V tomto článku se dozvíte zásady správného posilování dolní poloviny těla u dětí mladšího a staršího školního věku. Navážeme tak na předchozí článek „Pár minut pohybu pro příjemnější den. Posilování horní poloviny těla“ ve Speciálu pro školní družiny č. 1/2017.
Pár minut pohybu pro příjemnější den
Kristýna
Došková,
bývalá reprezentantka ČR v akrobatické gymnastice, nyní studentka fyzioterapie
Dětský pohybový aparát
Pohybový aparát dítěte mladšího i staršího školního věku je v mnoha parametrech odlišný od pohybového aparátu dospělého jedince. Pohybové schopnosti dítěte se zdokonalují a postura je stále podobnější dospělému jedinci.
V důsledku rychlého růstu může dojít ke ztuhlosti některých svalových skupin, náchylné jsou především svaly v oblastech dlouhých kostí. Mladší školní věk je charakteristický především změnou denního rytmu a typu tělesné aktivity s příchodem na základní školu. Dlouhé sezení v lavici je náročné nejen pro psychiku dítěte, ale také pro jeho pohybový aparát.
Je třeba si uvědomit, že statická práce v podobě dlouhého sezení zatěžuje axiální systém dítěte a křečovité držení těla jedinec často kompenzuje nejrůznějším vrtěním a poposedáváním, které není známkou psychické nepozornosti.
Starší školní věk je obdobím puberty, což je doprovázeno zásadními hormonálními změnami. Tyto změny samy reflektoricky regulují i pohybovou aktivitu jedince, která může být vnímána jako pubertální nekázeň, ve skutečnosti se však jedná o potřebu aktivního pohybu. Volní pohyb je již plně vyvinut a jedinec je schopen zvládnout všechny pohybové prvky.
ZÁSADY POSILOVÁNÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Jak již bylo zmíněno v předchozím článku, primárním cílem posilování u dětí není nabývání svalové hmoty či zvyšování svalové síly, nýbrž udržování kondice jedince a rozvíjení jeho pohybových schopností. Základní zásadou posilování u dětí mladšího i staršího školního věku je posilování bez přidané zátěže. Dětem jako zátěž při cvičení postačí váha samotného tělesného segmentu a gravitační odpor, který na něj působí. Není tedy třeba žádných závaží či jiných posilovacích pomůcek.
Místnost, ve které budete s dětmi cvičit, by měla být předem dostatečně vyvětrána. Každé dítě by mělo mít dostatek prostoru k pohybu, aby během cvičení neohrožovalo sebe ani nikoho jiného. Pokud se děti do místnosti nevejdou najednou, rozdělte je na skupinky dle výkonnosti.
Před každým cvičením proveďte s dětmi řádnou rozcvičku! Nikdy nezačínejte s posilovacími cviky bez zahřátí a komplexní rozcvičky celého těla. Je nutno rozcvičit skutečně celé tělo, nikoliv jen segment, který budete následně posilovat. I při posilování jen konkrétního segmentu zapojujete intuitivně svaly celého těla, tudíž pokud některé svaly nebudu před cvičením zahřáté a rozcvičené, můžete je nevědomky poškodit.
POSILOVÁNÍ DOLNÍ POLOVINY TĚLA
Nyní se zaměříme na výběr samotných cviků na posilování svalů dolní poloviny těla, které jsou vhodné pro děti školního věku. Mezi svaly dolní poloviny těla řadíme svaly pánve a kyčelního kloubu, v tomto případě se jedná především o hýžďové svaly, následně pak svaly přední, zadní, vnitřní a vnější strany stehna a svaly bérce. Pořadí jednotlivých cviků není dané, je však dobré začít náročnějšími cviky a postupovat k těm snazším.
Cviky na posílení hýžďových svalů
Hýžďové svaly zajišťují pohyb v kyčelním kloubu. Jejich primární funkcí je pohyb do zanožení, unožení a rotace v kloubu kyčelním. Jednotlivé cviky provádějte pomalu s opakováním 10-20x.
Zdvihání pánve
Výchozí polohou tohoto cviku je leh na zádech, horní končetiny máme volně položené podél těla, dolní končetiny jsou pokrčené v kolenech a položené v šíři pánve na podložce. Nyní stiskneme hýždě a pomalu zdviháme pánev od podložky. Pohyb zastavíme v momentě, kdy se začínáme prohýbat v bederní krajině. Chybou je, pokud neudržíme oblast bederní páteře v rovině a břišní stěna se uvolněná vyklene vzhůru. V tomto
momentě nám cvik spíše škodí, nežli pomáhá, a proto raději pánev nezdviháme příliš vysoko.
Zanožování v kleče
Výchozí polohou je nyní klek na čtyřech. Pokud to bude možné, pokuste se nastavit děti tak, aby zápěstí byla přímo pod ramenními klouby, kolena pod klouby kyčelními a bérce byly položeny souběžně. Záda by neměla být prohnuta a hlavu držíme v prodloužení páteře. Pokud se nám podaří získat tuto polohu, jednu dolní končetinu natáhneme vzad. Následně nataženou končetinou pomalu hmitáme nahoru a dolů. Pozor, nohu opět nezdviháme příliš vysoko, abychom se neprohýbali v zádech. Provedeme 10-20 hmitů a nohy vyměníme.
Následně opět nohy vystřídáme, nyní ovšem zanožíme v mírném unožení. Znovu provedeme 10-20 hmitů a zopakujeme i druhou nohou.
Zanožování v kleče je cvikem náročným na udržení pevného a nehybného trupu se současným pohybem v kyčelním kloubu. Dbejte, aby byl pohyb vykonáván velmi pečlivě a pomalu. Pokud někteří cvik nezvládnou v plném počtu, počet opakování snižte.
Cviky na posílení stehenních svalů
Stehenní svalstvo je komplex skládající se z velkého množství svalů. Tyto svaly zajišťují pohyby v kolenním, ale i v kyčelním kloubu. Přední skupina zajišťuje natažení kolenního kloubu a zároveň také přednožení celé dolní končetiny. Zadní skupina naopak umožňuje pokrčení kolenního kloubu a zároveň napomáhá hýžďovému svalstvu při zanožování v kloubu kyčelním. Svaly vnitřní strany stehna zajišťují přinožování a svaly vnější strany stehna naopak unožování. Jednotlivé cviky opakujte 10-20x.
Vykopávání
Vykopávání je analytickým cvikem na posílení přední skupiny svalů stehna. Ležíme na zádech, horní končetiny jsou volně položené podél těla, dolní končetiny jsou pokrčené v kolenech a položené na podložce v šíři pánve. Nyní jednu nohu pokrčenou nadzdvihneme kousek nad podložku a 10-20x ji napneme v kolením kloubu. Následně nohy vyměníme.
Zakopávání
Zakopávání je u dětí oblíbeným cvikem na zadní skupinu svalů stehna. Ležíme na břiše ruce máme pod čelem, dolní končetiny jsou natažené a položené na podložce. Následně střídavě krčíme nohy v kolenních kloubech.
Unožování
Ležíme na boku, jedna horní končetina je složena pod hlavou, druhá je opřena před trupem a pomáhá nám držet rovnováhu. Spodní dolní končetina je pokrčená a druhou nataženou dolní končetinou hmitáme vzhůru. Vektor pohybu dolní končetiny by měl být kolmý k podložce. Samozřejmě se po dokončení otočíme na druhý bok a provedeme cvik i druhou nohou.
Přinožování
Opět ležíme na boku, jedna ruka je složená pod hlavou, druhá se opírá před tělem. Nyní je vrchní dolní končetina pokrčená a opřená ploskou před druhou dolní končetinou. Nataženou spodní dolní končetinou hmitáme vzhůru. Pohyb není rozsáhlý, postačí, když se noha odlepí od podložky.
Cviky na posílení svalů bérce
Svaly bérce v první řadě zajišťují pohyb v hlezenním kloubu. Nejvýraznějším svalem je zde sval lýtkový, který provádí pohyb do takzvané plantární flexe. Jedná se o pohyb, který provádí kotník během výponu na špičky. Méně výrazné svaly nám pak zajišťují pohyb opačný, takzvanou dorzální flexi neboli postavení na paty.
Cvik pata-špička
Výchozí polohou tohoto cviku je vzpřímený stoj, šíře báze je zhruba na šířku pánve. Ruce máme v bok nebo se přidržujeme stěny. Provádíme 10-20x výpon a následný stoj na patách. Při stoji na patách si dáváme pozor, abychom se nepředkláněli a nevystrkovali zadek.
Komplexní cvik na závěr
Na závěr této sestavy zaměřené na posílení svalů dolní poloviny těla si můžete 5x udělat následující cvik, který zaměstnává veškeré svaly najednou. Jedná se o specifický podřep, který při správném provedení posiluje veškeré svaly, které mají být posíleny, ale zároveň také protahuje veškeré svaly, jež mají být protaženy.
Podřep vychází opět ze základního stoje, kdy šíře báze je na šíři pánve, prsty u nohou směřují vpřed, ruce máme v bok, hlava je v prodloužení páteře. Nyní provedeme mírný podřep tak, aby prsty u nohou, kolenní klouby a ramenní klouby byly v jedné přímce. Zároveň si hlídáme, aby celá páteř byla napřímená. V této poloze vydržíme několik sekund a opět se narovnáme.
Doporučuji tuto posilovací sestavičku zařadit do programu 1x týdně. Pokud pro děti bude časem nenáročná, navyšte počet opakování nebo zkraťte pauzy mezi jednotlivými cviky.
ZDROJE
-
KUČERA, M., KOLÁŘ, P. a I. DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-712-7.




