Cílem článku je popsat navrhované změny právních předpisů, které souvisejí s činností střední školy a konzervatoře.
Novela školského zákona a zákona o specifických zdravotních službách
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialistka na školskou problematiku
Jedná se o:
změny školského zákona a zákona o specifických zdravotních službách, které vyplývají z návrhu zákona v únoru schváleného
Poslaneckou sněmovnou a v březnu schváleného Senátem; v této části
článek doplňuje text publikovaný v Řízení školy č. 4/2015;
podle návrhu má novela nabýt účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení a některá ustanovení novely mají nabýt účinnosti 1. 9. 2015 nebo 1. 9. 2016, tyto případy nabytí účinnosti jsou v textu článku zdůrazněny;další navrhované změny školského zákona, které jsou v současné době
v připomínkovém řízení.
Zápisový lístek - obory vzdělání s talentovou zkouškou a konzervatoř (§ 60a)
Návrh novely zákona doplňuje ustanovení § 60a odst. 7 o pravidlo uplatnění zápisového lístku a důsledky neuplatnění zápisového lístku v případě přijímání do oborů s talentovou zkouškou (§ 62) a přijímání ke vzdělávání v konzervatoři (§ 88):
Uchazeč může vzít zpět zápisový lístek uplatněný v přijímacím řízení podle § 62 nebo § 88, pokud byl následně přijat do oboru vzdělání, na který se nevztahuje § 62 ani § 88; na další postup uchazeče se použijí věty první a druhá.
To znamená, že uchazeč, který uplatnil (odevzdal) zápisový lístek, protože byl přijat ke střednímu vzdělávání v oboru vzdělání s talentovou zkouškou nebo byl přijat ke vzdělávání v konzervatoři, může vzít zápisový lístek zpět, pokud byl následně přijat ke střednímu vzdělávání v oboru vzdělání bez talentové zkoušky.
Je však otázkou výkladu, jak bude uvedené pravidlo interpretováno v kontextu celého § 60a po plánované novele. Pro přehlednost daný text uveďme:
Nepotvrdí-li uchazeč nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče odevzdáním zápisového lístku úmysl vzdělávat se ve střední škole podle odstavce 6, zanikají posledním dnem lhůty podle odstavce 6 právní účinky rozhodnutí o přijetí tohoto uchazeče ke vzdělávání v dané střední škole. Zápisový lístek může uchazeč uplatnit jen jednou; to neplatí v případě, že uchazeč chce uplatnit zápisový lístek na škole, kde byl přijat na základě odvolání. Uchazeč může vzít zpět zápisový lístek uplatněný v přijímacím řízení podle § 62 nebo § 88, pokud byl následně přijat do oboru vzdělání, na který se nevztahuje § 62 ani § 88; na další postup uchazeče se použijí věty první a druhá.
Bude zřejmě otázkou právního výkladu, v jakém vztahu budou dvě možnosti - vzít zpět a následně uplatnit zápisový lístek ve specifické situaci uchazeče, který podává 2 přihlášky na obory vzdělání s talentovou zkouškou a současně využije možnosti podat 2 přihlášky na obory vzdělání bez talentové zkoušky. Jinými slovy, zda bude moci vzít zpět a následně uplatnit zápisový lístek na škole, kde byl přijat na základě odvolání, i uchazeč, který již dříve vzal zpět zápisový lístek uplatněný např. v konzervatoři.
Zveřejnění seznamu přijatých uchazečů a vydání rozhodnutí o nepřijetí - obory vzdělání s talentovou zkouškou a konzervatoře (§ 62 odst. 2, § 88 odst. 2)
V návrhu novely § 62 odst. 2 se odstraňuje nesoulad mezi v současné době platným a účinným zněním § 62 odst. 2 a § 183 odst. 2. Podle současně platného a účinného znění § 62 odst. 2
ředitel školy odešle rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí uchazeče do 7 dnů po vydání rozhodnutí, nejpozději však 15. února. Naopak § 62 odst. 2 stanoví, že rozhodnutí, kterým se vyhovuje žádosti o přijetí ke vzdělávání, se oznamují zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče.
Návrh novely § 62 odst. 2 zakotvuje pravidlo, podle kterého
ředitel školy zveřejní seznam přijatých uchazečů a vydá rozhodnutí o nepřijetí uchazeče do 15. února.
To znamená, že nově se i pro přijímání do oborů vzdělání s talentovou zkouškou jednoznačně stanoví povinnost zveřejnit seznam přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče do 15. února a povinnost vydat rozhodnutí o nepřijetí uchazeče do 15. února.S postupem při přijímání do oborů s talentovou zkouškou se sjednocuje postup při přijímání ke vzdělávání v konzervatoři. Věta, kterou obsahuje v současné době platné a účinné znění § 88 odst. 2 (Při organizaci talentové zkoušky se postupuje podle § 62 s tím, že ředitel školy zašle po vyhodnocení výsledků talentové zkoušky uchazeči nebo zákonnému zástupci nezletilého uchazeče rozhodnutí o přijetí či nepřijetí ke vzdělávání v konzervatoři, a to nejpozději do 10. února.), se nahrazuje větou Při organizaci talentové zkoušky se § 62 použije obdobně.
Tím se
pro konzervatoře nově jednoznačně stanoví povinnost zveřejnit seznam přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče do 15. února a současně se stanoví povinnost vydat rozhodnutí o nepřijetí uchazeče do 15. února.
Uvolnění z provádění některých činností, uvolnění z tělesné výchovy (§ 67)
Navrhované novelizované znění § 67 odst. 2 obsahuje legislativně technickou změnu. Souvisí s tím, že se nahrazuje zrušený pojem „zdravotní postižení“ odkazem na nový § 16 odst. 9 (§ 16 odst. 9 hovoří o dětech, žácích a studentech s
mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem).
Podle nového znění uvedené pasáže zákona
může ředitel školy uvolnit žáka uvedeného v § 16 odst. 9 z provádění určitých činností, popřípadě rozhodnout, že tento žák nebude v některých předmětech hodnocen.
Ustanovení § 67 odst. 2, kterým se slova „se zdravotním postižením“ nahrazují odkazem na § 16 odst. 9, má nabýt účinnosti
1. 9. 2016.
Dále návrh novely mění ustanovení § 67 odst. 2 školského zákona, které upravuje uvolnění žáka z vyučování v předmětu tělesná výchova. Nově ředitel školy uvolní žáka z vyučování v předmětu tělesná výchova na základě posudku vydaného registrujícím lékařem, pokud má být žák uvolněn na pololetí školního roku nebo na školní rok.
To znamená, že žák již nebude uvolněn na základě písemného doporučení, ale posudku. Posudek o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově vydává podle zákona č. 373/2011 Sb., v platném znění, pouze registrující lékař a nevydává jej odborný lékař.1)
Závěrečná zkouška v oborech středního vzdělání s výučním listem (§ 74)
Do právní úpravy se převádí stav dosažený v projektech
NZZ
a
NZZ 2
.
Středním školám se stanoví povinnost uskutečňovat závěrečnou zkoušku v oborech středního vzdělání s výučním listem podle jednotných zadání garantovaných MŠMT.
Navrhované znění § 74 odst. 3 je následující:
Termíny konání závěrečných zkoušek stanoví ředitel školy. V závěrečných zkouškách podle odstavce 1 písm. a) škola využívá jednotných zadání a související zkušební dokumentace. Tato zadání a zkušební dokumentaci připravuje a školám zpřístupňuje ministerstvo nebo právnická osoba zřízená a pověřená ministerstvem zpracováním jednotných zadání závěrečných zkoušek a zkušební dokumentace. Škola je povinna zabezpečit zadání a související dokumentaci proti jejich zneužití. Pro závěrečné zkoušky podle odstavce 1 písm. b) stanoví témata, obsah, formu a pojetí zkoušek ředitel školy.
Předseda zkušební komise (§ 74, § 80a)
Podmínky kladené na předsedu zkušební komise uvedené v § 74 odst. 8 se v navrhované novele zpřesňují. Do textu § 74 odst. 8 písm. b) se doplňuje slovo „ základním“ a text navrhované novely zní:
Předseda zkušební komise nesmí být v základním pracovněprávním ani obdobném vztahu ke škole, na níž bude funkci vykonávat.
Zákon tak nově jasně vyčlení
základní pracovněprávní vztahy předsedy zkušební komise ke škole
(tj. pracovní poměr a právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr) a odliší je od jiných pracovněprávních vztahů, kterými mohou být např. vztahy odpovědnostní.Jako doplnění uveďme, že změna v § 74 odst. 8 písm. b) se promítne i do § 80a upravujícího činnost zkušební maturitní komise. Podle § 80 odst. 1 se
na zkušební maturitní komise vztahují § 74 odst. 6 až 10 obdobně.
Profilová část maturitní zkoušky (§ 81)
Návrh novely zákona v § 81 odst. 6 zavádí
možnost nahrazení jedné zkoušky profilové části maturitní zkoušky výsledkem jazykové zkoušky uskutečňované vybranou institucí oprávněnou vydávat jazykový certifikát.
Podmínkou pro uznání zkoušky je, že se v příslušném oboru vzdělání a škole skládá profilová část maturitní zkoušky ze 3 povinných zkoušek. Zpřístupnění této možnosti žákům bude záležet na řediteli školy.
Znění uvedené navrhované novelizované části § 81 odst. 6 je následující:
Pokud se v profilové části maturitní zkoušky konají 3 povinné zkoušky, může ředitel školy stanovit, že za podmínek stanovených prováděcím právním předpisem lze jednu povinnou zkoušku konanou z cizího jazyka nahradit výsledkem úspěšně vykonané standardizované zkoušky z tohoto cizího jazyka doložené jazykovým certifikátem. Totéž může ředitel stanovit za podmínek stanovených prováděcím právním předpisem pro jednu nepovinnou zkoušku profilové části maturitní zkoušky.
Další podmínky pro nahrazení zkoušky profilové části výsledkem jazykové zkoušky stanoví MŠMT vyhláškou [§ 81 odst. 11 písm. a)].
Ustanovení § 81 odst. 6 a § 81 odst. 11 písm. a) má nabýt účinnosti
1. 9. 2015.
Nutnou legislativně technickou změnou je změna ustanovení § 81 odst. 11 písm. d). Souvisí se změnou vymezení pojmu „speciální vzdělávací potřeby“ a zrušením pojmu „zdravotní postižení“. Podle navrhovaného novelizovaného znění MŠMT vyhláškou stanoví
podmínky a způsob konání maturitní zkoušky žáků uvedených v § 16 odst. 9, žáků s vývojovými poruchami učení nebo zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a cizinců a konání maturitní zkoušky v jazyce národnostní menšiny.
Obsahově nebudou podmínky maturitní zkoušky tímto ustanovením změněny.
Ustanovení § 81 odst. 11 písm. d) má nabýt účinnosti
1. 9. 2016.
Změna zákona o specifických zdravotních službách
Návrh zákona, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou a Senátem, mění také některá ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách.
Středních škol se dotýkají změny ustanovení § 51, které
upravují podmínky vydání lékařského posudku před zařazením žáka na praktické vyučování.
Ustanovení § 51 odst. 1 je doplněno o speciální úpravu v případě posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem obrany:
V případě uchazečů o vzdělávání ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem obrany zdravotní způsobilost ke vzdělávání posuzuje a lékařský posudek o zdravotní způsobilosti vydává poskytovatel zdravotních služeb, kterému Ministerstvo obrany udělilo oprávnění k poskytování zdravotních služeb ve zdravotnických zařízeních jím zřízených; posuzujícím lékařem je lékař se způsobilostí v oboru všeobecné praktické lékařství.
Nově má text § 51 odst. 2 obsahovat jednoznačnou formulaci, podle které se vydávání lékařského posudku uskutečňuje pouze před prvním zařazením žáka na praktické vyučování. Tato změna se promítá do všech pododstavců § 51 odst. 2 (viz text níže).
Dále nový § 51 odst. 2 stanoví, kdo vydává lékařský posudek o zdravotní způsobilosti osoby připravující se na povolání:
Jestliže se praktické vyučování nebo praktická příprava uskutečňuje
na pracovištích právnických nebo fyzických osob, vydává lékařský posudek o zdravotní způsobilosti osoby připravující se na povolání před jejím prvním zařazením na praktické vyučování nebo praktickou přípravu a v jejich průběhu poskytovatel pracovnělékařských služeb této osoby,
na pracovišti fyzické osoby, která je samostatně výdělečně činná, vydává lékařský posudek o zdravotní způsobilosti osoby připravující se na povolání před jejím prvním zařazením na praktické vyučování nebo praktickou přípravu a v jejich průběhu registrující poskytovatel této osoby, a pokud tato osoba nemá registrujícího poskytovatele, poskytovatel pracovnělékařských služeb školy,
pouze ve škole nebo školském zařízení, vydává lékařský posudek o zdravotní způsobilosti osoby připravující se na povolání před jejím prvním zařazením na praktické vyučování nebo praktickou přípravu a v jejich průběhu registrující poskytovatel této osoby, a pokud tato osoba registrujícího poskytovatele nemá, poskytovatel pracovnělékařských služeb školy,
na pracovištích osob uvedených v písmenu a) nebo b) a ve škole nebo školském zařízení, vydává lékařský posudek o zdravotní způsobilosti osoby připravující se na povolání před jejím prvním zařazením na praktické vyučování nebo praktickou přípravu a v jejich průběhu, zahajuje-li se praktické vyučování nebo praktická příprava
ve škole, poskytovatel uvedený v písmenu c),
na pracovištích fyzických nebo právnických osob, poskytovatel uvedený v písmenu a) nebo b); posuzujícím lékařem podle písmene a) je lékař se způsobilostí v oboru všeobecné praktické lékařství nebo v oboru pracovní lékařství, posuzujícím lékařem podle písmen b) až d) je lékař se způsobilostí v oboru všeobecné praktické lékařství, v oboru praktické lékařství pro děti a dorost nebo v oboru pracovní lékařství.
Navrhovaná změna systému přijímacího řízení do oborů středního vzdělání ukončených maturitní zkouškou
V současné době
je v připomínkovém řízení
další změna školského zákona, která mimo jiné obsahuje
změnu systému přijímacího řízení do oborů středního vzdělání ukončených maturitní zkouškou.
Cílem návrhu novely školského zákona je zjistit u uchazečů o vybrané obory vzdělání ukončené maturitní zkouškou předpoklady pro studium a poskytnout ředitelům středních škol zhodnocení znalostí a dovedností uchazečů. Prostředkem dosažení uvedeného cíle je úprava systému přijímacího řízení do oborů středního vzdělání ukončených maturitní zkouškou navrhovaná tak, aby jedním z povinných kritérií přijímacího řízení byl výsledek uchazeče v přijímací zkoušce z českého jazyka a literatury a z matematiky. Konkrétněji to znamená, že novela školského zákona navrhuje jak v prvním kole, tak v i dalších kolech přijímacího řízení do 1. ročníku oborů středního vzdělání ukončených maturitní zkouškou (s výjimkou oborů vzdělání, v nichž rámcový vzdělávací program stanoví povinnost konat talentovou zkoušku) zařadit povinné kritérium: uchazeči budou vždy konat písemnou přijímací zkoušku z českého jazyka a literatury a z matematiky. Přijímací zkouška z českého jazyka a literatury a matematiky bude povinná i pro uchazeče o obory nástavbového studia, zkráceného studia pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou a pro uchazeče o jiné formy vzdělávání než denní.
Ověřované učivo a dovednosti uchazečů budou vycházet z požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Prováděcí vyhláška bude stanovovat základní parametry obsahu, formy (např. typ zkušebních úloh - uzavřené, otevřené a široce otevřené) a délky trvání této přijímací zkoušky.
Podle navrhované novely podíl uvedené zkoušky na celkovém hodnocení uchazeče musí ředitel školy stanovit nejméně na jednu polovinu. Stanovení dalších jednotných kritérií a jejich podílu na hodnocení zůstává v kompetenci ředitele školy. Navrhuje se nabytí účinnosti novely 1. 9. 2016 (aby podle ní mohly být konány přijímací zkoušky ve školním roce 2016/2017).
Změna modelu, hodnocení a některých náležitostí přezkumného řízení výsledků maturitní zkoušky
Součástí návrhu novely školského zákona, která je v současné době v připomínkovém řízení, je:
zavedení tří povinných zkoušek společné části maturitní zkoušky,
rozšíření nabídky nepovinných zkoušek společné části,
hodnocení písemných prací z českého jazyka a literatury externími hodnotiteli,
formalizace žádosti o přezkum výsledku maturitní zkoušky,
změna v případě, kdy krajský úřad nařídí opakování maturitní zkoušky profilové části konané formou vypracování maturitní práce a její obhajoby před zkušební komisí.
Cílem navrhované úpravy je stanovit žákům naprosté většiny oborů vzdělání tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky v jednotné úrovni obtížnosti, a to ze zkušebních předmětů český jazyk a literatura, cizí jazyk a matematika.
U oborů vzdělání skupiny 82 Umění a užité umění (tj. výtvarné a uměleckořemeslné obory středního vzdělávání a konzervatoře) má být použit model maturitní zkoušky: dvě povinné zkoušky společné části (český jazyk a literatura a cizí jazyk) a tři povinné zkoušky profilové části (v souladu s požadavky RVP).
Přechod jednotlivých oborů vzdělání na maturitní zkoušku se třemi povinnými zkouškami proběhne ve dvou hlavních fázích:
V první fázi (od školního roku 2018/2019, tj. poprvé od jarního zkušebního období 2019) budou společnou část maturitní zkoušky ze tří předmětů skládat žáci vybraných oborů, u kterých je již nyní počet hodin matematiky dostačující a profil absolventa má přímou vazbu na využití matematických dovedností v odborné praxi nebo v dalším studiu na vysoké škole.
Ve druhé fázi (od školního roku 2021/2022, tj. poprvé od jarního zkušebního období 2022) budou společnou část maturitní zkoušky ze tří předmětů skládat žáci oborů, u kterých si změny RVP vyžadují zpracování hlubší analýzy a pro dostatečnou přípravu žáků na povinnou zkoušku z matematiky je nutné také delší časové období.
Navrhovaná úprava
rozšiřuje portfolio nepovinných zkoušek
, a to také ve dvou fázích:od roku 2017 zařazení zkušebního předmětu matematika rozšiřující,
od roku 2019 zařazení zkušebního předmětu cizí jazyk rozšiřující, při které bude možný výběr z pěti cizích jazyků (anglický, německý, ruský, francouzský a španělský jazyk).
Dále se navrhovanou novelou zavádí od školního roku 2016/2017 (poprvé od jarního zkušebního období 2017) hodnocení písemných prací z českého jazyka a literatury certifikovanými externími hodnotiteli.Ti budou hodnotit anonymizovaně práce žáků, jejichž identitu neznají a které neučili v průběhu středního vzdělávání.
Navrhovaná novela zmocňuje MŠMT k tomu, aby v prováděcí vyhlášce stanovilo
náležitosti žádosti o přezkum výsledku maturitní zkoušky.
K náležitostem uvedené žádosti bude patřit jméno a příjmení žadatele, adresa, škola, ID, zkušební předmět a forma zkoušky, prohlášení, že žadatel se před odesláním žádosti o přezkum seznámil se všemi částmi své zkušební dokumentace, podpis.V případě, kdy krajský úřad nařídí opakování maturitní zkoušky profilové části konané formou vypracování maturitní práce a její obhajoby před zkušební komisí, navrhovaná novela stanoví, že zkouška se koná v nejbližším možném termínu, který stanoví prováděcí právní předpis. Důvodem je skutečnost, že konání této zkoušky ve lhůtě 15 dnů ode dne vydání rozhodnutí není vhodné, pokud by mělo dojít nejen k opakované obhajobě maturitní práce, ale také k jejímu novému vypracování.
Závěr
Změny již Poslaneckou sněmovnou a Senátem
schváleného návrhu novely školského zákona
jsou spojeny:s přijímacím řízením (možnost zpětvzetí zápisového lístku uplatněného v přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání v oboru vzdělání s talentovou zkouškou nebo ke vzdělávání v konzervatoři, zveřejnění seznamu přijatých uchazečů v oborech vzdělání s talentovou zkouškou a konzervatoře),
s uvolněním z tělesné výchovy,
se závěrečnou zkouškou v oborech středního vzdělání s výučním listem (povinnost uskutečňovat závěrečnou zkoušku v oborech středního vzdělání s výučním listem podle jednotných zadání garantovaných ministerstvem).
Změny již Poslaneckou sněmovnou a Senátem
schváleného návrhu novely zákona o specifických zdravotních službách
jsou spojeny:s jednoznačným vymezením toho, že posuzování zdravotní způsobilosti k praktickému vyučování a následně i vydávání lékařského posudku se uskutečňuje pouze před prvním zařazením žáka na praktické vyučování,
s vymezením osob vydávajících lékařský posudek o zdravotní způsobilosti žáků před zařazením na praktické vyučování.
Změny školského zákona vyplývající z navrhované novely, která je v současné době v připomínkovém řízení další, jsou spojeny:
se změnou systému přijímacího řízení do oborů středního vzdělání ukončených maturitní zkouškou (jedním z povinných kritérií přijímacího řízení je výsledek uchazeče v přijímací zkoušce z českého jazyka a literatury a z matematiky),
se změnou modelu (zavedení tří povinných zkoušek společné části maturitní zkoušky),
rozšíření nabídky nepovinných zkoušek společné části a hodnocení výsledků maturitní zkoušky (sjednocení hodnocení písemných prací z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka na principu, že je hodnotí vždy externí hodnotitel).
1) Vyhláška č. 391/2013 Sb., o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu, již s účinností od 31. 12. 2013 uvádí, že závěr o zdravotní způsobilosti, zdravotní nezpůsobilosti nebo zdravotní způsobilosti s podmínkou obsahuje lékařský posudek.