Aktuality - strana 296
Otázka inkluze dětí, žáků a studentů v rámci hlavního vzdělávacího proudu je jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Záměrem ministerstva je, aby byly děti vzdělávané společně všude tam, kde to je v jejich nejlepším zájmu. Vhodným řešením je možnost úpravy vzdělávacích výstupů a obsahů vzdělávání ve shodě se skutečnými individuálními potřebami žáků.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s čl. II bodem 2 vyhlášky č. 214/2015 Sb. zveřejňuje informaci o zkouškách nahrazujících zkoušku z cizího jazyka profilové části maturitní zkoušky, které ředitel školy může určit pro konání maturitní zkoušky v jarním zkušebním období a podzimním zkušebním období roku 2016.
Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která je výsledkem inspekčního elektronického zjišťování k problematice domovů mládeže. Inspekční zjišťování bylo zaměřeno na počty ubytovaných, na formy podpory poskytované domovy mládeže směrem ke zlepšování výsledků vzdělávání žáků a studentů, na zájmovou činnost, nabízené kroužky, kariérové poradenství nebo podporu v oblastech prevence rizikového chování žáků a studentů.
Dne 10. září 2015 bylo Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vyhlášeno „Pokusné ověřování organizace přijímacího řízení do oborů vzdělání s maturitní zkouškou s využitím povinné přijímací zkoušky ve školním roce 2015/2016“. Tento projekt navazuje na úspěšné pokusné ověřování organizace přijímacího řízení s využitím centrálně zadávaných jednotných testů, které proběhlo na jaře 2015. Bližší podrobnosti kvorganizaci pilotního ověřování zveřejnilo Centrum 15. září 2015.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává Rámcový vzdělávací program pro dvojjazyčná gymnázia (RVP DG). V novém oboru vzdělání 79-43-K/61 Dvojjazyčné gymnázium se žáci vzdělávají od školního roku 2016/2017 počínaje 1. ročníkem.
Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která je výstupem inspekční činnosti zaměřené na vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem.
Vzdělávací program Dítě s PAS ve třídě se zaměřuje na formální i organizační opatření spojená se vzděláváním žáků s uvedenou diagnózou do běžných základních škol. Věnuje se konkrétním krokům, které mohou vést k úspěšné integraci. Za všechny jmenujme realizaci jednotlivých opatření IVP, komunikaci mezi učiteli, formami interakce mezi školou a rodinou. Posluchači se seznámí i různými formami spolupráce školy s odborníky, především psychology, psychiatry či speciálními pedagogy. Seminář bude doplněn konkrétními kazuistikami a rozborem řešení obtížných momentů ve vzdělávání.
Nového a dostupného pomocníka pro snadnou a rychlou orientaci v rodinných situacích představilo Ministerstvo práce a sociálních věcí. Katalog vznikl v rámci Informační kampaně „Právo na dětství“. Pomoci by měl v případech, které pracovníci OSPOD (orgán sociálně-právní ochrany dětí) řeší denně a které mohou vést až k odebrání dítěte z rodinného prostředí. On-line katalog se zaměřuje na typologii sociálních jevů a obsahuje návody a postupy, jak v dané konkrétní situaci postupovat, s kým spolupracovat a na koho se případně obrátit s žádostí o pomoc.
Článek obsahuje informace MŠMT k procesu přezkoumávání výsledků společné části maturitní zkoušky konané v podzimním zkušebním období 2015 formou didaktického testu.
EDUin, o. p. s., ve spolupráci s Nadačním fondem Tesco spustil další ročník programu Extra třída. Jedná se již o čtvrtou výzvu. Třídy z celé České republiky mohou získat až 30 000 Kč na projekty, které přinášejí zajímavé aktivity do obce, kde se škola nachází. Program je určen žákům 7., 8. a 9. tříd ZŠ, případně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Září, tedy počátek školního roku, je optimální pro registraci do tohoto programu, jelikož termín dokončení projektových žádostí je už 9. listopadu 2015.
Situační zpráva o inkluzivním vzdělávání popisuje aktuální informace o realizovaných či plánovaných opatření v návaznosti na schválenou novelu školského zákona § 16 (č. 82/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů).
„Mým plánem je podpořit rozvoj školství jak legislativně, tak i finančně. Chci co nejkvalitněji připravit realizaci společného vzdělávání a dokončit projednávání novely zákona o pedagogických pracovnících a vysokoškolského zákona,“ to jsou podle slov ministryně školství Kateřiny Valachové priority jejího resortu pro nový školní rok 2015/2016.
„Naším cílem není primárně závodit, předhánět se, bojovat a stavět někoho na piedestal. Chceme především pomáhat všem školám zlepšovat svůj web a nabídnout jim inspiraci prostřednictvím nejpovedenějších webů českého školství“, říkají o soutěži její organizátoři.
Seminář je určen pro ředitele škol, školní metodiky prevence, zástupce nestátních neziskových organizací a další zájemce, kteří se zabývají primární prevencí rizikového chování.
Rada hl. m. Prahy usnesením č. 1970 ze dne 25. 8. 2015 schválila Grantový program hlavního města Prahy pro oblast primární prevence ve školách a školských zařízeních. Hlavním cílem a účelem Grantového programu je podpora realizace efektivní primární prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních. Zajišťovateli primární prevence mohou být jak samy školy a školská zařízení, tak organizace specializované v oblasti primární prevence rizikového chování.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní institut pro další vzdělávání zvou na semináře pro pedagogy mateřských a základních škol pro žadatele rozvojového programu Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2016 s názvem: „Aktuální témata předškolního vzdělávání“.
Vzhledem k zahájení nového školního roku 2015/2016 a množícím se dotazům k přijímání do školní družiny/školního klubu podáváme upřesňující informace k přihlašování a přijímání. Úvodem upozorňujeme, že otázka kapacit školních družin je plně v kompetenci zřizovatelů (např. obcí, církví, právnických osob). Ministerstvo školství, mládež a tělovýchovy má roli především koncepční, legislativní a metodickou.
Program je určen pro právnické osoby vykonávající činnost mateřské školy nebo základní školy se zřízenou přípravnou třídou poskytující předškolní vzdělávání.
„Mým plánem je podpořit rozvoj školství jak legislativně, tak i finančně. Chci co nejkvalitněji připravit realizaci společného vzdělávání a dokončit projednávání novely zákona o pedagogických pracovnících a vysokoškolského zákona,“ to jsou podle slov ministryně školství Kateřiny Valachové priority jejího resortu pro nový školní rok 2015/2016.
Situační zpráva o inkluzivním vzdělávání popisuje aktuální informace o realizovaných či plánovaných opatření v návaznosti na schválenou novelu školského zákona § 16 (č. 82/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů).