Ekonomický pracovník v mateřské škole

Vydáno:
Ekonomický pracovník v mateřské škole
PhDr.
Jiří
Valenta
Je nutné mít v mateřské škole ekonomického pracovníka s VŠ vzděláním? Podle jakého právního předpisu?
Související předpisy:
 
§ 30 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění p. p.
 
§ 2 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Ne, žádný právní předpis takovou povinnost nestanoví. Je v plné kompetenci zaměstnavatele, konkrétně pak ředitele (ředitelky) mateřské školy jako statutárního orgánu zaměstnavatele, zda a v jaké profesní pozici zaměstná své podřízené. Tato kompetence vyplývá především z ustanovení § 30 odst. 1 zákoníku práce, podle kterého platí: Výběr fyzických osob ucházejících se o zaměstnání z hlediska kvalifikace, nezbytných požadavků nebo zvláštních schopností je v působnosti zaměstnavatele, nevyplývá-li ze zvláštního právního předpisu jiný postup. A protože z žádného zvláštního předpisu jiný postup týkající se nepedagogických pracovníků ve školství nevyplývá, je zcela na volné úvaze ředitele (ředitelky) mateřské školy, zda množství úkonů v oblasti ekonomického provozu mateřské školy vyžadují obsazení specializovaného pracovního místa ekonoma školy. Podstatnou okolností k úvaze o vzniku takového pracovního místa jsou samozřejmě také rozpočtové možnosti školy. Není vyloučen i takový postup, kdy úkony v ekonomickém provozu školy řeší ředitel školy dodavatelsky jako službu – v takovém případě vůbec nemusí sledovat kvalifikaci odborníka, který tuto službu poskytuje a může se soustředit výhradně na kvalitu a včasnost těchto služeb.
Pokud by zaměstnavatel o vzniku takové profesní pozice ve škole rozhodl, je pro posouzení potřebného stupně vzdělání rozhodující složitost vykonávaných prací a tedy odpovídající platové zařazení zaměstnance podle katalogu prací. Vysokoškolské vzdělání (alespoň v bakalářském stupni) je platovým předpisem vyžadováno při zařazení do 11. a vyšší platové třídy.

Související dokumenty

Pracovní situace

Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Správní řízení v mateřské škole – právní předpisy, informace, sdělení, judikatura
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Přijímání k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole dle § 16 odst. 9 školského zákona

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II
Počet dětí ve třídě
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Přímá pedagogická činnost
Potvrzení o zdravotní způsobilosti od lékaře

Zákony

262/2006 Sb. zákoník práce

Nařízení vlády

564/2006 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě