekčních systémů v Evropě. Jeho fakultní kolegyně Jana Straková pak okomentovala význam kritérií zaměřených na pedagogiku cílenou na potřeby žáka v kritériích sledování a hodnocení kvality školy a dotkla se také problematiky diagnostiky a významu metodické podpory. Další akademik z pražské pedagogické fakulty, Martin Chvál, následně rozebral význam deskriptorů kritérií a hodnotících škál, sjednocování vnímání prvků kvality jednotlivými aktéry vzdělávání, budování databáze příkladů dobré praxe a motivační aspekt kritérií a hodnotících škál. Ředitel Zlínského inspektorátu České školní inspekce Vlastislav Kožela poté komentoval návrh modelu kvalitní školy z pohledu inspekční praxe, zmínil význam kontinuity v cílech a metodách hodnocení a přínosy modelu kvalitní školy pro terénní inspekční činnost. V závěrečné části byly účastníkům naznačeny další úkoly, které budou v rámci pokračování prací na tvorbě konceptu kvalitní školy a s ním souvisejících kritérií pro hodnocení škol a školských zařízení vykonány.

Účastníci diskusního setkání podpořili Českou školní inspekci v průběžně realizovaných změnách taktiky a orientace inspekční činnosti zaměřené na posílení významu hodnocení pedagogických procesů, podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a umenšení významu formálních kontrol. Podpořili také předložený návrh modelu kvalitní školy a kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a konstatovali pozitivní přínos navrženého modelu pro hodnocení škol i vzdělávací soustavy jako celku, s vědomím, že model bude dále dopracováván a zohledněny budou také připomínky a podněty vzešlé z diskusního setkání. Účastníci diskusního setkání zároveň podpořili záměr České školní inspekce vyvíjet metody, postupy a nástroje, které budou využitelné nejen pro potřeby hodnocení vzdělávání prováděného Českou školní inspekcí, ale také pro přímou praxi jednotlivých škol a vyjádřili uznání České školní inspekci za dosavadní kroky, které v této oblasti již učinila nebo aktuálně provádí.

Účastníci diskusního setkání nabídli České školní inspekci několik námětů pro další práci na modelu kvalitní školy i kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, další podněty přislíbili zaslat České školní inspekci následně prostřednictvím k tomu zřízené emailové adresy. V následujícím období budou kritéria pro hodnocení dopracovávána, k další odborné diskuzi budou předložena na přelomu května a června. Smyslem těchto diskuzí je dospět ke shodě zástupců všech skupin aktérů počátečního vzdělávání nad podobou kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání i nad modelem kvalitní školy jako celku, což zajistí jejich dlouhodobou stabilitu, neměnnost a využitelnost nejen pro potřeby hodnocení prováděného Českou školní inspekcí, ale také v rámci autoevaluace škol či hodnocení škol ze strany jejich zřizovatelů.

První diskusní setkání s odbornou veřejností k prezentaci návrhu kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání bylo realizováno v rámci národní debaty o kvalitní škole, pod záštitou ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcela Chládka. Model kvalitní školy a s ním spojená kritéria pro hodnocení vznikají v rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES), jehož realizátorem je Česká školní inspekce.