Aktuality - strana 273

Zvýšit uplatnění lidí na pracovním trhu v oblasti IT má za cíl Česká národní koalice pro digitální pracovní místa, kterou nově zřídilo MŠMT. Včera byla v Bruselu tato koalice přijata mezi dalších 12 národních koalic Evropy. Česká republika tak patří k zemím, které ke Strategii digitálního zdělávání a digitalizaci přistupují aktivně.
Vydáno: 05. 12. 2016
Ve čtvrtek 8. prosince se v rámci prvního Evropského týdne odborných dovedností - Objev svůj talent! sejde ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová se zástupci Národního ústavu pro vzdělávání, Domu zahraniční spolupráce a se zástupci středních odborných škol a učilišť. Evropský týden odborných dovedností vyhlásila Evropská komise jako součást Nové agendy dovedností pro Evropu. 
Vydáno: 05. 12. 2016
Nechceme žádnou „hru na školu“, očekáváme, že škola naši dceru Elišku spolu s námi co nejlépe připraví pro život. Na společné vzdělávání se díváme jako na investici do její budoucnosti,“ říká Kateřina Faltová, matka sedmileté Elišky, která se narodila s Downovým syndromem. Eliška bez větších problémů absolvovala běžnou mateřskou školku v místě bydliště. Asistenta měla až v předškolním roce, aby ji pomohl s intenzivnější přípravou na školu. Nyní chodí spolu se svými kamarády ze sousedství a ze školky do první třídy základní školy Dukelská v Českých Budějovicích. Eliška pracuje pod vedením paní učitelky spolu s ostatními dětmi. Je-li třeba, pomáhá jí asistentka pedagoga, která dohlíží zejména na kvalitu práce a na splnění úkolu. „ Věříme, že vyšší očekávání a nároky na děti v běžné škole připraví Elišku lépe na samostatný život. Bude mít lepší šanci na uplatnění. Bude se lépe orientovat ve společnosti. Bude lépe rozumět světu kolem sebe. Její život bude plnohodnotnější,“ dodává maminka Kateřina.
Vydáno: 05. 12. 2016
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na obsah, pojetí a kvalitu výuky občanského vzdělávání v základních a středních školách. 
Vydáno: 02. 12. 2016
Proběhlo slavnostní vyhlášení cen Eduína 2016 za inovace ve vzdělávání. Hlavní ocenění získal studentský spolek Výluka a Mapa společenských stereotypů. Za dlouhodobý a systematický přínos vzdělávání byl oceněn profesor Jan Sokol.
Vydáno: 02. 12. 2016
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje dotační Program na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin, multikulturní výchovy, občanského vzdělávání a dějin 20. století v roce 2017 .
Vydáno: 01. 12. 2016
Výběrová řízení na ředitele Domu zahraniční spolupráce (DZS) a Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) byla ukončena. Do čela DZS se postaví Dana Petrova, ve vedení CERMATu zůstává dosavadní ředitel Jiří Zíka.
Vydáno: 01. 12. 2016
Česká školní inspekce nabízí všem zájemcům o problematiku vzdělávání přehledy vybraných informací a zajímavostí ze zahraničních elektronických zdrojů. Zpracovávány jsou zejména vybrané informace z oblasti hodnocení kvality procesů ve vzdělávání (např. externí evaluace/autoevaluace), výsledků vzdělávání žáků (např. standardizované testování, vlastní hodnoticí nástroje školy či učitele apod.) nebo informace týkající se posuzování různých metod výuky. Důležitým zdrojem jsou webové stránky OECD, Stálé mezinárodní konference inspektorátů, zahraniční zpravodajské weby a internetové stránky nejrůznějších relevantních aktérů ve vzdělávání.
Vydáno: 01. 12. 2016
Nabízíme zápis a obrazový záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Bezpečné prostředí ve škole a jak ho zajistit. Debata se konala 24. listopadu, účastnili se jí Libuše Slavíková, ředitelka ZŠ Zahradní v Chomutově, Martin Procházka, ředitel Pražského inspektorátu ČŠI, Lucie Hermánková, lektorka programu Minimalizace šikany, Radko Sáblík, ředitel Smíchovské střední průmyslové školy v Praze, Soňa Tomková, metodička prevence na základní škole ve Vinoři. Moderoval Tomáš Feřtek z EDUin. Kromě přehledu hlavních témat a videa nabízíme i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE. Stanovisko SKAV si můžete stáhnout ZDE.
Vydáno: 01. 12. 2016
Vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče, jménem Aliance pro otevřené vzdělávání a společnosti EDUin Vás chceme požádat o podporu při následujícím hlasování sněmovny o takzvaném autorském zákoně.
Vydáno: 01. 12. 2016
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává dodatek č. 1 k Vyhlášení pokusného ověřování vědomostí a dovedností středoškolské matematiky podle katalogu požadavků pro výběrovou zkoušku z matematiky - Matematika+ od roku 2017 č. j. MSMT-33785/2015-1 ze dne 15. března 2016, ve znění dodatku č. j. MSMT-33785/2015-4 ze dne 30. listopadu 2016, kterým upravuje text Vyhlášení pokusného ověřování.
Vydáno: 01. 12. 2016
PROGRAM č. VIII - Organizace sportu ve sportovních klubech a tělovýchovných jednotách byl prodloužen do 15. 12. 2016, 24:00 hodin.
Vydáno: 01. 12. 2016
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání registruje už čtyři projekty zaměřené na výzkum, které dostanou dotace. Jedná se o projekty v rámci prioritní osy 1 s názvem Posilování kapacit pro kvalitní výzkum a v prioritní ose 2 s názvem Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj . Celková výše finanční podpory u těchto projektů přesahuje 2,5 miliardy korun.
Vydáno: 01. 12. 2016
Na jaře roku 2015 byl realizován další cyklus zjišťování úrovně znalostí a dovedností žáků v rámci mezinárodního projektu TIMSS. Jde o projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA), která působí v oblasti měření výsledků vzdělávání již více než padesát let. První zjišťování výsledků žáků v rámci projektu TIMSS se uskutečnilo v roce 1995 a pravidelně se opakuje ve čtyřletých cyklech.
Vydáno: 30. 11. 2016
Na jaře roku 2015 byl realizován další cyklus zjišťování úrovně znalostí a dovedností žáků v rámci mezinárodního projektu TIMSS. Jde o projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA), která působí v oblasti měření výsledků vzdělávání již více než padesát let. První zjišťování výsledků žáků v rámci projektu TIMSS se uskutečnilo v roce 1995 a pravidelně se opakuje ve čtyřletých cyklech. Hlavním cílem šetření je poskytovat tvůrcům vzdělávací politiky, učitelům a dalším odborníkům ve školství informace, které jim mohou pomoci při zvyšování úrovně vědomostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. V České republice je garantem a realizátorem mezinárodních šetření Česká školní inspekce jako národní autorita pro hodnocení kvality a efektivity počátečního vzdělávání. 
Vydáno: 30. 11. 2016
Ve všech zemích Evropské unie se ve dnech 5. až 9. prosince 2016 uskuteční Evropský týden odborných dovedností. Má upozornit na to, že odborné vzdělávání, jímž v České republice prochází více než 70 % populace, je cestou k dobrému uplatnění na trhu práce. Národní ústav pro vzdělávání se do Evropského týdne odborných dovedností zapojuje akcemi zaměřenými také na učitele a rodiče žáků základních škol.
Vydáno: 30. 11. 2016
Již 10 let se děti v České republice učí finanční gramotnosti v rámci vzdělávacího programu Rozumíme penězům, který realizuje občanské sdružení AISIS ve spolupráci s MONETA Money Bank jako finančním partnerem. Program vznikl jako reakce na chybějící výuku finanční gramotnosti na základních školách. Odborné semináře a studijní materiály pro učitele, podpora vzniku učebnic pro žáky 1. a 2. stupně základních škol, zapojení dětí z mateřských škol a další aktivity programu zvýšily úroveň i prestiž finančního vzdělávání natolik, že je dnes považuje za užitečné a důležité naprostá většina učitelů i rodičů
Vydáno: 30. 11. 2016
Ve Velkém sále Novoměstské radnice v Praze 2 se v úterý 29. listopadu 2016 sešli zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Asociace ZUŠ ČR, Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR, SUŠ a České školní inspekce, aby diskutovali na aktuální téma „Podpora základních uměleckých škol“. Již čtvrté moderované diskuzní fórum uspořádal Národní institut pro další vzdělávání (NIDV), řešitel rezortního úkolu MŠMT „Podpora ZUŠ“.
Vydáno: 30. 11. 2016
Domácí vzdělávání (dále též „DV“) zůstává nadále zvláštní formou vzdělávání, a jinak to ve školském systému, kde je povinná školní docházka, snad ani nejde. Nicméně za dvacet let existence v ČR se již etablovalo a počty zájemců trvale mírně narůstají.  PhDr. Václav Mertin, dětský psycholog, katedra psychologie FF UK v Praze
Vydáno: 30. 11. 2016
Zkuste přijít do třídy a zeptat se, kdo už slyšel o hře Minecraft. Přihlásí se 90 % z přítomných žáku. Když se zeptáte, kdo jí už hrál, nebo stále hraje, tak se jich přihlásí v průměru tři čtvrtiny. A zajímavé je, že není podstatné, v jaké třídě či typu školy se na tuto otázku zeptáte. Tato hra od roku 2009, to jest od svého vzniku, ohromila a stále ohromuje všechny věkové kategorie na celém světě. 
Vydáno: 30. 11. 2016