Zpětná vazba při online výuce

Vydáno: 2 minuty čtení

Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Začít dělat vše jinak nemá smysl, využít situaci k postupné změně však ano. Defi novali jsme doporučení, která učitelům s hodnocením pomohou.

Doporučení MŠMT: Nevyužívejte hodnocení/klasifikaci v období vzdělávání na dálku jako formu nátlaku. Maximální pozornost věnujte poskytování zpětné vazby žákům, která jim pomůže zlepšovat učení a motivuje je k další práci.Řízení školy

  1. Neznámkujte
    Používejte formativní zpětnou vazbu. Řekněte žákům, co mají udělat, aby se zlepšili.
  2. Definujte jasné cíle
    Když budete vědět, čeho mají žáci dosáhnout, víte, na jaké aktivity se zaměřit.
  3. Vytvořte týdenní plán
    Nechte žáky plnit úlohy dle zájmu a schopností, vlastního rozvržení, tempa či přístupu k internetu.
  4. Oceňujte pokroky
    Popište, co se žákům povedlo. Vyvažujte ocenění a kritiku.
  5. Neporovnávejte žáky mezi sebou
    Poskytujte zpětnou vazbu individuálně, průběžně a cíleně.
  6. Kombinujte způsoby vyhodnocování
    Využívejte automatické vyhodnocování online cvičení a doplňte svůj komentář.
  7. Neopravujte všechny chyby
    Zaměřte se na jednu chybu a k ní dejte doporučení. Na základě chyb žáků plánujte jejich další práci.
  8. Ponechte čas na opravu
    Dejte žákům čas na opravu a přepracování úkolů za pomoci vaší zpětné vazby.
  9. Podporujte spolupráci
    Nemusíte být u všeho, propojte žáky mezi sebou, aby si pomáhali s řešením úkolů.
  10. Chtějte zpětnou vazbu
    Zajímejte se, jak žáci rozumí zadání úloh, hodnocení a kolik času nad vypracováním úkolů tráví.
  11. Určete čas pro konzultace
    Vymezte si dobu, kdy budete k dispozici, žákům, kolegům nebo rodičům.
  12. Důvěřujte žákům
    Nesnažte se kontrolovat úplně vše a přenechejte více zodpovědnosti žákům.

Zdroj: https://www.edukacnilaborator.cz/wp-content/uploads/2020/03/Infografika-ZV.pdf

www.edukacnilaborator.cz

www.pedf.cuni.cz

Grafika: Jiří Rykl