Aktuality - strana 50

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vnímá potřebu zajištění podpory dětí a žáků i v sociální oblasti, a to zejména u těch ze sociálně znevýhodněného prostředí. „Jedním ze dvou strategických cílů nové strategie vzdělávací politiky ČR Strategie 2030+ je snížení nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnění maximálního rozvoje potenciálu žáků a studentů. Pro naplnění tohoto cíle je nezbytné posílení role sociální práce v rámci regionálního školství. Jednou z cest k zajištění těchto činností je i posílení pozice sociálního pedagoga, jejíž zavedení do škol je odbornou veřejností podporováno,“ říká ministr školství Petr Gazdík. Ministerstvo školství se v současné době nalézt správné nastavení pro ukotvení této pozice na školách.
Vydáno: 21. 04. 2022
Letní Akademie Než zazvoní je 4denní akreditovaný program pro zástupce škol s chutí posunout komunikaci školy na novou úroveň ve všech směrech. 
Vydáno: 21. 04. 2022
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje dotační výzvu „NA UČITELÍCH ZÁLEŽÍ“ pro podávání žádostí o poskytnutí dotace na období od 15. 4. 2022 do 16. 5. 2022.
Vydáno: 20. 04. 2022
Česká republika se dlouhodobě zapojuje do mezinárodních šetření výsledků žáků. Jedním z těchto šetření je šetření TIMSS (International Trends in Mathematics and Science Study) sledující výsledky a trendy ve vzdělávání v oblasti matematiky a přírodních věd na základních školách. Díky pravidelnosti šetření, do kterého je Česká republika zapojena již od roku 1995, je možné pozorovat komplexní vývoj vzdělávání, který je navíc díky mezinárodnímu charakteru šetření možné porovnávat mezi participujícími zeměmi. V roce 2019 byl realizován již sedmý cyklus šetření TIMSS, kterého se zúčastnilo 64 zemí společně s dalšími 8 územně-správními celky.
Vydáno: 20. 04. 2022
Nové materiály k mediálnímu vzdělávání pro školy s využitím desítek příkladů dílčích narativů ruské propagandy souvisejících s válkou na Ukrajině
Vydáno: 19. 04. 2022
S nějakou formou duševních obtíží se setkalo každé páté dítě. Situace se prudce zhoršila během pandemie, kdy docházelo k přetížení krizových telefonických a chatových služeb. Nyní může pomoci Safezóna, kde mladí lidé najdou informace týkající se duševního zdraví, prevence psychických potíží a odkazy na příslušné organizace. A to hned a online.
Vydáno: 19. 04. 2022
Jste učitelky/učitelé a přemýšlíte o tom, jak při výuce podpořit vaše žáky, aby se rozvíjela jejich tvořivost a jejich kompetence k podnikavosti? Nebo jste žákyně/žáci a chtěli byste, aby vás výuka bavila a abyste mohli uplatnit svoje nápady v praxi? Ať tak či tak, zveme vás na workshop Rozvoj tvořivosti, který se uskuteční ve středu 20. dubna od 13.30 do 15.30 hodin v rámci Světového týdne kreativity ve vzdělávání.
Vydáno: 19. 04. 2022
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy („MŠMT“) zveřejnilo metodiku k odměňování ředitelů základních, mateřských, základních uměleckých a středních škol s doporučenými postupy pro zřizovatele. Hodnocení a odměňování práce ředitele škol je totiž plně jejich v kompetenci. Dosud však bylo v různých obcích, krajích či dobrovolných svazcích obcí – což jsou typičtí zřizovatelé veřejných škol, řešeno odměňování ředitelů velmi odlišně. Vydaná metodika nabízí návod, jak na objektivní a efektivní hodnocení kvality práce ředitele, a to nejenom v oblasti manažerského řízení organizace, ale zejména v oblasti pedagogického vedení školy.
Vydáno: 15. 04. 2022
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy („MŠMT“) připravilo leták s informacemi k tématu vzděláván dětí z Ukrajiny v mateřských školách v souvislosti s ukrajinskou krizí pro ředitele/ky mateřských škol a také děti z Ukrajiny a jejich rodiče.Děti z Ukrajiny mají možnost vzdělávat se v mateřských školách. Platí pro ně stejná legislativní ustanovení jako pro děti s trvalým pobytem v České republice. Není třeba, aby se děti ihned po příjezdu přihlásily do mateřské školy, i když jsou ve věku povinného předškolního vzdělávání. Důležité je dopřát dětem dostatek času na stabilizaci a adaptaci na nové prostředí. V adaptačním období je důležité zajištění základní potřeb, fyzické kondice a psychické zotavení z prožitých traumatizujících zážitků. Více informací viz leták v PDF níže.
Vydáno: 15. 04. 2022
V rámci Světového týdne kreativity ve vzdělávání, který trvá od 15. do 22. dubna 2022 proběhne řada akcí, workshopů či dílen. Mezi těmi, kteří za celým týdnem stojí, jsou i Pražský inovační institut a Podnikatelské a inovační centrum Hl. m. Prahy (PIC), kde se některé z událostí odehrávají. Během zmiňovaného týdne se v rámci projektu iKAP II – Inovace ve vzdělávání bude konat například workshop Rozvoj tvořivosti pro učitele a žáky nebo Prague Innovation Mixxer na téma Technologie a inovace ve vzdělávání. Teď bychom vás ale rádi pozvali na konferenci Tvořivost jako zdroj inovací a podstata vzdělávání, která se odehraje ve čtvrtek, 21. dubna od 13 do 18 hod. v PIC.
Vydáno: 14. 04. 2022
Základní škola Duhovka, sídlící v Praze 6, je vyhledávanou soukromou vzdělávací institucí. Česko-anglické vzdělání v tónech Montessori pedagogiky souzní s řadou rodičů, takže se vedení školy pokouší navyšovat kapacitu. Jak Duhovka vypadá? Kdo v ní učí? A může být soukromý sektor inspirací pro ten státní? Přečtěte si rozhovor s Jindřichem Kitzbergerem, který ji již dvanáctým rokem úspěšně řídí.
Vydáno: 14. 04. 2022
Když poprvé zaznělo, „co kdybychom tradiční adaptační pobyt pojali netradičně a strávili jej ve vlaku,“ zdálo se to hodně bláznivě. Nakonec z toho pro všechny zúčastněné bylo pět dní zážitků na celý život, nadšení rodičů, mile závistivé reakce veřejnosti v internetových diskusích a opravdu stmelený školní kolektiv.
Vydáno: 13. 04. 2022
Formativní hodnocení zlepšuje výkon zejména u žáků s horšími studijními výsledky, ale i se speciálně vzdělávacími potřebami. Díky tomu dochází ke snižování nerovnosti mezi žáky a také ke spravedlivému přístupu ve vzdělávání, díky čemuž žák může dosáhnout maxima svého rozvoje. 
Vydáno: 13. 04. 2022
Dovednosti a činnosti spojené s komunikační gramotností opřenou o moderní technologie se propojují v nově ustaveném interdisciplinárním předmětu Textový editor. Je výsledkem spolupráce mezi Gymnáziem Karviná a Didaktickou dílnou Technické univerzity v Liberci. Vznik předmětu reaguje na připravovanou Strategii 2030+ a jeho zavedení do pilotáže bylo urychleno procesem inkubace v prostředí školy za účasti všech zainteresovaných aktérů. Změna, kterou Textový editor jako výchovně-vzdělávací předmět představuje v systému vzdělávání dané školy, i způsob, jakým vznikl ve vzájemné spolupráci v konkrétním provozu, se ukazují jako funkční uzly, kterými by školy směřující ke změně mohly vykročit.
Vydáno: 13. 04. 2022
Měsíc duben je každoročně zasvěcen Dni Země. U jeho příležitosti dne 22. dubna zveřejňuje vzdělávací program JSNS společnosti Člověk v tísni nové dokumentární filmy a materiály do výuky, které pomohou vyučujícím přiblížit žákům nelehké téma klimatické změny. Zapojte se se svou třídou ve dnech 22. až 29. dubna do kampaně “Spotřebujte do:” a posuňte složité pojmy spojené s životním prostředím do osobní roviny a k zajímavým projektům. 
Vydáno: 13. 04. 2022
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy realizovalo ve dnech 28. března 2022 až 7. dubna 2022 mimořádné šetření, jehož cílem bylo zjistit volné kapacity mateřských a základních škol všech zřizovatelů pro umisťování příchozích žáků/dětí z Ukrajiny. Školy v rámci šetření rovněž nahlašovaly, kolik těchto dětí již je ve školách umístěno, a stejně tak, jaké mají možnosti v rozšíření svých stávajících kapacit. „Výsledky šetření jsou pro nás mimořádné důležité. Získali jsme díky nim potřebný přehled, se kterým budeme pracovat nejen my, ale i ostatní resorty a regionální samospráva v pokračující integraci ukrajinských dětí do našich škol,“ říká ministr školství Petr Gazdík.
Vydáno: 12. 04. 2022
Tento formulář je určen pouze pro základní a mateřské školy a související školská zařízení (školská zařízení pro zájmové vzdělávání a zařízení školního stravování) zřízené obcí. Zákon č. 67/2022 Sb. (tzv. „Lex Ukrajina“) těmto školám a zařízením umožňuje po dobu jeho platnosti poskytovat vzdělávání a školské služby i na takovým místech, kde nejsou splněny požadavky podle § 7 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. 
Vydáno: 12. 04. 2022
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy („MŠMT“) aktualizovalo odpovědi na často kladené otázky (FAQ) k tématu ukrajinské krize především pro žáky, studenty a jejich rodiče a zástupce škol. Odpovědi naleznete na následujících odkazech:
Vydáno: 12. 04. 2022
Až stovka budoucích ředitelů nastoupí se začátkem školního roku do nového modelu kvalifikačního studia - programu Lídr školy. Na pilotním projektu spolupracují Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Národní pedagogický institut ČR a organizace Učitel naživo. Program založený na expertním know-how zkušených ředitelů a ověřené praxi je sestavený s cílem podpořit  budoucí i začínající ředitele v oblasti pedagogického vedení, která byla dosud opomíjená. Lídr školy posiluje schopnost zavádět změny a inovace, podporovat učitele a rozvíjet jejich kompetence a do centra pozornosti ředitelů staví děti a jejich učení.
Vydáno: 11. 04. 2022
Komunita expertních dobrovolníků Česko.Digital vypustila do světa další nástroj, který pomůže s odstraňováním jazykové bariéry mezi Ukrajinci a Čechy. Seznamte se s webovou aplikací MOVAPP.CZ
Vydáno: 11. 04. 2022