Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Začít dělat vše jinak nemá smysl, využít situaci k postupné změně však ano. Defi novali jsme doporučení, která učitelům s hodnocením pomohou.
Doporučení MŠMT: Nevyužívejte hodnocení/klasifikaci v období vzdělávání na dálku jako formu nátlaku. Maximální pozornost věnujte poskytování zpětné vazby žákům, která jim pomůže zlepšovat učení a motivuje je k další práci.
- Neznámkujte
Používejte formativní zpětnou vazbu. Řekněte žákům, co mají udělat, aby se zlepšili. - Definujte jasné cíle
Když budete vědět, čeho mají žáci dosáhnout, víte, na jaké aktivity se zaměřit. - Vytvořte týdenní plán
Nechte žáky plnit úlohy dle zájmu a schopností, vlastního rozvržení, tempa či přístupu k internetu. - Oceňujte pokroky
Popište, co se žákům povedlo. Vyvažujte ocenění a kritiku. - Neporovnávejte žáky mezi sebou
Poskytujte zpětnou vazbu individuálně, průběžně a cíleně. - Kombinujte způsoby vyhodnocování
Využívejte automatické vyhodnocování online cvičení a doplňte svůj komentář. - Neopravujte všechny chyby
Zaměřte se na jednu chybu a k ní dejte doporučení. Na základě chyb žáků plánujte jejich další práci. - Ponechte čas na opravu
Dejte žákům čas na opravu a přepracování úkolů za pomoci vaší zpětné vazby. - Podporujte spolupráci
Nemusíte být u všeho, propojte žáky mezi sebou, aby si pomáhali s řešením úkolů. - Chtějte zpětnou vazbu
Zajímejte se, jak žáci rozumí zadání úloh, hodnocení a kolik času nad vypracováním úkolů tráví. - Určete čas pro konzultace
Vymezte si dobu, kdy budete k dispozici, žákům, kolegům nebo rodičům. - Důvěřujte žákům
Nesnažte se kontrolovat úplně vše a přenechejte více zodpovědnosti žákům.
Zdroj: https://www.edukacnilaborator.cz/wp-content/uploads/2020/03/Infografika-ZV.pdf
Grafika: Jiří Rykl